| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjulvinklar på BMW m3-97
|
2925 besök totalt |
|
Hjulvinklar på bmw m3-97
Hej! Jag har bytt till ställbara topplagringar och camberjustering bak. Nu ska jag lämna in bilen för en ordentlig hjulinställning. Frågan är! Vad ska jag har för hjulinställningar för banan? (jag vet att det skiljer sig från bana till bana) Men vad har ni andra som har kör bmw m3? Vore jätte tacksam för svar. MVH:Daniel _________________ Daniel Börjesson |
||||
|
-3 till -3,5 grader camber fram
-2 till -2,5 grader camber bak (om allt är original bak så kommer du nog inte riktigt så långt så då får du ta så långt det går helt enkelt. Lika på båda sidorna förstås.) 1 till 2 mm toe out fram 2 mm toe in bak (kanske mer, lite osäker här) _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
jag skulle säga följande
Camber (beroende på däck) fram 3-4 grader bak 2,5-3,5 grader Toe fram 0,30grader total toe out (0,15grader per hjul) bak 0,30grader total toe in (0,15grader per hjul) _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
På min e36 325 (känns som det fungerar bra med samma vinklar på alla E36) så kör jag -4grader camber fram och -3grader bak samt 1mm toe-out per sida fram och 1mm toe-in per sida bak, har en väldigt snäll och stabil bil på bana.
_________________ Viktor Starkman |
||||
|
Re:
Du rullar R däck va? För övrigt. Om man åker mycket gata (med gatdäck) men även har amitioner för bana + drifting rekomenderar ni samma då? E36 med d2 och ställbar camber runt om + plastbustningar. (Hoppas du inte blir sur att jag lånar din tråd lite !) _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||
|
Re:
Jag skulle nog gå ner på lite snällare camber vinklar om man ska köra mycket gata toe vinklarna funkar ju även på gata kan dock vara lite nervör fram med toe out _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
R-däck på bana, gatdäck på gata, men kör inte mycket gata, och som Micke skriver så är det ganska nervös på gata med toe-out i fram, men jag är inte så kinkig, ganska van, dock är inte cambervinklarna att rekommendera för gata då det sliter ju grymt snett samt att det är riktigt spännande att köra under skyfall där det lägger sig bra med vatten på vägbanan=konstant vattenplaning, inte kul alls faktiskt. _________________ Viktor Starkman |
||||
|
Tack för era svar, doc kliar jag mig lite i huvudet om vilket ja ska välja.
Jag vill tilllägga att ja kör r däck och slicks. Bilen körs i princip enbart på gata till träffarna. De får gärna bli riktigt go camber i sen får den gärna nypa in så där härligt i kurvorna:) _________________ Daniel Börjesson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjulvinklar på BMW m3-97
|
2925 besök totalt |