| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Konstigt ventilslitage
|
2005 besök totalt |
|
Konstigt ventilslitage
Vad har hänt här? Insugsventilerna är helt poriga och avgasventilerna är extremt sotiga. De här två är nog värst, avgasventilen är så sotig att den knappast kan ha stängt ordentligt.
Förra ägaren bytte topp på bilen och då såg den ut så här. Det var väl kanske 5 år sen och den har nog rullat max 1000 mil sen jag köpte den för 4 år sen. Motorn är en M42B18 från en BMW 318is.
_________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||
|
Ventilerna är väl i rostfritt? "pitting" kan orsaka sådana märken, men knappast på baksidan av insugsventilen?? Avgas ser så sotig ut att jag misstänker olja. Kolla kolvringar eller ventiltätning. Så fett kan inte motorn gå att soppan gör att den sotar igen på så kort tid.
_________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
Njae, jag tycker inte det ser ut som rost. Det var i och för sig lite rost på ett av ventilsätena.
Vad innebär pitting? Kolvringar och ventiltätningar ser åtminstone okay ut, men jag har inte mätt kolvringsgap eller kollat in tätningarna på nåt närmare sätt. Kolvarna var ungefär så sotiga man kan räkna med i en 20 år gammal motor, dvs inte överdrivet mycket som på avgasventilerna. _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||
|
Re:
Pitting är en form av ytutmattning där stora bitar lossnar från ytan. Detta uppstår dock bara på slitytor dvs inte på baksidan av ventilen som Gegge skriver. Du har antagligen någon form av erosion eller korrosion det är svårt att se på den lilla bilden. / P _________________ /Pär Nyman |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Konstigt ventilslitage
|
2005 besök totalt |