| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Mera Torrsumps frågor.
|
990 besök totalt |
|
Mera Torrsumps frågor.
Jag bygger om min motor till torrsump. Har sökt massor på google och här på rejsa. Det finns massor med tips och info, men jag hittar inte någon stans vart man kastar in oljan i motorn igen? Jag satt och tänkte så här: Kanske en adapter (sandwich) på oljefiltret. En sån man har till oljekylare, men utan thermostat så den äröppen alltid. Där kan man kanske skicka in oljan igen? Eller är jag ute och cyklar i badkaret? Fråga 2 jag inte hittat svar på: original oljepumpen? Ska jag ta bort den? Det gäller en RB26DETT från Skyline GTR. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Kan inget om nissanmotorer, men generellt så matar man in oljan där oljefiltret satt tidigare (eller via filtret om du har kvar samma typ av filter som innan).
Du kan använda en sandwich, men tänk på att plugga kanalen mellan den gamla pumpen och oljefiltret, eftersom du annars kommer pumpa all oljan den vägen.
EDIT: Ja, ta bort originalpumpen. Den har du ingen nytta av längre. |
||
|
orginal pumpen ska bort.
Ett steg på nya pumpen är tryck till motorn (ofta den längst bak) Dom andra stegen är evakueringssteg...för att få ut oljan från motorn. Har du många steg...kan det vara en bra idee att använda tex. två av dom för att evakuera överdelen på motorn. Jag brukar vilja ha så lite olja som möjligt som ska rinna förbi vevaxeln, på sin väg från toppen. Du får kolla hur kanalerna går. Vissa kanaler måste pluggas på trycksidan. Jag skulle gänga en riktig anslutning i blocker...som förser huvudkanalen med olja....och plugga resten. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re: Mera Torrsumps frågor.
Du skickar in tryckanslutningen där oljepumpen idag matar blocket, med andra ord ta bort orginalpump eller använd det huset för att ansluta ditt tryck. Om detta är samma som oljefiltret (troligt) får du kolla på ditt block. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Mera Torrsumps frågor.
|
990 besök totalt |