| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vart få tag på m14x1,5 gängstång i 12.9 eller 2541-3 stål
|
4 besök senaste veckan (4164 totalt) |
|
Har försökt få tag i en gängstång i m14x1,5 i 12.9 kvalite eller i 2541-3 stål. kan va ett ämne med så man kan svarva till de, någon som har en ide? ringt runt men får inte tag på något:P skall ha 50cm men det går bra att köpa 1m med.. _________________ Sebastian Sjöstrand |
||
|
12.9 säger inte så mycket.. när det gäller stålsort alltså. 2541... är inte det nått seghärdningsstålsliknande... levereras seghärdat och är poppis att ha i customtillverkade stakar o vevar ??... är ingen av de "stora" stålsorderna och på mitt jobb som tillverkar grejer i 2541 ibland har vi aldrig kört i sån liten dimension.. hade du velat ha en 30-50 mm dia nånstans hade det vart annorlunda
Har du kollat på ITEK om de inte kan fixa fram ?? _________________ Mats Andersen |
||
|
Swebolt
Swebolt har gängstänger i kvalitet 12.9 dock ingen lista på dimensioner, ring och kolla http://www.swebolt.se/ _________________ Tommy Karlsson |
||
|
saken är jag ska ha det som styrstag och vill itne ha något halvdant som är lite halvkass kvalle..
har kontaktat itek och de kan inte fixa fram de.. har ringt swebolt o de ska kolla o har skullat gjort i 2 v nu:P _________________ Sebastian Sjöstrand |
||
|
skall försöka komma ihåg o kolla på jobbet i morrn om vi har nått starkt stål runt 14 mm.. eller i närheten.. lätt att jag glömmer dock för alltid när jag kommer så är det massa saker som är bråttom.
2333 borde vi ha i alla fall ...Rm/Rs 650/210 MPa edit: SS2541-03 motsvarar ungefär 8.8 kvalite för skruvar. _________________ Mats Andersen |
||
|
Re:
Varför inte räkna ut vad du behöver, istället för att bara gissa att du behöver det allra värsta? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
kikade i materialstället o resultatet är väl sisådär:
2343 d14 .. finns också som överblivna stumpar 20-30 cm (d6,8,10,12,14,16 på ett ungefär) 2541 d25,6 2511 d22,6 2225 d16 stavax d16 2346 d15 225 d16 2333 d18 Edit: Jag o trådskaparen skall se om jag kan fixa nått vettigt via pm _________________ Mats Andersen |
||
|
Hej.
Jag tycker inte att ni skall titta er blinda på materialet "bara" utan även hur gängan görs. om ni tar en rundstång och skär gängan med ett gängsnitt eller ett 60graders stål i svarven så skär man av "fibrerna" som bildas i stålet vid formningen och detta är inte bra speciellt ur utmattningssynpunkt. om ni istället köper en färdig gängstång/pinnbult som har rullade gängor dvs man har trykt fram dom inte skurit och på så sätt behållt "fibrerna". Detta gör att en rullad stång gjord av sämmre material kan vara bätter en en med bätter material som skurits. Kan ni inte lösa det med en spacer av något slag då det inte är kul att ha pulserande laster och i allra värsta fall böjande också i en detalj som till 100% består av brottanvisningar. Lycka till. // Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (4164 totalt) |