Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Låg bil på Färjan mellan Göteborg-Kiel???
3447 besök totalt
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Hej gott folk!
Jag tänkte åka ner till ringen i mitten på Maj och undrar ifall någon har åkt ner dit med färjan Göteborg - Kiel?? Hur är det att få ombord en bil som är mycket låg och har stort överhäng på framaxeln -Typ en GT3:a?

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Patrik,

GT3:an är ju som du märkt väldigt låg och färjorna kan vara lite knepiga men det brukar gå bra. Själva rampen upp till båten klarar man normalt utan större problem. Det räcker med att digonala över "tröskeln" på slutet. Värre kan det vara när man väl är på båten om de vill att man skall köra upp på de branta hängande ramperna - det går inte så bra med GT3:an...

Bäst är att slå på charmen vid in-checkning och förklara problemet - då brukar det lösa sig.

PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Anders Jonsson skrev:

Bäst är att slå på charmen vid in-checkning och förklara problemet - då brukar det lösa sig.

Med charm kan man komma långt
Vill det sig illa kanske de har ett par brädlappar som kan hjälpa till också. Jag oroade mig kanske lite mycket i onödan. thumbs up

Johan Carlsson
Åland
Här sen Feb 2003

Re: Låg bil på Färjan mellan Göteborg-Kiel???

PatrikT skrev:
Hej gott folk!
Jag tänkte åka ner till ringen i mitten på Maj och undrar ifall någon har åkt ner dit med färjan Göteborg - Kiel?? Hur är det att få ombord en bil som är mycket låg och har stort överhäng på framaxeln -Typ en GT3:a?

Hej!

Jag vet inte hur det är med färjorna som trafikerar Gbg-Kiel men i alla fall de jag brukar åka med Sverige-Åland så har rederiet ansvar för allt som sker med din bil under lastning, färjeresa och lossning. Detta gör att de ogärna skickar upp lägre/exklusivare bilar på "hyllan" eller liknande grejer då det är de, eller deras försäkring, som får stå för de eventuella skadorna. Fast detta hindrar ju inte att det händer något.

Egentligen är kanske detta en ointressant kommentar då man givetvis till varje pris vill undvika att det händer något med sin bil, men oftast kan en kommentar om detta till lastningspersonalen hjälpa till med lite bättre behandling.

Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Johan Carlsson skrev:
PatrikT skrev:
Hej gott folk!

Hej!

Jag vet inte hur det är med färjorna som trafikerar Gbg-Kiel men i alla fall de jag brukar åka med Sverige-Åland så har rederiet ansvar för allt som sker med din bil under lastning, färjeresa och lossning. Detta gör att de ogärna skickar upp lägre/exklusivare bilar på "hyllan" eller liknande grejer då det är de, eller deras försäkring, som får stå för de eventuella skadorna. Fast detta hindrar ju inte att det händer något.

Egentligen är kanske detta en ointressant kommentar då man givetvis till varje pris vill undvika att det händer något med sin bil, men oftast kan en kommentar om detta till lastningspersonalen hjälpa till med lite bättre behandling.

Det erfarenhet jag har är att dom i många fall skiter i att hjälpa till. Ibland kan det behöver mer än charm, tex stanna mitt på rampen o vänta tills dom kommer, blir det stopp brukar dom komma fort för färjan måste iväg och dom (stuvarna) vill sluta och åka hem
Sedan att det finns en försäkring som täcker är måttligt intresant i sammanshanget när man är på resande fot, kanske till en kurs på ringen, och fronspojlern trillar av....

Norrköping
Här sen Jul 2003

Trådstartare

höfläkt skrev:

Sedan att det finns en försäkring som täcker är måttligt intresant i sammanshanget när man är på resande fot, kanske till en kurs på ringen, och fronspojlern trillar av....

Tjenis.
Det får ju inte bara hända att man tappar fronten när man ska ner på kursen eller annan resa heller.

Att de har en försäkring är ju ioförsig bra, men som du säger...den ser ju inte till att olyckan kan vara framme.

Nä det får nog bli ett samtal till Stena och pejla läget. Jag tror inte jag får ut nått av det men då har man ju iallafall gjort vad man kan.

Fördelen med färjan är ju några...

-En trevlig kväll med resekamraterna istället för kvällskörning i bilen.
-En bit god mat och dryck
-Mindre mil på bilen
-Utvilad och pigg när man kommer fram till kvällskörningen.

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

PatrikT skrev:

Fördelen med färjan är ju några...

-En trevlig kväll med resekamraterna istället för kvällskörning i bilen.
-En bit god mat och dryck
-Mindre mil på bilen
-Utvilad och pigg när man kommer fram till kvällskörningen.

Håller med. Jag har nog gjort ett 5-6 resor med min GT3:a på Stena och lägger man där till kompisarna med GT3:or så har "vi" säkert gjort 30-40 resor och alla har kommit fram med spoilern i behåll. Dessutom är det bara bra att mjuka upp den liten för vad den skall vara med om i Karussellen!

om man åker tur och retur Ringen inklusive en massa varv där nere skall man vara nöjd om den enda skadan man råkar utför är lite skrap i frontspoilern!

PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Anders Jonsson skrev:

Dessutom är det bara bra att mjuka upp den liten för vad den skall vara med om i Karussellen!

Karussellen ja! Jag har märkt att om man går in rätt hårt i den så skrapar det i lite bak vid motorn. Har du samma problem?? Eller är det bara jag som kör illa? Jag tror att min setting är orginal på markfrigången.

MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

[quote="Anders Jonsson"]
PatrikT skrev:

Dessutom är det bara bra att mjuka upp den liten för vad den skall vara med om i Karussellen!

om man åker tur och retur Ringen inklusive en massa varv där nere skall man vara nöjd om den enda skadan man råkar utför är lite skrap i frontspoilern!

Är själv intresserad av en GT3, hur går det att köra på vanliga vägar med bilen, med tanke på hur låg den är etc... Går spoilern i mkt i karusellen?

Brukar ni få skador på era GT3:or efter ringen resorna? Det är iaf en jäkligt läcker bil!

Philip Lundh
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

PatrikT skrev:

Karussellen ja! Jag har märkt att om man går in rätt hårt i den så skrapar det i lite bak vid motorn. Har du samma problem?? Eller är det bara jag som kör illa? Jag tror att min setting är orginal på markfrigången.

Hmmm, bak vid motorn - undrar om det stämmer? Det som "brukar" ta i vad jag vet är faktiskt inte själva spoilern utan de plast "flärpar" fram som är till för bromskylningen (tror jag). Bak brukar det inte vara så stora problem vad jag vet. Mina innerskärmar fram är också ganska slut. För mig brukar det skrapa och skräna i:

- Uppgången Fuchsrörhre
- Bron på Breidshceid.
- I Karusellen om jag har passagerare.

Kanske också i lilla "hoppet" in mot Pflanzgarten. Om bilen är för lågt ställd så kan det nog ta i på ett par ställen till, men på det hela taget så funkar det OK tycker jag. Det kan skilja ganska mycket mellan olika GT3:or och det enda rätta är att låta göra en riktigt inställning av bilen.

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

MatroxMGA skrev:
Är själv intresserad av en GT3, hur går det att köra på vanliga vägar med bilen, med tanke på hur låg den är etc... Går spoilern i mkt i karusellen?

Brukar ni få skador på era GT3:or efter ringen resorna? Det är iaf en jäkligt läcker bil!

Se ovan vad gäller bana. När det gäller vanlig landsväg kan det vara STORA problem med farthinder. Här på min gata är det fullt av dem och vissa av dem kommer jag helt enkelt inte över. Än så länge har jag en smitväg ut ur området! Det är också lätt att köra på kanstenar när man parkerar med fronten riktad mot sådana.

PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Anders Jonsson skrev:

Hmmm, bak vid motorn - undrar om det stämmer? Det som "brukar" ta i vad jag vet är faktiskt inte själva spoilern utan de plast "flärpar" fram som är till för bromskylningen (tror jag). Bak brukar det inte vara så stora problem vad jag vet. Mina innerskärmar fram är också ganska slut. För mig brukar det skrapa och skräna i:

- Uppgången Fuchsrörhre
- Bron på Breidshceid.
- I Karusellen om jag har passagerare.

Kanske också i lilla "hoppet" in mot Pflanzgarten. Om bilen är för lågt ställd så kan det nog ta i på ett par ställen till, men på det hela taget så funkar det OK tycker jag. Det kan skilja ganska mycket mellan olika GT3:or och det enda rätta är att låta göra en riktigt inställning av bilen.

Jag kommer ihåg en gång i karusellen när det skrapade i riktigt metalliskt. Då var vi två i bilen. Sen var jag inne och besiktigade bilen första gången i höstas och då passade jag på att trycka in huvudet under bilen. Mycket riktigt var det ett rätt kraftigt skrapmärke baktill under (jag minns inte exakt var) runt där växellåda och motor går ihop. Om det kom i samband med karusellen eller ej???? Jag trodde det då... Sen är det precis som du säger ang plastbitarna ("flärparna") fram framför framdäcken får en del stryk. Min ena har lossat. thumbs down

Jag har lite lutning in i garaget också så där tar fronten i om jag inte saxar in bilen.

Stadstrafik undviker jag istortsett hela tiden eftersom det i Norrköping mer eller mindre är omöjligt. Varför man ska baxa in en GT3:a i stan fattar jag inte heller, så i det stora hela funkar det bra.

En riktig inställning får det bli innan det drar igång i vår. Det känns bättre att veta att allt är som det ska.

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag brukar få ilskna och irriterade framvinkningar av stuvarna som inte tycker jag kör tillräckligt fort över dom traktordäcksmönsrade ramperna, fast det är väl för att man har en Golf och i deras ögon är ju min en Golf som vilken annan. Det är krypfart som gäller om man inte vill att plomberna skall ryka all världens väg.
Ramperna är inga problem då onödiga överhäng inte är en av Golfens stora kännetecken.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

De som ska på Gotland Ring i sommar får det spännande...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

När vissa bilmärken fraktar sina bilar så monterar man gummibussningar i fjädrarna, kanske vore något?
Borde inte ta mer än 10min att ta fram domkraften och stoppa in dem i framfjädrarna.

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

ThomasT skrev:
När vissa bilmärken fraktar sina bilar så monterar man gummibussningar i fjädrarna, kanske vore något?
Borde inte ta mer än 10min att ta fram domkraften och stoppa in dem i framfjädrarna.

Det stämmer - det gäller bara att komma ihåg att plocka bort dem när man rullar av färjan i Kiel, annars kan det ju bli intressant när man ger järnet på Autobahn...

Avregistrerad (9105)

Här sen Apr 2003

.....

3447 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande