| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rekommenderat smörjmedel/fett till plast/metal
|
16 besök senaste veckan (17503 totalt) |
|
Hej Inför min första premiär av banåka så tänkte jag montera i ett nytt växelkors till min 944:a och folk rekommenderar att växelkorset skall fettas in innan montering. Då växelkorset är gjort i plast och växellänkagen/stagen är i metall så söker jag ett fett som är kompatibelt med båda dessa material. Är inte vidare kunnig i området "fett" så kom gärna med förslag och beskrivning. Har pratat med mekonomen och Clas ohlsson men ingen av dem vågar ge ett svar. Universalfett? Funkar mot metall men kanske angriper plast? Silikonfett? Bra till gummi vet jag...Köra på det? Litiumfett? När skall litiumfett användas? Koppar-/alupasta? Använt vid montering av glidpinnarna till bromsarna men känns inte så bra när det kommer till hårdplast, eller? Tacksam för alla svar _________________ Daniel Sheibani Porsche 944S |
||||
|
Jag hade kört universal fett utav de där altenativen. Eller svart hjullager fett eller annat lämpligt som står i närheten. Känns som att det sitter kvar lite längde de andra.
_________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||
|
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Eftersom plast oftast (alltid?) är baserat på olja så har jag fått rekommendationen att alltid använda vaselin till plast. Detta pga att vaselin inte är oljebaserat och kan lösa upp plasten, vilket annars sägs kunna ske med "vanligt" fett.
Vaselin har alltid funkat kanon för mej på plast. _________________ Calle Olsson |
||||
|
Re:
Vaselin är oljebaserat -> http://www3.statoil.com/mar/lu/sto00131.nsf/SEProductsWeb/whitevaseline/$FILE/Statoil_White_Vaseline.pdf / P _________________ /Pär Nyman |
||||
|
Re:
Ett suveränt fett till alla typer av oringar, tex i motorer. Dyrt som guld.... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Ajdå, vicken miss! Måste komma ihåg att dubbelkolla all info jag får, oavsett hur seriös den verkar...
Nåja, vaselin (vanlig gul burk från Konsum) har i alla fall funkat bra för mej där olja eller annat fett löst upp plasten. _________________ Calle Olsson |
||||
|
Vaselin är en snygg uppluckrare av gelcoat iallafall, knirkade och gnällde på min Laserjolle i masthålet så jag smorde in och det blev tyst, ett par veckor senare så var gelcoaten mjuk och äcklig så det var bara att ta bort och plasta nytt
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
16 besök senaste veckan (17503 totalt) |