| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Göra bladfjäder mjukare
|
3153 besök totalt |
|
Göra bladfjäder mjukare
Vi åker långlopp på rallycrossbana med en volvo 360. Vi har problem med att den är för hård i bakvagnen, det studsar och far speciellt mot slutet då banan är uppkörd. Vi tror att mjukare bakdel och hårdare dämpare skulle hjälpa men då det sitter en bladfjäder är det lite svårt att hitta alternativa fjädrar. Det är inget paket med fjädrar så man kan ta bort någon heller. En tanke som slog mig är att man skulle kunna flytta infästningspunkterna för fjädern från varandra så fjädern blir mindre förspänd, bilen skulle också bli lägre men det går nog att åtgärda på annat sätt. Men jag vet inte om jag tänker rätt, går det att göra på detta sätt? Någon som testat något liknande och vet om det är lönt eller hur långt man borde flytta fästpunkten? Alla synpunkter är välkomna, vi funderade på att bygga om till spiralfjäder men det är ganska mycket jobb. Tacksam för idéer. /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||
|
Först tänkte jag skriva att man kan göra fjädern smalare med hjälp av vinkelslipen men sen slog det mig att
fjädern är det enda som håller hjulen på plats, så det är nog ingen bra idé. Försök hitta en klenare fjäder, t.ex. från en gammal Ford eller Fiat. _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Går det att uppskatta mellan tumme och pekfinger vad man borde ha för fjäderkonstant bak om man hade spiralfjädrar? För att få så mycket grepp på grus som möjligt, minska studset i hål och ojämnt underlag.
Förstår att det är en väldigt svår fråga att svara på och tyvärr har jag ingen aning om vad det är original. Volvo 240 ligger på 22,4 N/mm 245 ligger på 45 N/mm Växellådan sitter ju bak men den är nog ganska lätt i bakänden ändå, motorn sitter ju långt fram. _________________ Karl Vestgöte |
||
|
Jag skulle kontakta oljemarks, dem kan nog fixa det ni behöver.
_________________ Mvh/Dick Gilled Radical SR8 AMG GT R |
||
|
Re:
Tyvärr är det bara ett blad. Att köpa specialgrejer är tyvärr inte ett alternativ, mer eller mindre nollbudget då det är skrotbilsrejs typ 5papp. Men byta till begagnade fjädrar från annan bil kan vara ett alternativ, dock svårt att veta hårdheten på bladfjädrar. Finns ju en fin lista för biltemas spiralfjädrar men har inte hittat något liknande för bladfjädrar. Borra hål är ju intressant, dock bör nog hållfastigheten begrundas då bladfjädern håller axeln. _________________ Karl Vestgöte |
||
|
Re:
Men det behövs nog nån jigg/mätanordning för att se när du uppnått önskad förändring, och att den blir någorlunda lika höger/vänster. Hmm, med tanke på att bladfjädern är det som håller bakaxeln på plats även vid Acceleration så kanske det inte är så smart att göra den vekare för det. Ett "reaktionsstag" kanske behövs om du ska ha en klenare bladfjäder. Eller bara hårdare bakdämpare och hårdare fram (allt hårdare utom just bladfjädern, för att göra den mjukare, relativt), men det kanske inte passar alls för ändamålet. Det kanske finns nån fjädersmidare i närheten som kan ge dig lite råd, bladfjädrar är ju inget exotiskt (men singelfjäder är ju inte så vanligt iofs). Nu var ju inte den planerade budgeten så stor, men detta kanske har nåt som kan ge inspiration (nä, jag har inte läst den, bara skummat innehållsförteckningen, och den är ju några år gammal): http://epubl.ltu.se/1402-1617/2007/1 |
||
|
Tack för länken! Där finns det nog mer teori än vad vi behöver men det är ju alltid bra att vara påläst.
Har inte funderat på om det är mjukare fjädrar på 340 men det är helt klart värt att kolla upp. Vore förmodligen ett enkelt byte. Tack för tipsen! _________________ Karl Vestgöte |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Göra bladfjäder mjukare
|
3153 besök totalt |