Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Downforce olika bilar
<<   1, 2
8165 besök totalt
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 924



Re:

jonka skrev:
Cd och Cw är väl samma sak fast på olika språk.

D för Drag på engelska och W för widerstand på tyska om jag minns rätt.


om jag minns rätt så är Cd det man mäter upp i en vindtunnel och utifrån det beräknar man Cw för att kompensera för olika vindriktningar (dvs som när man kör utomhus).

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Re:

RS 1800 skrev:
Här är lite info om Mercedes 2.5-16v, 2.5-16v Evo 1 samt 2.5-16v Evo 2


2.5-16v
Cw:
Standard: 0,33

Lyftkraft fram vid 200km/h:
Standard: 293N

Lyftkraft bak vid 200km/h:
Standard: 249N

2.5-16v Evo 1
Cw:
Spoilers i maxläge: 0,37
Spoilers i minläge: 0,343

Lyftkraft fram vid 200km/h:
Spoilers i maxläge: 291N
Spoilers i minläge: 164N

Lyftkraft bak vid 200km/h:
Spoilers i maxläge: -63N
Spoilers i minläge: 211N

2.5-16v Evo 2
Cw:
Spoilers i maxläge: 0,37
Spoilers i minläge: 0,341

Lyftkraft fram vid 200km/h:
Spoilers i maxläge: 212N
Spoilers i minläge: 117N

Lyftkraft bak vid 200km/h:
Spoilers i maxläge: -571N
Spoilers i minläge: -337N

Tack för dom siffrorna
Kul med lite info också =)

Ingen som sitter på lite siffror För supertouringbilarna tex?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Re:

Blev de inte lite fel här förresten? borde väl va mindre lyftkrafter i spoilerns maxläge?
RS 1800 skrev:


2.5-16v Evo 1

Lyftkraft fram vid 200km/h:
Spoilers i maxläge: 291N
Spoilers i minläge: 164N


2.5-16v Evo 2

Lyftkraft fram vid 200km/h:
Spoilers i maxläge: 212N
Spoilers i minläge: 117N


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Re:

PaZ skrev:
jonka skrev:
Cd och Cw är väl samma sak fast på olika språk.

D för Drag på engelska och W för widerstand på tyska om jag minns rätt.


om jag minns rätt så är Cd det man mäter upp i en vindtunnel och utifrån det beräknar man Cw för att kompensera för olika vindriktningar (dvs som när man kör utomhus).

/ P


Jonka har rätt i att Cd och Cw är samma sak och att benämningarna har att göra med språket. Motståndskoefficienten benämns även Cx i vissa länder/sammanhang.

Det du tänker på är Wind Averaged Drag (vindvägt luftmotstånd) som tar flera anströmningsvinklar i beaktning. Detta är särskilt viktigt på tunga fordon. En vindvägd koefficient kan möjligtvis betecknas Cd_avg i vissa fall.

_________________
/David Söderblom
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Satt å fundera lite på en sak, vet att jag har läst nånstans på forumet att Göran Malmberg använde nå tryckgivare eller nå som han stoppade under bakluckan för att kolla hur mkt nytta vingen gjorde. nån som vet vad de va för tryckgivare han använde sig av?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Hittade en ganska intressant bil, Nissan Nismo GT-R GT1 riktigt välbyggt bil med mkt roliga lösningar, tex så här ser bakre hjulhuset ut. gillar luftutsläppet i de men undra hur mkt nytta de gör för att minska övertrycket?


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

_aero skrev:
Satt å fundera lite på en sak, vet att jag har läst nånstans på forumet att Göran Malmberg använde nå tryckgivare eller nå som han stoppade under bakluckan för att kolla hur mkt nytta vingen gjorde. nån som vet vad de va för tryckgivare han använde sig av?


Hejsan!
Det var en ganska enkel anordning enär Panteran har en stor baklucka som vingen sitter monterad på. Jag ställde helt enkelt en ventilfjäder under varje bakre hörn av luckan som höll den öppen med ca 5 mm. Sedan monterade jag en lägesgivare som läste hur mycket fjädern pressades samman. Jag dubbelkollade genom att lägga vikter på vingen för att vara på säkra sidan med värdena.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Re:

_aero skrev:
Hittade en ganska intressant bil, Nissan Nismo GT-R GT1 riktigt välbyggt bil med mkt roliga lösningar, tex så här ser bakre hjulhuset ut. gillar luftutsläppet i de men undra hur mkt nytta de gör för att minska övertrycket?


Det där såg påkostat ut. De gör nog inte förändringar på bilen utan att mäta resultatet, så någon form av effekt lär det ge.
Citera
Racetech
Downforce olika bilar
<<   1, 2
8165 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande