| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Erfarenheter av Gt Radial
|
<< 1, 2 3671 besök totalt |
|
Aha, så helt fel ute var jag itne... det var optimalare med höga breda däckl med mjuka sidor i dragracing...
har R-däck mycket hårdare däcksidor än snarlika gatdäck då? Försöker bli lite klok på racedjungeln... Vad gör i sig att R-däck inte blir liak varma som gatdäcl då? Blandning i däcken??
_________________ Patrik Carlzon |
||
Däcksidornas hårdhet tycker iaf jag varierar en hel del beroende på fabrikat... R-däck blir lika varma som gatdäck men de är byggda för att fungera som bäst just när de är varma. Kalla r-däck brukar oftast vara snorhala. _________________ Karl Brag |
||
|
Det är bra med ett stort fotprint (ytan mot banan) när man skall ha grepp men mjuka sidor är inte så bra med en tung bil i kurvorna för då blir anlägget dåligt mot banan och däcket blir överhettat av sin inre friktion (böj en tunn järnbit några gånger så blir det varmt). Det gäller med andra ord att däcket rör sig lagom. Superlågprofil och väldigt höga sidor på tävlingsbilar är ofta på grund av regler.
Ett gatdäck skall vara tyst, hålla skapligt länge, inte kosta för mycket, inte plana och helst bete sig lungt. Ett R-däck skall gå att hanka sig till banan med och polisen skall inte ha några åsikter, Sedan på banan skall det vara optimerat för hård körning. Tänk på att ett 195/50-15 är tänkt som breddäck till små bilar medan ett större 255/40-18 är tänkt till en tung BMW M3 tex. Därför välj en storlek som troligtvis däckfabrikanten räknat med skall sitta på din bil. Minna
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
![]() |
Däck för banåka
Erfarenheter av Gt Radial
|
<< 1, 2 3671 besök totalt |

