Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 1 besök senaste veckan (20005 totalt) |
Re:
Jag vet att det är en gammal tråd, men eftersom den lyfts för inte så länge sedan så tyckte jag en kommentar var på sin plats. Motorsimuleringprogram beräknar temperaturen i den oförbrända zonen enligt en tvåzons modell. Man har en växande bränd zon vid tändstiftet och en obränd zon i cylinderns periferi. Temperaturen hos den obrända zonen ökar genom kompression (orsakade av tryckökningen i cylindern under förbränning) medans temperaturen i den brända zonen förstås ökar pga värmefrigörelsen från bränslet. Detta är relevant ur knackperspektiv. En stagnant luftfilm isolerar förbränningsrum och cylinderväggar från förbränningsvärmen. Värme överförs från den brända zonen till väggar genom flera värmetransportsätt. Tester med isolerade förbränningsrum och kolvar har mest pekat på att det huvudsakligen är avgastemperaturen som ökar, inte verkningsgraden. Man skulle kanske kunna köra ett par motorsimuleringar och se vad som händer när man justerar dessa parametrar. |
||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 1 besök senaste veckan (20005 totalt) |