Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (61936 totalt)
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
en till bild på taket
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007

Macao-blå är en fin färg oxå =)

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

bullen! skrev:
Macao-blå är en fin färg oxå =)

Det är det verkligen thumbs up din bil ser otroligt fin ut!
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Då var taket på plats o svetsat, känns gött

Har fortsatt massakrera hjulhusen fram

Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006

Är det cab-plåtar du svetsat in?

//AL

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

AL skrev:
Är det cab-plåtar du svetsat in?

//AL

det är en bit av hjulhus från en donator-e30, ungefär motsvarande som kapats bort, med lite marginal, sen lägger jag det bara högre upp mot tornet och mot "väggen" ut mot mot sidan.. sen blir det lite ny plåt jag får klippa till för att få ihop ett helt hjulhus åter
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
snart klar med förarsidans hjulhus

Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
Hej Peter

Kul att du tar så bra hand om en M3:a thumbs up

- är tanken att du skall ha vagnbok på bilen?
I så fall så hoppas jag att du har kontinuerlig kontakt med en vagnboks besiktigare under byggets gång.

BMW Cup reglementsgrupp har under vintern fått in många bilder på bur byggen som är kopior på diverse DTM/grpA byggen och liknande som inte SBF godkänner om du inte är en certad byggare. Nu säger jag absolut inte att ditt bygge hör till dessa för det kan jag inte bedömma. Detta är skrivet i all välmening så att du inte riskerar att behöva göra om något på ditt fina bygge den dagen du vill ha vagnbok

Har klurat mkt på detta på vad jag bygger och varför, samt värde för bilen i framtiden, därför har jag kapat loss taket igen, tagit bort buren bakåt, fästen mot diff - bort, fästen mot silentblock etc bort .. ska lägga in lådor och platta under huvudbågen, plattor mot torn bak, skruvar där det ska vara.. samt då dra om rören sedan bak o i dörrar, lägga till plattor o bult fram under oxå..... ja det blev att kapa o slipa en j**la massa för att få bort allt som satt monterat, men jag tror det är värt det till slut..

varför göra nått som går att göra svårt o omständigt ..enkelt?
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
...fick hem dessa trevliga Sellholmare , jag ska köra med de kortare blå fjädrarna..

Citera
christian_h
Arvika
Här sen Okt 2009

oj oj ingen dåligt projekt du har dragit igång:)

den kommer ju bli sjukt låg å fetttt när du får ner den på marken igen thumbs up

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

christian_h skrev:

den kommer ju bli sjukt låg å fetttt när du får ner den på marken igen thumbs up

nää, det är MKT pyssel med bilen vinkelslipen o svetsen
Karossen ska bli klar nu i April.. , ..sen hur låg den blir vet jag inte, men jag vill kunna ha fjädringsväg och marginaler framtill, det är oftast välidgt lite kvar på en e30 om man kör lite lägre..

Nu har jag spikat färgvalet invändigt, det blir "schnitzer-rött"

mvh P
Citera
SL
Karlskrona
Här sen Jul 2007

Re:

Peter Eklöf skrev:
christian_h skrev:

Karossen ska bli klar nu i April.. , ..sen hur låg den blir vet jag inte, men jag vill kunna ha fjädringsväg och marginaler framtill, det är oftast välidgt lite kvar på en e30 om man kör lite lägre..

mvh P

Vet inte vad "schnitzer-rött" har för BMW färgkod (...kanske var det 308 (brilliantrot) på de senare karosserna!?), men BMW.s racingkarosser lär i varje fall ha varit röda invändigt, så lång så gott

Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

SL skrev:
Peter Eklöf skrev:
christian_h skrev:

mvh P

Vet inte vad "schnitzer-rött" har för BMW färgkod (...kanske var det 308 (brilliantrot) på de senare karosserna!?), men BMW.s racingkarosser lär i varje fall ha varit röda invändigt, så lång så gott

Vet inte heller helt säkert på vilken färg det är, men din gissning kan nog vara rätt!.. de olika teamen hade ju olika färg invändigt, Bigazzi var vita, Linder Blå, Schnitzer Röda..
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Peter Eklöf skrev:
Patrik Skoog skrev:
Hej Peter

Kul att du tar så bra hand om en M3:a thumbs up

- är tanken att du skall ha vagnbok på bilen?
I så fall så hoppas jag att du har kontinuerlig kontakt med en vagnboks besiktigare under byggets gång.

BMW Cup reglementsgrupp har under vintern fått in många bilder på bur byggen som är kopior på diverse DTM/grpA byggen och liknande som inte SBF godkänner om du inte är en certad byggare. Nu säger jag absolut inte att ditt bygge hör till dessa för det kan jag inte bedömma. Detta är skrivet i all välmening så att du inte riskerar att behöva göra om något på ditt fina bygge den dagen du vill ha vagnbok

Har klurat mkt på detta på vad jag bygger och varför, samt värde för bilen i framtiden, därför har jag kapat loss taket igen, tagit bort buren bakåt, fästen mot diff - bort, fästen mot silentblock etc bort .. ska lägga in lådor och platta under huvudbågen, plattor mot torn bak, skruvar där det ska vara.. samt då dra om rören sedan bak o i dörrar, lägga till plattor o bult fram under oxå..... ja det blev att kapa o slipa en j**la massa för att få bort allt som satt monterat, men jag tror det är värt det till slut..

varför göra nått som går att göra svårt o omständigt ..enkelt?

the story continues... burbygge version 2.. ..har lagt några rör lutande i förar-dörröppningen, tror det blir kryss.. eller försvårar dörrkryss SBP-besiktning avsevärt?

Citera
Jani
Eskilstuna
Här sen Sep 2004

Tja Pete.
Kul med svets ? =P
Kan du skicka mig ditt tele nr ? skulle behöva låna valsaren =)

Bmwsc#476
Bmw 330 M e36:a
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Gamla buren skymtas i bakgrunden till vänster..
Diagonalen under instrumentpanelen kommer troligen inte monteras, den ligger bara där på prov.

Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Buren 95-98% klar, ska byta bakskärmarna, bakplåt mm, då kommer jag åt att svetsa det sista.

Vet inte riktigt hur många versioner av hjulhusen jag gjort, ..så här får de bli, nu har jag höjt "taket" och flyttat bakåt väggen i torped/bakkant för att få mer plats.

Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
detta projekt lever ännu, har varit lite sparsam med updates, nu i dagarna är det svetsning av nya bakskärmar o bakplåt som gäller, det är helt klart mer 'pyssel' än jag kunde trott att byta skärmarna

..en bild från 20/5, sjukt mkt smuts inne i skärmarna (säkert efter mig o mitt slipande o kapande av gamla buren)

..sen efter sjukt mkt funderarande o pratande med folk så åkte siltenblocksförstärkningarna på igen i nya burversionen.. 30/5;

..moddade tornen bak lite vid dämparinfästningen, samt att jag drog burrör lite "genande" genom hjulhuset, om det var smart vet jag inte hoppas hjulen för plats sen.. men rören sticker väl in några mm bara.. 31/5;

..andra sidan på G..puuhh., 2/6;

Div bilder på hhåltagning för att komma åt buren o sista svetsningen av den..

forts följer.. nya bilder kommer då bilen är uppe i "snurran"
då är det dags för skrapning av underrede och att montera bältesinfästningar mm mm..
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
dumpar bilder från div plåtjobb juni-juli;

byte av balk/boserögla;

Borra borra borra..

Vovlo's-svetsprimer kladdas på..

Punkta.. slipa ned, o ets-primer..

Svetsad förstärkning i hatthyllan..

Rostlagning stolpen bak..

Slipad o primad..

Motorbalken behövde lite rehab..

kittade o målade i "torkarlådan/friskluftintaget", sen svetsprimer, och opå med "locket"

baksäte på G.. bitar togs från donatorbilen..

andra sidan + div småhål att lägga igen, mer pyssel än man tror med sånt här..

slipat + primer i bagage, reservhjulsbalja

inne..

bakskärmar + bakplåt (tidskrävande mät-mek-panel-pyssel )

13-14 augusti, moddade krasosssnurran, därefter..upp i lyften ...det var lite spännnade men gick över förväntan.. lyftet utfördes mha. domkraft, motorlyft, träkutsar, o div plankbitar för att säkra,..

Citera
Jani
Eskilstuna
Här sen Sep 2004

Bara resten kvar då =)

Bmwsc#476
Bmw 330 M e36:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (61936 totalt)