Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 8165 besök totalt |
Re:
om jag minns rätt så är Cd det man mäter upp i en vindtunnel och utifrån det beräknar man Cw för att kompensera för olika vindriktningar (dvs som när man kör utomhus). / P _________________ /Pär Nyman |
||||
Re:
Tack för dom siffrorna ![]() Kul med lite info också =) Ingen som sitter på lite siffror För supertouringbilarna tex? ![]() |
||||
Re:
Blev de inte lite fel här förresten? borde väl va mindre lyftkrafter i spoilerns maxläge?
|
||||
Re:
Jonka har rätt i att Cd och Cw är samma sak och att benämningarna har att göra med språket. Motståndskoefficienten benämns även Cx i vissa länder/sammanhang. Det du tänker på är Wind Averaged Drag (vindvägt luftmotstånd) som tar flera anströmningsvinklar i beaktning. Detta är särskilt viktigt på tunga fordon. En vindvägd koefficient kan möjligtvis betecknas Cd_avg i vissa fall. _________________ /David Söderblom |
||||
Satt å fundera lite på en sak, vet att jag har läst nånstans på forumet att Göran Malmberg använde nå tryckgivare eller nå som han stoppade under bakluckan för att kolla hur mkt nytta vingen gjorde. nån som vet vad de va för tryckgivare han använde sig av?
|
||||
Hittade en ganska intressant bil, Nissan Nismo GT-R GT1 riktigt välbyggt bil med mkt roliga lösningar, tex så här ser bakre hjulhuset ut. gillar luftutsläppet i de men undra hur mkt nytta de gör för att minska övertrycket?
![]() |
||||
Re:
Hejsan! Det var en ganska enkel anordning enär Panteran har en stor baklucka som vingen sitter monterad på. Jag ställde helt enkelt en ventilfjäder under varje bakre hörn av luckan som höll den öppen med ca 5 mm. Sedan monterade jag en lägesgivare som läste hur mycket fjädern pressades samman. Jag dubbelkollade genom att lägga vikter på vingen för att vara på säkra sidan med värdena. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
Det där såg påkostat ut. De gör nog inte förändringar på bilen utan att mäta resultatet, så någon form av effekt lär det ge. |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 8165 besök totalt |