Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -76 5papp+
<<   1, 2, 3, 4
25697 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

kul med en liten rapport... thumbs up och grattis till en väl genomförd tävlling...

kopiera in texten även i eftersnacks-tråden så är du snäll.... så får vi lite text samlat från alla där.... Och jag lägger ut länk på slc....

Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Lördagens race var grymt kul!
Förberedelserna inför rejset gick bra, och vi hade tid över på lördagförmiddagen för lite snabba modifieringar.
Så efter att extraljusen hade monterats bort (hinner ju inte bli så mörkt till kl.22 längre) så tog vi upp några hål i fronten för att få lite bättre kylning.

Racet flöt på bra, med förarbyten och tankningar. Det blir extra spännande när man kan följa allas varvtider via livetimingen i telefon, när man står vid räcket och hänger!
Som sagt, allt gick bra och när jag tog målflaggan kl.22 så hade vi bärgat en ny sjätteplats! Riktigt kul att det var flera nya bilar med oxå!
Nu är det "sommarlov" ända till 13 augusti, då blir det ett nytt kvällsrejs på Mantorp.
Vi har väl lite vi ska försöka förbättra på bilen tills dess, men det återkommer jag om.

Kör inte omkull!

Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Äntligen!!!

Nu är det äntligen dags för race igen för vår del. Det är ju en evighet sen sist...
Förberedelser pågår in i det sista, med nya belägg och förbättrad bromskylning. Sen ska vi nog putsa rutorna också.
Extraljusen är på plats igen, redo för dom sista timmarnas körning i mörkret.

Väl möt på Mantorp ikväll! Nu kör vi!

Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Dags för en lite försenad racerapport...

Allt var klart och vi var körsugna som bara den, det var ju ett tag sen förra racet.
Jag skulle ta första passet bakom ratten, och det gick väl sådär. Kände mig lite ringrostig, men kul är det ju att köra ändå! Allt flöt på utan incidenter och bromsarna kändes stabila med sin nya kylning.
MEN, helt plötsligt, efter c:a 35 minuters körning och på väg genom chikanen ut på långa rakan hände det!
Jag bromsade, tog första lilla vänstern, sen när jag vred över ratten åt höger så sjönk vänster bak ihop.
Jag studsade på tvären ut över curbsen, och när jag stannade efter ett och ett halvt varv såg jag mitt vänster bakhjul komma studsande förbi!
Min första tanke var: -Helvete! Drog jag inte hjulbultarna ordentligt imorse? (Det var ju jag som hade satt dit det hjulet...). Sen såg jag att det började det spruta vatten vatten i fronten nånstans och då trodde jag det var kört.
När jag klev ur bilen och tittade där vänster bakhjul ska sitta så såg det inte riktigt rätt ut.. Trumman till dom rejsiga trumbromsarna var också borta. Nåja, jag studsade ju över curbsen med den sidan först. Jag lunkade bort för att hämta det vilsna hjulet, och döm om min förvåning när trumman fortfarande satt fast vid fälgen! Då hade jag nog dragit åt hjulbultarna ordentligt ända.
Jaja, jag slängde upp hjulet på motorhuven och sen upp med bilen på bärgaren. Jag hoppade in i bärgaren och vi rullade mot depån på grusvägen runt Parisområdet. Efter ett par hundra meters körning hördes på komradion i bärgningsbilen: "-Bärgaren, kom! Jag tror ni tappade nåt..." Jag vände mig om och såg...ingen 924 på flaket! Fan! Var inte bilen trasig innan så är den ju det nu iallafall... Suck...
Nåja, upp med bilen igen, (som inte såg ut att ha tagit åt sig nämnvärt av att ha blivit avkastad) och vidare mot depån. Av med bilen, och en närmare inspektion visade att yttre delen av hjulaxeln hade gått av. Där ska ju finnas gängor... Borta!
och givetvis hade vi ingen "ny" med oss. Men Lillen kastade sig i bilen för att åka hem och plocka en från reservdelsbilen. Under tiden plockade D bort resterna av den trasiga, och jag kollade kylsystemet. Det verkar som att inget var trasigt, utan jag fyllde på nytt vatten och hoppades på det bästa. Inget läckte ut!
Lillen kom tillbaka efter en dryg timme, allt skruvades ihop och bilen startades upp. Fortfarande inga vattenläckor.
Efter ganska precis 2 timmar i depån var Lillen på väg ut på banan. Då fick jag se att framhjulen imiterade Jan Boklövs V-stil... Lillen begav sig ut ända, men efter ett par varv kom han in igen. Vattentemp ok, och inga läckor. Skönt. En snabb toe-korrigering medelst ögonmått och ut igen! Hopplöst långt efter, men ändå.

Lillens stint flöt på bra och incidentfritt. När en timme återstod var det dags för D att ta över ratten. Ett snabbt förarbyte, sen ner till tankningplatsen, i med 20 liter soppa för att ta oss i mål.
Även hans stint flöt på bra, och vi tog lite placeringar vartefter vi gjorde fler varv än bilar som brutit.
Till slut när målflaggan föll rullade vi i mål på en total 11:e plats av 20 startande. Men viktigast av allt: Vi tog ännu en målflagg! Vi har fortfarande inte brutit ett enda race!

Nästa race är den 22 oktober, även då på Mantorp.

Ett stort tack till alla med(mot)tävlare. Alltid lika roligt!
och tack till alla funktionärer och Fredrik. Och tack för dom kalasgoda grillade mackorna!
och tack till min fru, som sköter om teamets eget "hospitality center" med kaffe, kakor och kokt korv.

Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Tack för rapporten, såg er i depån och trodde faktiskt inte ni skulle få ihop Påssen.

Äkta 5-papp!

Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Lördagens race var uppdelat i 3 st 2-timmars delar, med track-day körning emellan. Så det var lite mer folk och bilar än vanligt. Kul! och jag tror vi var totalt 22 bilar som körde race.
Vi hade, dagen till ära, fått en ny motorhuv (svart och med färdigt hål för bättre kylning) av Suderia Tricolore. Tusen tack för den. Tyvärr verkar det som att den jinxade bilen ordentligt, för så här mycket problem har vi aldrig haft förut...

I Race 1 så kokade bilen en gång, men innan och efter det så låg temperaturen lägre än vad den gjort i tidigare race. Så det blev ett långt depåstopp med avkylning och påfyllning av vatten. I övrigt funkade bilen bra, och vi tog målflagg iaf.

I Race 2 så kom helt plötsligt D inbogserad i depån. Det visade sig vara kopplingsvajern som lossnat. Snabbfixat, sen ut igen. Inga övriga problem i det racet, så vi tog en målflagg till.

I Race 3 hade mörkret lagt sig över Mantorp, och det är väldigt speciellt (men kul!) att köra i mörker. Bilen började koka igen, redan efter 20 minuters körning, men det räckte med ett varv i lugnt tempo för att få ner tempen igen. Sen kokade den lite till och från under racet, och de sista 15-20 minuterna fick vi puttra runt i långsamt tempo för att överhuvudtaget ta oss i mål. Vilket vi såklart gjorde.
Vi har ju ännu inte brutit ett enda lopp på två säsonger!

och tack vare att vi kom i mål i alla tre racen så slutade vi på en total 10:e plats. Efter omständigheterna är vi mycket nöjda med det resultatet.
Inför nästa säsong tar vi upp ett par hål i vår gamla huv och monterar den igen. Jag är säker på att det är det som är problemet.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -76 5papp+
<<   1, 2, 3, 4
25697 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande