| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fastsättning av batteri?
|
6 besök senaste veckan (11127 totalt) |
|
Fastsättning av batteri?
Fick i samband med lite banträffar i somras kritik för att mitt batteri inte satt fast ordentligt. I dagsläget sitter det fastspänt inuti en vanlig batterilåda mha två spännband. Packbanden är i sin tur spända kring två regäla bläck som är bultade i karossen (under batteriet) http://www.mtek.chalmers.se/~bureniu Allt detta i själva batterilådan, som mest fungerar som stötskydd. Dvs, fastsättningen är besiktningsduglig men inte godkänd för bankörning. Tänkte höra om det var någon som har några fiffiga idéer på hur man gör en godkänd fastsättning? Går ju alltid svetsa en regäl bygel av 4-kantsprofil och dra runt batteriet, men jag tänkte om någon satt på någon exta tjusig lösning man fräckt kunde planka av? Fastsättningen får ju gärna vara anpassningsbar för flera batterityper t.ex...
mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius
|
||||
Ja, alltså det är den enklare typen av spännband, nått i den här stilen: http://www.biltema.se/products/produ Besiktningsmannen menade att vid en krock så skulle inte denna historia klara av att hålla batteriet på plats. Jag har inte gjort någon hållf-beräkning, men det känns som han kan ha en poäng?
Hade batteriet varit på sin originalposition så hade han inte klagat, men nu när jag flyttat det (till bakluckan) så menade han på att då fick jag allt se till att grejjorna var regält ditsatta. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius
|
||||
Jag fick faktiskt en 2:a av sbp en gång pga felaktigt placerat batteri... Det var i min första bil, en audi 80 gt/2 -74 som jag hade satt ett batteri i skuffen, orginal var för litet och "felplacerat" för att lämna nog med pulver till slutstegen
Så jag satte det längst bak i vänstra hörnet, men det dög tydligen inte, för framför batteriet gick tankpåfyllningsröret, och besiktningsmannen menade på att vid en krock så skulle batteriet (som satt med liknande spännband) lossna och slita av tankröret med ev explossion som följd.. (kändes som att han hittade på allt på platsen) Så jag gjorde en redig låda av överblivet stereoinstallationsmaterial (19mm mdf) som bultades ordentligt på högra sidan istället.. Sen var alla glada =) |
||||
|
Man kan lägga plattjärn på ovan- och undersidan av batteriet, borra två hål där du kör genom två gängade stänger (på vardera sida av batteriet). Sen är det bara sätta dit muttrar och batteriet sitter fast. Ett sånt här spänne finns att köpa färdigt.
Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
De spännbanden liknade mina ganska mycket, av kosmetiska skäl har jag dock valt en svart modell utan förfulande text. Maxbelastningen var 800 kg vill jag minnas, de sitter sedan korsvis i 4 metallöglor som i sin tur sitter med 8 st m8 med kraftig bricka i botten på reservhjulsbaljan. Maxbelastningen torde bli 4x800 kg = 3200 kg. Undrar hur stor belastning den ensamma m8 skruven som satt original på ena sidan av batteriet (batterihyllekanten uppvikt över batterifot på andra sidan) eller Ninos bygel tål? SFRo-besiktningen gick utan problem vad gäller batterifastsättningen för min del. SBP har heller inte sagt något, iofs har det då legat ett reservhjul över som dolt det hela. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
|
Jag har byggt en plattjärnskonstruktion i min BMW efter tips från en SBF besiktningsman. Det som är viktigt är att anliggningytan mot plåten är minst si-och-så som sätts fast med minst bult så-och-si (siffror står i Gemensamma tekniska), precis som när man fäster buren i chassiet. Den exakta konstruktionen runt själva batteriet ska sen vara "stark", typ 3 mm plattjärn över och runt.
Man behöver ju bara följa SBF's regler om man vill ha vagnbok, men bygger man enligt det så kan nog ingen klaga och materialet finns hos järnhandlaren för en dryg hundring. |
||||
Jo, jag har också valt svarta dito... Räknar man med 25g i krockögonblicket så väger väl inte batteriet så mkt mer än runt ett halvt ton så snörena kan nog hålla. Om den nu klarar belastningen momentant, maxlast lär ju vara uppmätt under ganska snälla upplastningsförhållanden? Kan nog fungera ändå iof. Sen tror jag inte heller att en normal besiktningsman skulle klaga på min installation (har både kontroll och regbesiktigat med den), utan det var väl mer inför bankörning som besiktningsmannen tyckte att om man nu lagt ner energi på att bygga om hela bilen kunde man ju lagt 15 min på att göra en fool-proof batteriinfästning. Dan Hovang> Jo, blir nog att följa SBF-rekommendationen... Om inte annat för att installationen ska bli svårare att ifrågasätta. _________________ Ragnar Burenius
|
||||
|
Jag gjorde så här:
Jag tror det håller utan något som helst problem. Och även om det skulle lossna vid en frontalkrock, tror jag att jag har större problem än att batteriet har lossnat. Min enkla hållfasthetslära säger mig att om något är lite flexibelt så håller det bättre än något som är helt stumt (givet samma totala belastningsförmåga). Om grässtrån vore stela skulle de gå av vid minsta lilla vindpust, men tack vare att de böjer sig, håller de utan att gå av. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Ja, det där batteriet väger väl inte heller mer än ca 7 kg eller? Mitt optima orangetop väger förövrigt 15 kg, ett Yellowtop väger 20 kg
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
6,8kg tror jag.
Varför ha ett större? Bättre att montera in en kontakt för en batteriladdare i sånt fall. Batteriet mår bättre av att hela tiden sitta kopplad till en bra laddare än att vara halvladdad och sakta dräneras i bilen. En bra laddare fixar ju att ladda, underhålla och dessutom ge tillräckligt med ström för att hålla ev. klocka, larm osv gående. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Jag har lite idétorka på fastsättning av batteri i kombination att jag inte riktigt förstår hur de menar i TR5.21. Skulle någon/flera ha lust att lägga upp bilder för att få igång tankeverksamheten?
_________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Fastsättning av batteri?
|
6 besök senaste veckan (11127 totalt) |