| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips på hur fixa greppvänlig ratt
|
3 besök senaste veckan (8935 totalt) |
|
Ratten i racebilen är hal som tusan. Den är klädd med nån skinnimitation/vinyl eller nåt, inte gjuten i nån mjukplast. Har bara provat med rengöringsmedel, men finns det nåt som gör den "klibbig"? Eller rugga upp ytan? Tips mottages
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||||
|
Fråga en sadelmakare om kostnad för att klä den i alcantara eller mocca?
Förmodligen dyrare än en ny ratt men du kanske kan få halvfabrikat, de syr materialet efter mått osv och du tråcklar dit den. Liknande www.wheelskins.com ungefär. Det kanske finns friktionsskapande metoder för vinyl, den första är väl att aldrig komma i närheten med "glansmedel" (ArmorAll och liknande). |
||||
|
Sånt som man lindar cykelstyre med kanske kunde fungera??
Farsan spelade badminton förr och då hade dom nån frotteliknade tejp som man lindade greppet med fast det finns säkert inte längre. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
enkelt billigt och snabbt
fukta med Coca-Cola och låt torka........
badminton/squash-frotte... näe blir för tjockt men det finns att köpa på squashhallar iaf om du vill prova.... bäst och dyrast.... sy om i bra material.... |
||||
|
Hockytejp för klubblad, klibbigt och bra (eller kanske inte)
Annars finns tejpen för klubbskaft (hockey, innebandy etc), grepp utan klibb. Limmet i tejp kan ju vara ett sätt att få bort det halkiga på ytan (eller kemiskt mjuka upp den lite). Linda med silvertejp och låt sitta några dygn (gärna lite rumstemp iaf), dra sen bort tejpen och se om det blivit bättre. Lite rester av tejplim kanske räddar greppet lite om inte annat. Silvertejp finns ju alltid till hands och du måste ju inte prova på hela kringlan på en gång (om nu vinylen lossar med tejpen). |
||||
|
Enklast vore ju ny ratt men ekonomin sträcker sig inte så långt just nu.
Tänkte oxå på hockey tejp men fick för mig att det kan bli gnäll i nån besiktning, men vad skulle det bli på då isf.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||||
|
Seriöst - linda den med styrlinda från cyklar som någon föreslog ovan. Finns i de flesta cykelaffärer och är förhållandevis billigt.
Blir både snyggt och greppvänligt och är gjord för att just ge grepp.
EDIT: Precis som Erik säger...
(såg inte att han hade postat, öppnade fönstret några minuter innan och höll på med annat innan jag skrev svaret) |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Brinner inte en vanlig skinnratt lika lätt som styrlinda menar du? Halktejp då?
|
||||
|
Re:
).
Halktejp borde ju kunna läggas i en smal rand (1cm?) runt ytterkanten, men det käkar väl handske istället
Sen rör ju allt (vanligt) tejpklister på sig vid lite värme och tid (det blir kladdigt hur man än gör). Styrlinda är nog det bästa, ska kanske testas på bruksCaddyn som har en halvfrätt plastkringla (har funderat på wheelskins men aldrig kommit mig för). |
||||
|
Köp griptape som är gjord för skateboards så lär ni få fäste så det räcker, glömmer ni handskarna kommer det nog blöda fint dock
Grymt nöjd med min ratt som är i Mocca eller nåt liknande material iaf, bra fäste och skönt att hålla i med eller utan handskar. _________________ David Lundin |
||||
|
När min gamla moccaratt blev blank av allt slitage tog jag en sån där man gör rent spisen med. En kopparborste kan man väl kalla det och ruggade loss. Blev som ny efteråt men färgade av sig lite. Färgande försvann dock rätt fort
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
|
Jag skulle nog gissa att det faktiskt är helt blankslitet skin på den (har det själv på en volvo r-sport. Man klär väl inte med fake grejer
)
Ivf, det har funkat toppen med handkräm som återfuktar på ratten, precis som när händerna är torra.
_________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
|
Re:
Låter ju smart. Men hur avslutar man lindningen? Vill ju inte att den ska linda upp sig. Lim? Tejp? Mats _________________ Mats Lind |
||||
|
Re:
Man avslutar med tejp som är avsedd för ändamålet när man lindar cykelstyren. Brukar följa med ett par decimeter i styrlindepaketet |
||||
|
Blev issottejp idag (hockeytejp) Fanns en modell som inte var såå klibbig...
Mycket trevligt grepp, kanske för bra
Race om 8 dar då får vi se (om besiktningen tycker om ett..)
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Sk Tjärtejp???? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (8935 totalt) |