Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190E 2.5 16v
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (41124 totalt)
Henke K
Västerljung
Här sen Aug 2006
Inlägg: 19



Är det ingen som har någon kommentar på loggen?
Vilken tändning brukar ni andra ligga på ungefär?

//Henke

_________________
Henrik Karlsson
Installerar och mappar VEMS styrsystem
0702147772
Citera
mr green
Hällestad
Här sen Jul 2009
Inlägg: 190


Trådstartare
WoOHHoooo YEAH

Besiktning avklarad

_________________
Ismo oinas
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6689



Grattis! thumbs up
Hur var avgasvärdena med nya motorn/mappningen?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
mr green
Hällestad
Här sen Jul 2009
Inlägg: 190


Trådstartare
Re:

Figgz skrev:
Grattis! thumbs up
Hur var avgasvärdena med nya motorn/mappningen?


Tack tack

avgasvärderna var precis vid gränsen, kan vara att sportkatten inte var riktig varm

_________________
Ismo oinas
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6689



Re:

Jag tog ett prov i garaget med ett 50-tals (eller om det var 80-tals) instrument... och den visade 15,5bar.

Bra eller dåligt vettja ej, så ett prov på din motor vore en bra referens

//Jovani

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3467



Re:

+30° har jag sett i div. loggar

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
mr green
Hällestad
Här sen Jul 2009
Inlägg: 190


Trådstartare
Re:

Figgz skrev:
Jag tog ett prov i garaget med ett 50-tals (eller om det var 80-tals) instrument... och den visade 15,5bar.

Bra eller dåligt vettja ej, så ett prov på din motor vore en bra referens

//Jovani


15,5 bar låter mer rätt än 11 bar

får försöka hitta ett komp mätare som visar rätt bara

_________________
Ismo oinas
Citera
mr green
Hällestad
Här sen Jul 2009
Inlägg: 190


Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
+30° har jag sett i div. loggar


Har du 30 graders förtändning på din maskin

tror inte vi törs inte gå mer än 27 grader förrens vi har bättre koll på tempen.

tycker redan nu när jag startar bilen, så vill den börja rotera åt fel håll

_________________
Ismo oinas
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3467



Re:

Från Mr-16v him self:
"Jag har tidigare listat ut att 16V smällorna gillar mkt förtändning.
I sugform verkar d vilja ta till sig ung 36-38 grader beroende på setup.
I turboform åker iaf jag 29 grad vid 0,5 bar å 24 vid 1.
Funkar.Vad kan jag säga? "

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Henke K
Västerljung
Här sen Aug 2006
Inlägg: 19



Att de klarar så mycket förtändning som sug maskin hade jag aldrig trott
Jag har beställt knackutrustning så snart kanske vi kan kolla om vi inte kan höjja tändningen lite till, fast det bästa vore att jag hittar någonstans att ställa den rullande landsvägen så man kan se vad som händer... Sedan tror jag även att det finns ett läckage någonstans i insuget för att det är svårt att få en stabil lambda.
Sen tror jag oxå att en EGT vore en bra sak att invenstera i.

_________________
Henrik Karlsson
Installerar och mappar VEMS styrsystem
0702147772
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Re:

Henke K skrev:
Att de klarar så mycket förtändning som sug maskin hade jag aldrig trott
Jag har beställt knackutrustning så snart kanske vi kan kolla om vi inte kan höjja tändningen lite till, fast det bästa vore att jag hittar någonstans att ställa den rullande landsvägen så man kan se vad som händer... Sedan tror jag även att det finns ett läckage någonstans i insuget för att det är svårt att få en stabil lambda.
Sen tror jag oxå att en EGT vore en bra sak att invenstera i.


Förtändning mätt i grader säger egentligen inte så mycket om hur förbränningen är fasad. Olika motorer har olika snabb förbränning beroende på hur mycket luftrörelse du har i cylindern. Troligen har Mercedesmotorn en insugsport som är optimerad för högt flöde vilket resulterar i liten luftrörelse. Detta gör att man måste ha ordentligt med förtändning för att få korrekt förbränningsfasning.

Mappa tändning utan knackdetektering och EGT är ganska dumt. Men man ska inte vara rädd för att ha ordentligt med förtändning sålänge det inte knackar. Mycket förtändning sänker också EGT med samma AFR, med lite förtändning så är det inga problem att glödga grenröret även på tomgång vilket inte är så bra.

Många fegar med tändningen för att ha marginal mot knack men det resulterar i problem med hög EGT istället samt låg effekt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Henke K
Västerljung
Här sen Aug 2006
Inlägg: 19



Som den är mappad i dagsläget så ligger vi ca 5 grader över orginal tändningen, så för tillfället är jag inte orolig för varken knack eller hög/låg egt. Jag har precis lagt beställning på egt givare till Mr Green och den kanske kommer någon gång nästa vecka.

Ett problem som blir när man mappar tändningen och inte har koll på tempen är ju att efter ett visst tändläge så kommer egt att höjjas ganska rejält igen. Därav att jag har lagt mig ganska "moderat" med tändningen. Men fan va fint bilen går ändå, men såklart finns det mer att hämta både i tändning och soppa.

_________________
Henrik Karlsson
Installerar och mappar VEMS styrsystem
0702147772
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6689



Jag kollade igenom min tändmapp idag och nog är jag på rätt sida 30 graders förtändning allt


Hur går det med bilen nu? Hunnit köra något ännu? och såklart, har du några bilder på hur bilen blev nu när den är klar som EVo?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
mr green
Hällestad
Här sen Jul 2009
Inlägg: 190


Trådstartare
Det blir kul att se vart vi hamnar med tändningen när Henke har mappat klart 190an, men med BARA 27 graders så tycker jag den går som ett skott.




skulle inte lida av mer sänkning fram

_________________
Ismo oinas
Citera
Jorpa
Stockholm-Grödinge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 213



Mindre snack och mera körning Ismo
Kul att du har fått ihop bilen och kan njuta av den nu. Själv drar jag till Gotland den 6e maj för lite Sciroccoslakt hehe. Har du vägarna "hemåt" så stanna förbi för en fika.

_________________
Jhonny Kokko
Citera
mr green
Hällestad
Här sen Jul 2009
Inlägg: 190


Trådstartare
Tjena

får ta och göra så i sommar och titta förbi gamla kvarten.

ska mappa bilen lite bättre innan jag vågar plåga den på banan

_________________
Ismo oinas
Citera
mr green
Hällestad
Här sen Jul 2009
Inlägg: 190


Trådstartare
Re:

Figgz skrev:
Jag tog ett prov i garaget med ett 50-tals (eller om det var 80-tals) instrument... och den visade 15,5bar.

Bra eller dåligt vettja ej, så ett prov på din motor vore en bra referens

//Jovani


Efter helgens firande så beslöt vi å kolla hur det ligger med kompet,
Henke hade med sitt kompressions kit.

Kompet låg på ca 12 bar o höll sig inom 0,2bar mellan alla fyra.

känns som det inte går och lita på den mätare men relativt jämt vart det.

Nu till nått annat, har fått hem en EGT givare (tack Henke) undrar om det generellet är att nån av cylindrarna går varmare än dom andra.

_________________
Ismo oinas
Citera
mr green
Hällestad
Här sen Jul 2009
Inlägg: 190


Trådstartare
Japp efter att jag lust läst en viss mb bygg tråd så monteras EGT givarn på cyl nr 3



_________________
Ismo oinas
Citera
Henke K
Västerljung
Här sen Aug 2006
Inlägg: 19



Det var ungefär det vi trodde när jag var nere sist thumbs up
Blir bra med lite EGT och sen lite tändning kanske.
Hur skulle du göra med insuget nu då? Vi måste troligen mappa om mycket när det är klart i såna fall.

//Henke

_________________
Henrik Karlsson
Installerar och mappar VEMS styrsystem
0702147772
Citera
mr green
Hällestad
Här sen Jul 2009
Inlägg: 190


Trådstartare
Re:

Henke K skrev:
Det var ungefär det vi trodde när jag var nere sist thumbs up
Blir bra med lite EGT och sen lite tändning kanske.
Hur skulle du göra med insuget nu då? Vi måste troligen mappa om mycket när det är klart i såna fall.

//Henke


Läste på Johans tråd om en org insug som vart kortad 100mm som enligt johan snor 7hk, antar mot en org okortad 2.5 16v insug.

får jag inte tag i ett insug som bevisligen ger effekt så blir det inget labbande med det.

men men den 27 maj är bokad hos JRM då ska bilen på rullarna och Henke bakom datorn.

_________________
Ismo oinas
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3467



Re:

Du kan även försöka hitta ett spjällhus från en 300-24v, tror dessa var 70mm imot 2,5-16v orginal
på 65mm.

Kan ge liiite till kanske... Å för GUDS skull, kapa INTE 2,5 insuget! Hitta ett 2,3 istället, eftersom de är vanligare
och behöver lite jobb med portmachningen bara.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190E 2.5 16v
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (41124 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande