Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 2 besök senaste veckan (41124 totalt) |
Re:
Jag tog ett prov i garaget med ett 50-tals (eller om det var 80-tals) instrument... ![]() Bra eller dåligt vettja ej, så ett prov på din motor vore en bra referens ![]() //Jovani _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Re:
15,5 bar låter mer rätt än 11 bar får försöka hitta ett komp mätare som visar rätt bara _________________ Ismo oinas |
||
Re:
Har du 30 graders förtändning på din maskin ![]() tror inte vi törs inte gå mer än 27 grader förrens vi har bättre koll på tempen. tycker redan nu när jag startar bilen, så vill den börja rotera åt fel håll ![]() _________________ Ismo oinas |
||
Re:
Från Mr-16v him self: "Jag har tidigare listat ut att 16V smällorna gillar mkt förtändning. I sugform verkar d vilja ta till sig ung 36-38 grader beroende på setup. I turboform åker iaf jag 29 grad vid 0,5 bar å 24 vid 1. Funkar.Vad kan jag säga? " _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Att de klarar så mycket förtändning som sug maskin hade jag aldrig trott
![]() Jag har beställt knackutrustning så snart kanske vi kan kolla om vi inte kan höjja tändningen lite till, fast det bästa vore att jag hittar någonstans att ställa den rullande landsvägen så man kan se vad som händer... Sedan tror jag även att det finns ett läckage någonstans i insuget för att det är svårt att få en stabil lambda. Sen tror jag oxå att en EGT vore en bra sak att invenstera i. _________________ Henrik Karlsson Installerar och mappar VEMS styrsystem 0702147772 |
||
Re:
Förtändning mätt i grader säger egentligen inte så mycket om hur förbränningen är fasad. Olika motorer har olika snabb förbränning beroende på hur mycket luftrörelse du har i cylindern. Troligen har Mercedesmotorn en insugsport som är optimerad för högt flöde vilket resulterar i liten luftrörelse. Detta gör att man måste ha ordentligt med förtändning för att få korrekt förbränningsfasning. Mappa tändning utan knackdetektering och EGT är ganska dumt. Men man ska inte vara rädd för att ha ordentligt med förtändning sålänge det inte knackar. Mycket förtändning sänker också EGT med samma AFR, med lite förtändning så är det inga problem att glödga grenröret även på tomgång vilket inte är så bra. Många fegar med tändningen för att ha marginal mot knack men det resulterar i problem med hög EGT istället samt låg effekt. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Som den är mappad i dagsläget så ligger vi ca 5 grader över orginal tändningen, så för tillfället är jag inte orolig för varken knack eller hög/låg egt. Jag har precis lagt beställning på egt givare till Mr Green och den kanske kommer någon gång nästa vecka.
Ett problem som blir när man mappar tändningen och inte har koll på tempen är ju att efter ett visst tändläge så kommer egt att höjjas ganska rejält igen. Därav att jag har lagt mig ganska "moderat" med tändningen. Men fan va fint bilen går ändå, men såklart finns det mer att hämta både i tändning och soppa. _________________ Henrik Karlsson Installerar och mappar VEMS styrsystem 0702147772 |
||
Jag kollade igenom min tändmapp idag och nog är jag på rätt sida 30 graders förtändning allt
![]() Hur går det med bilen nu? Hunnit köra något ännu? och såklart, har du några bilder på hur bilen blev nu när den är klar som EVo? ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Mindre snack och mera körning Ismo
![]() Kul att du har fått ihop bilen och kan njuta av den nu. Själv drar jag till Gotland den 6e maj för lite Sciroccoslakt hehe. Har du vägarna "hemåt" så stanna förbi för en fika. _________________ Jhonny Kokko |
||
Re:
Efter helgens firande så beslöt vi å kolla hur det ligger med kompet, Henke hade med sitt kompressions kit. Kompet låg på ca 12 bar o höll sig inom 0,2bar mellan alla fyra. känns som det inte går och lita på den mätare men relativt jämt vart det. Nu till nått annat, har fått hem en EGT givare (tack Henke) undrar om det generellet är att nån av cylindrarna går varmare än dom andra. _________________ Ismo oinas |
||
Det var ungefär det vi trodde när jag var nere sist
![]() Blir bra med lite EGT och sen lite tändning kanske. ![]() Hur skulle du göra med insuget nu då? Vi måste troligen mappa om mycket när det är klart i såna fall. //Henke _________________ Henrik Karlsson Installerar och mappar VEMS styrsystem 0702147772 |
||
Re:
Läste på Johans tråd om en org insug som vart kortad 100mm som enligt johan snor 7hk, antar mot en org okortad 2.5 16v insug. får jag inte tag i ett insug som bevisligen ger effekt så blir det inget labbande med det. men men den 27 maj är bokad hos JRM då ska bilen på rullarna och Henke bakom datorn. _________________ Ismo oinas |
||
Re:
Du kan även försöka hitta ett spjällhus från en 300-24v, tror dessa var 70mm imot 2,5-16v orginal på 65mm. Kan ge liiite till kanske... Å för GUDS skull, kapa INTE 2,5 insuget! Hitta ett 2,3 istället, eftersom de är vanligare och behöver lite jobb med portmachningen bara. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 2 besök senaste veckan (41124 totalt) |