Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck att rekomendera?
1, 2   >>
2870 besök totalt
Birger
Falun
Här sen Sep 2003

Trådstartare
R-däck att rekomendera?

Har några korta frågor om r-däck. Vilket är det mest prisvärda (billigaste) däcket som kan rekomeneras? Samt om det är att rekomendera att ha r-däck på fälgarna hela sommaren, dvs även vid regn, eller blir det allt för halt då?

mvh Erik Birgerson

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Jag satt och funderade lite så förra året och kom fram till att det nog var den absolut roligaste OCH mest ekonomiska lösningen att ha en uppsättning R-däck och en uppsättning gatdäck.
Det som jag sedan kommit fram till är nog att Bridgestone RE540 ger mycket däck för pengarna (i alla fall i de damstorlekar som jag tittar på...).
om R-däck fungerar i regn beror nog mest på hur mycket regn det är och om man lyckas få upp däckstempen.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Efter 4 olika sorters R-däck kan jag nog säga att kyla är en större riskfaktor än regn för ett R-däck (om vi nu inte snackar DJUPA pölar, men då kan ju standard-däck med samma mönsterdjup ochså bli lite hysteriska...)

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

P.P. skrev:
Efter 4 olika sorters R-däck kan jag nog säga att kyla är en större riskfaktor än regn för ett R-däck (om vi nu inte snackar DJUPA pölar, men då kan ju standard-däck med samma mönsterdjup ochså bli lite hysteriska...)

Håller med! (förutsätter att man har någorlunda med mönster kvar på däcken osså iof )

olika rdäck verkar ha olika minimi utetemperatur för att funka okej. PZero C funkar helt okej efter en bits körning redan från några plusgrader medans Corsa behöver en bunt grader till. Allt IMHo

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: R-däck att rekomendera?

Birger skrev:
Har några korta frågor om r-däck. Vilket är det mest prisvärda (billigaste) däcket som kan rekomeneras? Samt om det är att rekomendera att ha r-däck på fälgarna hela sommaren, dvs även vid regn, eller blir det allt för halt då?

mvh Erik Birgerson

Men man ska mycket medveten att om man kör med rdäck på gatan måste man anpassa körandet efter förutsättningarna väldigt noga. Att bara "åka" med bilen är ingen bra ide om du fattar vad jag menar, det gäller att "köra" och vara koncentrerad speciellt då det är blött alltså... Jag skulle aldrig ha bara r-däck om jag körde långt med bilen ofta.

Stockholm
Här sen Mar 2003

om man inte är ute efter ett strikt ban-däck, utan vill ha ett som funkar ÄVEN på bana, så kan jag varmt rekommendera Dunlop Supersport Race, ett R-däck som är mer åt gat- än banhållet. Jag har dem på Porschen och greppet framförallt vid inbromsning och acceleration är makalöst. thumbs up

Jag har ännu inte haft möjlighet att rent prestandamässigt göra en utvärdering gentemot M3:an som är skodd med Michelin Pilot Sport Cup, men de däcken är klart sämre så fort det blir lite blött på vanlig väg.

Vad gäller pris, så vete fasen vilka som är billigast, men det finns det nog en massa folk här som kan svara på...

www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Re: R-däck att rekomendera?

Birger skrev:

mvh Erik Birgerson

Priserna varierar ju väldigt mycket med dimensionerna så om ett däck är det billigaste i 16" så kanske ett annat är billigare på 17" och 18". Jag tror det är mycket svårt att göra en lista över prisvärda R-däck eftersom egenskaperna varierar så mycket. Om två däck har samma pris och ett är en halv sekund långsammare runt Mantorp men ger 20% längre livslängd, vilket är mest prisvärt?

Tala om vilken bil du har, vilka dimensioner du kör och hur du använder bilen så kanske du kan få mer specifika råd från någon.

Mvh

Birger
Falun
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Jag har en golf vr6. Det jag funderar på är att eventuellt ha r-däck på mina orginal 15" för att kunna sätta på vid bankörningar. Normalt kör jag 16" och skulle jag sätta på r-däck på dom så är det väl kanske ett mellanting som gäller, som funkar bra både på bana och vanlig körning. Jag kör inte mycket på bana, har aldrig gjort än men ska göra det i år.
Jag behöver nya däck på de "vardagliga" fälgarna så det mest ekonomiska kanske vore ett däck som är ett bra och prisvärt mellanting.

mvh Erik Birgerson

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Edit: ääh jag läste för snabbt så jag tar bort mitt svar

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Birger skrev:
. Jag kör inte mycket på bana, har aldrig gjort än .................

Är det verkligen så vettigt att köra på R-däck.........om man inte har någon vana....??

Jag menar.....det är ju mycket man ska lära sig om bilens balans och bromsförmåga....och spårval..mm.....innan man börjar titta på varvtider.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Birger
Falun
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Citat:
Är det verkligen så vettigt att köra på R-däck.........om man inte har någon vana....??

Visst är det så, jag är bara en sån som vill ha så bra grejor som möjligt i förhållande till plånboken. Det finns så mycket som man egentligen inte behöver men som är roligt att ha:)

mvh Erik Birgerson

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Birger skrev:

Det finns så mycket som man egentligen inte behöver men som är roligt att ha:)

Ja.....men frågan är ju hur farligt det är med en ovan förare och R-däck.

Detta är inget mot dej som person............utan en fundering på nivån....."blir en 18 åring en bättre chafför om han har 350 hk"

Jag tror man ska börja i en annan ände.

Vad tycker övriga....???

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag tror att man lär sig köra med vilket alternativ man än väljer så länga man inser att man inte är Micke Skomakare så fort man får ut hjulen på banan..

Men klart är ju att R-däck är lömskare i beteendet och kommer inte på långa vägar skvallra så långt i förväg som gatdäck innan dom släpper..

Personligen ser jag inget fel i gatdäck, man blir inte snabbast på träffen men det kommer man ändå inte vara om man aldrig kört förut..

Jag är orolig för att det känske blir en "oj dom är däcken håller ju i i vilka hastigheter som helst"-upplevelse och så stiger självförtroendet tills bilen åker av banan i en kurva i hög hastighet, med gatdäck så vet man att man måste sänka hastigheten till en viss nivå innan kurvan, visst kan det skita sig då också men då har man iaf lägre hastighet vid avåkningen.

Summasumarum..
1a banträffen någonsin? Använd gatdäck imo thumbs up
Spara R-en till 2a banträffen åtminstånde

Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Visst kan man börja på skitdäck och lära känna bilen, men det är även en kostnadsfråga tycker jag. R-däck håller betydligt mycket längre på bana än vanliga gatdäck. En uppsättning gatdäck och en uppsättning R-däck har jag kommit fram till är det mest ekonomiska om man inte har tillgång till en uppsjö skitdäck som man kan elda upp en uppsättning per banträff.
Att sedan mina Yoko 032 skulle vara så mycket lömskare än gatdäck är jag inte särskilt säker på, men det kanske beror på de originalhjulvinklar jag har åkt med hittills.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

Jag började köra med 195/50 15" gatdäck, men efter att för två år sedan slitit ut en uppsättning gatdäck på en sommar (körde på sviestad och mantorp(bugrun)). En av anledningarna till att jag ville ha bättre däck var att jag är student (har inte råd att slita ut en uppsättning gatdäck varje sommar) och efter att ha kanat i sidled efter depårakan(i ingången till första kurvan) på sviestad pga överhettade däck så bestämde jag mig för att skaffa bättre doningar.
Eftersom jag känner en som kör fyndbörsen cup köpte jag mig en uppsättning väl använda Yokohama 032R däck för en billig peng sen åkte och testade dem på väg och hann med en banträff på sviestad förra året. Denna gången slapp jag fyrhjulssläpp och jag tycker inte att de är mycket svårare att köra med.

Sen att jag åker en undermotoriserad bil kanske spelar in och när jag var på en lokal RS-baneträff så undrade folk vad det var för tok som körde med R-däck på en Jetta...

Här sen Dec 2002

Birger skrev:
Jag har en golf vr6. Det jag funderar på är att eventuellt ha r-däck på mina orginal 15" för att kunna sätta på vid bankörningar. Normalt kör jag 16" och skulle jag sätta på r-däck på dom så är det väl kanske ett mellanting som gäller, som funkar bra både på bana och vanlig körning. Jag kör inte mycket på bana, har aldrig gjort än men ska göra det i år.
Jag behöver nya däck på de "vardagliga" fälgarna så det mest ekonomiska kanske vore ett däck som är ett bra och prisvärt mellanting.

mvh Erik Birgerson

Jag har också en Golf VR6 i familjen. Den har jag bara använt på bana en gång. Som tur var regnade det då!

Sammanfattning:

+ En vanlig standardbil
+ Kör sällan bana
+ Använder bilen till vardags

= Köp vanlig puckar med prestanda inriktning.

Har ingen aning om Conti Sport Contact finns i dina dimensioner men de har varit kanon på Porschen.

DjHypnoz
Falköping
Här sen Aug 2003

Finns ju däck som är gjorda just för trådskaparen!

Kuhmo ecsta MX thumbs up

Mer info om däcket
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7276

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3773&highlight=ecsta

eller konkurenten Dunlop SP Super Sport Race för info kolla r-däcks databasen

Birger
Falun
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Nu har jag till slut skaffat mig en uppsättning Bridgestone RE540 i dimensionen 205-50-15. Priset var så pass bra att jag inte kunde hålla mig. Skall bli spännande att se hur dom känns, jag hoppas att jag gjort ett bra val.

mvh Erik Birgerson

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Birger skrev:
Nu har jag till slut skaffat mig en uppsättning Bridgestone RE540 i dimensionen 205-50-15. Priset var så pass bra att jag inte kunde hålla mig. Skall bli spännande att se hur dom känns, jag hoppas att jag gjort ett bra val.

mvh Erik Birgerson

Jag är tokigt nöjd med mina re540:isar!! thumbs up thumbs up (samma dimension som dig)

Jag skulle behöva lite mer camber fram så att hela slitbanan används. Men det är på gång. thumbs up

Jag hari iofs inte kört eller testat några andra däck men dom är verkligen thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Birger skrev:

mvh Erik Birgerson

Kanondäck! Men glöm ALDRIG att de kan vara luriga om det är blött, speciellt om de är kalla. När man har temp i dom och det bara är blött och inte pölar så har man bra grepp men som sagt, glöm inte att greppet inte alltid finns där när det är blött!

När blir det banåkapremiär med dom då?

Falun
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

När blir det banåkapremiär med dom då?

Det blir förmodligen på gatebil i Norge om två veckor. Skall bli riktigt kul. Men trots att jag har dessa däck, som det förmodligen är bättre grepp än något däck jag kört på, blir det att ta det lite soft och lära känna däck och bil på banan. Jag har som sagt ingen rutin av banåka, men eftersom jag är inne på denna site varje dag blev suget efter ett par r-däck för stort efter att ha läst jämförelser med vanliga gatdäck.

mvh Erik Birgerson

Däck för banåka
R-däck att rekomendera?
1, 2   >>
2870 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande