Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
50/50 E85 och V-POWER
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (20005 totalt)
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Re:

Cobolt skrev:
Men för att förenkla så att resonemanget synliggörs.

Förbränning sker.

Värmeutveckling.

Gaserna som virvlar längs valfri vägg i förbränningsrummet, säg ~25% (eller så) av totala gasinnehållet i förbränningsrummet kommer i kontakt med vägg och kyls av.

De gaser som aldrig når ut mot väggarna kan således inte transportera speciellt mycket värme via konvektion pga bränsle luft blandningens i sammanhanget jävligt tröga värmeledningsförmåga.

Då återstår alltså värmestrålning som transportmedium för värmeenergi från de gaser som aldrig kommer i kontakt med väggen och det är vad jag pratar om.

dvs kunde man tillse att värmeenergin i form av konvektion/värmestrålning inte absorberas av cylinderväggarna så kan man öka verkningsgraden....

Problemet är att man måste ha avkylning av väggarna, annars får man hotspots pga rusande snitttemp.

Marginella eller ej... många bäckar små ger snabbt % förbättringar.

Vem trodde för 10 år sen att vi skulle ha 1,6L 200hk motorer i vanliga gubb-bilar idag?

Marginella förbättringar är högintressanta.


Jag vet att det är en gammal tråd, men eftersom den lyfts för inte så länge sedan så tyckte jag en kommentar var på sin plats.

Motorsimuleringprogram beräknar temperaturen i den oförbrända zonen enligt en tvåzons modell. Man har en växande bränd zon vid tändstiftet och en obränd zon i cylinderns periferi. Temperaturen hos den obrända zonen ökar genom kompression (orsakade av tryckökningen i cylindern under förbränning) medans temperaturen i den brända zonen förstås ökar pga värmefrigörelsen från bränslet. Detta är relevant ur knackperspektiv.

En stagnant luftfilm isolerar förbränningsrum och cylinderväggar från förbränningsvärmen. Värme överförs från den brända zonen till väggar genom flera värmetransportsätt.

Tester med isolerade förbränningsrum och kolvar har mest pekat på att det huvudsakligen är avgastemperaturen som ökar, inte verkningsgraden. Man skulle kanske kunna köra ett par motorsimuleringar och se vad som händer när man justerar dessa parametrar.
Citera
Racetech
50/50 E85 och V-POWER
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (20005 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande