| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
servo eller inte på banåka bil???
|
2 besök senaste veckan (3747 totalt) |
|
El pump
Vi åker långlopp med en Porsche 944a, efter som min vänster arm inte funkar riktigt bra så stoppade vi i en orginal servo styrväxel och en elpump från MB A-klass. Det funkar jätte bra, den som vill ha servo slår bara på strömbrytaren _________________ Janne Nymark |
|
Jag sällar mig faktiskt till gänget som föreslår att man ska ha servo. Gamla originalstyrservo är nog oftast ganska tunga, så då finns det en poäng att köra utan för att minska vikten. Och visst, det blir kanske finare känsla utan servo, men om man har klistriga däck och giftiga hjulvinklar blir det ganska stora krafter i ratten. Framförallt blir det problem att hålla emot drag när man åker över ojämnheter i en kurva eller liknande. Om man sliter för att hålla emot, blir man inte särskilt finkänslig, så jag tror att det är bättre med servo i de fallen. Sen att nästan alla gamla drömracingbilar inte har servo får man bortse från - vissa saker har blivit bättre.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
|
Jag sällar mig till dem som föreslår utan servo.
Fast det beror nog på vad du kör för bil. Liten och lätt eller stor och tung? Senaste rejset jag körde så provade vi att köra utan och det gick alldeles utmärkt. Ett annat team fick problem med att remmen ibland slirade och fick servoverkan ibland och det blir ju rejält spännande när det svänger. Utan servo vet man vad som väntar, hela tiden. Det är bara inne i depå man märker att det är lite tungt, aldrig ute på banan, inte ens när snabba manövrar behövs. |
![]() |
Skruva banåkabil
servo eller inte på banåka bil???
|
2 besök senaste veckan (3747 totalt) |