Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 528 E28 -85 - ##Skrotad!## | 1, 2, 3 >> 14396 besök totalt |
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Här är länken till säljes annonsen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Då är mitt och brorsans BMW Cup-projekt igång. Bilen ska köras i Standard-klassen 2012 om ingen käpp sticks in i hjulet under resans gång vill säga! Det en slö BMW E28 520i -85:a i grunden som ska få lite mer kött på benen i och med ett byte till en drivlina & motor från en E28 528 -87:a. Har inte setts så många E28:or i cuppen, så det blir kul att tillföra en klassiker i startfältet! Info om bilen vid start av projektet: Motor: original M20B20. Växellåda: Getrag 240. Bromsar: original. Bakaxel: original. I kupén: Fin original blå tygklädsel och en gammal tvåfärgad sportratt. Chassie: original. Fälgar: BBS krysseker 15x6". Däck: Fina Michelin-däck. Info om bilen som vi ska starta med 2012: Motor: M30B28, 2x2" avgassystem, cold-air intake (mer info kommer). Växellåda: Getrag 260, short-shift, nya fräscha bussningar överallt. Koppling: Ny standard tryckplatta, 6-pucks sinterlamell. Bromsar: ej bestämmt ännu Bakaxel: original 528 bakaxel med nya, hårdare bussningar samt 188-lamelldiff. I kupén: Sparco Moccaratt, FIA Racingstol, 3" 6-punktsbälte. Bur: HEIGo specialbeställd FIA skruvbur med lite extrasträvor. Chassie: SPAX dämpare & fjädrar, E28 M5 krängningshämmare, fjäderbenstag fram+bak. Fälgar: BBS krysseker 15x6". Däck: 205/50-15 Toyo R888. Här kommer några bilder på den som den ser ut just nu! Vid köp. Just nu, April 2011. _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
Tufft Välkommen till BMW Cup Tveka inte att fråga reglementsgruppen om ni har tekniska frågor under bygget _________________ Patrik Skoog |
||||
tack för välkomnandet!
Har pratat med lars-åke en del, var förbi hans garage och bollade lite idéer förra helgen. _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
_________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
Brorsan här!
Innan m30n ska i så ska den få ny vattenpump och nya remmar, sen så byts kopplingen självklart nu när motorn är ur för smidighetens skull och för att få det lite fräshare ska vi duscha av den med högtrycken också. 6-puckarn som ska i |
||||
_________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
På vägen hem från jobbet idag svängde jag in på Autoexperten och köpte två rullar bromsrör, ska bli finfint med nya bromsrör under hela bilen
|
||||
Se där ja! Helt rätt! Har ju själv kört "en del" E28 i Cupen och kan ge en del tips om så behövs. Kul bygge, hoppas Ni slipper käpparna i hjulen och kommer ut till nästa år! Lycka till! _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||
Tackar! Ska bli ruggigt kul att köra nästa år!
Senaste nytt är att ett paket från Schmiedmann med kopplingskit (vi ska ej använda den lamellen), bussningskit till växellänkage och shortshift har anlänt. Ny vattenpump och remmar är även beställt |
||||
Ikväll har det blivit lite meckande
Gamla lamellen och tryckplatta borta Ny 6-puckad sinterlamell och original tryckplatta monterat! Brorsan började även renovera växellänkaget med nya bussningar, men vi behöver dock beställa lite saker som saknades. Tack och hej för denna gång! |
||||
Nu har det hänt lite grejer!
m30b28'an som ska i På väg ner TADAAA!! Sen har även alla bussningar i växellänkaget bytts ut till nya, och en shortshift har monterats Tighta och korta lägen! Hur fan ska man få plats med kylare och fläkt på det där utrymmet? :P Blir nog att ta bort den där ramen som står ut. Allt för denna gång! |
||||
jo vi har tänkt skippa original-fläkten. Och sen ha en elfläkt bakom kylaren. Blir nog en Griffin kylare från PPF. // _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
Ska du tävla med bilen så går det alldeles utmärkt utan fläkt. Den sitter bara ivägen för luftflödet samt att den endast hälper vid långsam körning alltså inget för banåka _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Dubbelkolla med reglementsgruppen så ni inte kapar bort delar som ska sitta på orginal plats, iom ni ska köra i standard är det en del att tänka på i de avseenden. . Hade det varit plast är det ok att plocka bort, men det ser inte så ut här? Rätta mig om jag har fel;). Men det ser ut att få plats en elfläkt iaf, man klarar sig utan fläkt, men jag hade ändå rekomenderat en elfläkt.
_________________ olof Johansson |
||||
|
||||
Det ska funderas över! Sportvagnskonsult: Känns som att det räcker med det då vi ska köra med original effekt. |
||||
ja vi måste nog kolla med reglementsgruppen om den där ramen. Dock så har jag jämfört med en original e28 528, och då finns inte denna ram (vår kaross är en e28 520 från början). Men en elfläkt kommer vi nog montera. _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
ok, kör du helt utan fläkt? _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
ja det är det många som gör, inkl jag och brossan. Har aldrig varit ett beskymmer. _________________ Patrik Skoog |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 528 E28 -85 - ##Skrotad!## | 1, 2, 3 >> 14396 besök totalt |