Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 993 -94 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9533 totalt) |
Tänkte att det kunde vara dags att slänga ut lite spec på sommar och lekbilen.
Efter att en av mina hydrauliska lyftare gav upp hoppet under körning och tyckte 4-ans insugsventil skulle stanna i öppet läge och ha intim närkontakt med kolven så var det definitivt dags att genomföra en nedplockning av motorn. I och för sig planerad sdan länge p.g.a. slutkörd koppling (12.000 mil) och brutalt läckande ventilstyrningar. Sagt och gjort, när man ändå plockar isär motorhel_et så kan man ju lika gärna modda lite sammtidigt. Förra året moddades chassiet lite och den nya specen (när bilen väl kommer ur verkstaden) är: BIL Porsche 993 Carrera 3,6 årsmodell 1994 Midnight blue metallic CHASSI Bilstein PSS9 GT2/RS spindlar fram med ändrad bärarmsgeometri GT2/RS styrstag med korrigerad bumpsteer Sänkt till ca 80-100mm rideheight Ökad camber fram + bak OMP fjäderbensstag i Alu H&R justerbara krängningshämmare 2x fram, 2x bak MOTOR H&R sportfilter + hålborrad sportluftburk Nya kamaxlar 100 Cells Racekattar Tomma dämparburkar 996 GT3 Tryckplatta Ny Unichip mellanbox med ommappning på rullande landsväg, 319 hk UTRUSTNING Stol Sparco REV på justerbart underrede Bälte Sparco/Sabelt 4/6p Passagerastol Sparco Evo på justerbart underrede Heigo båge med snedsträva (beställt) BROMSAR Pagidbelägg Castrol SRX Kylluftsintag istället för dimmljus med silikonslangar till bromsskivecentrum HJUL Pirelli P Zero C 235 fram 265 bak Fälgar 996 original, ET bak breddar spårvidden bak med ca 4cm totalt jmfrt med 993 original OPTIK små sidofrontläppar Ringenklistermärke i bakrutan _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
PSS9 fungerar kanon som de kommer från fabrik. Har som jag skrev inte uppdaterat kränghämmare. Bilen fick en mer markerad överstyrningstendens(lite för mycket för att kunna åka ordentligt fort) vilket jag kompenserade med annan ET på fälgarna(istället för spacers). Alternativt kan man ju sätta en grövre krängare fram(tex justerbar RS), alt plocka bort bakre krängaren helt. Tycker faktiskt fjädersättningen fungerar både på gat- och r-däck. De nya spindlarna gjorde en jätteskillnad i feeling och beteende på bilen. Jag har sänkt minst 5-6 cm från original och spindlarna kompenserar bärarmsinfästningen med ca 40mm. Även bumpsteerkompensationen känns rejält med mer kontrollerad ingång i kurvorna och bättre turn-in bett i framvagnen, 993orna har ju annars en tendens till initial understyrning, men denna tycker jag minskar. om man inte sänker så mycket som jag gjort känns skillnaderna troligtvis mindre. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
okej, själv så tycker jag dom e lite mjuka, och sen så förstår jag inte riktigt hur dom tänkte när dom komponerade fjädrarna...?
Min bil lider dock fortfarande av understyrning, har iofs inte heller bytt ur kränghämmarna, än... Min bil va ju sänkt redan från fabrik, så jag har inte testat den i nån annan höjd... men jag tycker den känns bra som den är, fast det kan ju bero på att jag inte testat nån som är ändrad... _________________ / Jocke |
||||||
intressant med chassi (jag o Christian har ju tjatat lite om sånt tidigare för 993). Efter en genomgång/riktig inställning av bilen har jag förstått att det nog är väldigt mycket dags för en uppryckning i chassidepartementet. Lutar åt PSS-9, får nog vänta tills i höst dock... hade möjlighet att för en billig penning langa in ett riktigt fräscht clubsportchassi (jag stod o höll i grejorna, småsvettandes i pannan), men jag bangade (fegis! fegis!) Någon som har kommentarer kring ett sådant kit, jag kände att det nog hade blivit lite för stötigt för gata?
bytte du kopplingen på en gång? Även det står på agendan, suktar efter lättade svänghjulet + rs-koppling... inga bilder?! |
||||||
För er som söker vassa grejor till C2 finns följande till salu på PCS annonstorg.
Annonsör: Mats Wahlgren Medlem: 4460 ort: Värmdö Telefon: 0708-591875 SÄLJES: Kompletta fjäderben 993RS Kompletta fjäderben, dämpare och fjädrar, från 993 RS. Ställbar höjd. Passar samtliga 993 C2. ca 1500mil och i utmärkt skick. Pris 10.000kr _________________ Erik Woode |
||||||
Jupp. Gt3 tryckplatta och ny originallamell. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Efter 7 sorger och 8 bedrövelser är bilen nu mappad i bänk.
320hk!!! litet hopp upp från 272hk original. Effektkurvans topp ligger mycket närmre varvstoppet så man märker den drar hela vägen till varvstoppet på ett helt annat sätt än tidigare. Tyvärr så dör den ibland på tomgång(det har nog blivit lite fel vid mappningen), och mitt elfel är fortfarande inte borta...... _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
tja . de var ju glada siffror , vem mappade bilen åt dig , o va e de för kammar du har i den `?
ska du till mantorp o köra me pcs ? _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||||||
Nä inte jag heller. De har någon skum metod där de mäter "lyft" i mm. Tydligen något mått på knocken(kan det vara bredden på toppen??? Mig veterligen så borde man ju mäta maxlyft (i grader), överlapp (i grader) samt duration(i grader)???? samt hur branta knockvinklarna är. Knockhöjden är ju ovesäntlig utan relation till basen, varvid high-lift, borde vara long-duration???. Jag skall ta reda på vad det är för kammar jag har och dra ut infon från tillverkarens utvecklingsavdelning (istället för marknadsavdelningen) _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Tja.. Vore intressant att veta hur dom mäter iaf! Dom kanske har ett standardlyft på 10mm, sen har du räserkammar med 13mm istället för snälla kammar med 11mm |
||||||
320 hk! hur yttrar sig ditt elfel? jag har tillbringat ett gäng timmar med en kompis som-köpte-en-viss-993-som-stannade-ibland-från-porsche.nu med att leta just elfel, vilket vi (nåja, han) faktiskt lyckades lösa till sist. |
||||||
Vad var det för fel då? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||||
Standradfelet brukar vara DME-relät eller sockeln till relät. I mitt fall verkar det vara tändningen som spökar. Ibland helt slumpmässigt börjar den tända dåligt, precis som den inte går på alla cylindrar (det gör den men med nästan inget "klipp" i) brat-brat-brat-brat låterden istället för wowowowowowo. precis som den bara får korta små förbränningar i motorn. Med ökat varvtal så låter den lika dant. Sedan helt plötsligt så blir den ok igen. Någon gång har en rejäl smäll på säkringsboxen(fram) fått den att gå bra igen så det känns som felet kan vara en kontakt från kabelhärvan. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
det skulle ev kanske vara intressant för dig att surra lite med Patrik, som till slut fick ordning på sin bil. Han har oxo en '94 och felet visade sig vara immobilizern - som har tentakler både här och där i tändsystemet.
vi kom felet på spåret när vi märkte att ena fördelaren var stendöd - och kom igång helt plötsligt. Motorn gick inte speciellt ojämnt på hälften av stiften, tydligen kunde den antingen välja att dö helt (dvs slog ut andra fördelaren) eller att sparka igång båda fördelarna igen. Mycket märkligt fel! |
||||||
fel i immobilizern - antagligen kallödning. Patrik har svarat i den långa tråden på porsche.nu. |
||||||
Hmmm, var det den Tolli letade fel på hur länge som helst. Jag hade tänkt att kolla imobilizern, är det två bilar som råkat ut för det så är det ju ännu mer sannolikt. Thanks _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Huga, läste den låååånga tråden. Min bil går lyckligtvis något bättre (den dör inte helt). Såg att det var samma bil som Tolli snackade om. Han verkade rätt bedrövad över att inte ha klarat av att hitta felet... Patrik får jättegärna PMa sitt telefonnummer till mig så kan jag sura lite med honom. Kanske kan leda någon vart. Just nu är strategin att köra tills det blir fel, kasta mig ur bilen, upp med huven och ge säkringsboxen en känga, funkar det i 50% av fallen vid 8 efter varandra följande tester antar jag att felet ligger där _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 993 -94 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9533 totalt) |