Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang -67
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (20910 totalt)
hgz
Gnarp
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Det går..

sakta men säkert framåt. Håller på att få en CAD-ritning på hela arrangemanget gjord, dels så man får en uppfattning om var grejerna kommer att hamna, dels för att firman som ska bocka rören åt mej ska ha en sportslig att få det rätt redan första gången. Under tiden det görs så har jag gjort iordning lite grejer till bakbromsarna; borrat om bultcirkel, svarvat bort lite ytrost och gjort en navring som styr upp skivan mot drivaxeln. Fram har det mest handlat om att göra om spacerplattorna så dom går att skruva fast i navet så dom inte kan trilla bort under drift..

Bakvagnen verkar funka bra, bakaxeln rör sej lätt & ledigt utan några tendenser att det ska "låsa" sej, den känns överlag betydligt stabilare än originalmonteringen.. Det enda jag känner blev lite tokigt är de övre stagens lutning, skulle vilja ha den främre infästningen några centimeter längre ner, för som det är nu så är övre/undre stag nästan parallella.. Den känns lite "död" vid acceleration, rent chassimässigt..

Mvh Herman

Piteå
Här sen Jan 2006

Hur går det! Några nya bilder och framsteg?
Mvh

Gnarp
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Tyvärr..

så har det gått vääldigt smått på sistone, delvis pga bristande finanser, men till största delen beroende på en flytt från Norrland till Skåne, närmare bestämt Lund. Har iom det inte längre nån lokal att hålla till i, vilket innebär att bilen fotrtfarande finns kvar däruppe.. Men det är förhoppningsvis bara en tidsfråga innan jag hittat nåt lämpligt.. Tyvärr så har flytten även inneburit att tillgången till CAD-ritande försvunnit, eftersom jag inte har dom kunskaperna själv.. Hursomhelst så finns planerna och ambitionerna fortfarande kvar, det är bara lite svårare rent praktiskt att genomföra!

Mvh Herman

Lund
Här sen Feb 2003

Lund?

Fy fan vad gött, välkommen till verkligheten!
Strunta i mustangen och kom och mecka på Pontiacen istället, den står alldeles för mycket stilla nu för tiden.
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003

Re:

Anders Jeppsson skrev:
Lund?

Eehh Jo eller hur..

Gnarp
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Lund

Citat:

Anders Jeppsson Skrivet: 22 Dec 2008 23:22 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Lund?

Strunta i mustangen och kom och mecka på Pontiacen istället, den står alldeles för mycket stilla nu för tiden.

ja, jo jag hamnade ju här.. Skulle vara intressant att kika lite på din bil, få lite inspiration & idéer! Drar upp till mina gamla trakter nu inatt, men du kan ju alltid pm:a mej eller så, om du är sugen att visa bilen..

Ha det bra, och GOTT NYTT ÅR på er alla!

Gnarp
Här sen Maj 2007

Trådstartare
ÄNTLIGEN!!

för att citera en tossig gubbe i rosa träningsoverall..

Nu har Mustangen också blivit Skånebo, så nu kan det kanske bli lite ordning på torpet, eller bilen, ja ni förstår.. Det tog lite tid att hitta en vettig lokal, och det får jag ju säga, vettigare lokal och inneboende blir nog svårt att hitta! Lucky me!

Hursom, det är skönt att det ordnat sej, nu ska skrotet ihop också, kan inte skylla på nåt längre, haha..

Ska försöka uppdatera här lite oftare nu, 27:e december 2008 var lite väl länge sen..

Mvh Herman

Lund
Här sen Feb 2003

Meckrejs verkar ju poppis att ha på rejsa. Sugen på att se vem som blir klar först?
Citera
Golf racing
Bjärred
Här sen Sep 2005

Re:

Anders Jeppsson skrev:

Meckrejs verkar ju poppis att ha på rejsa. Sugen på att se vem som blir klar först?

när börjar Meckrejs i lekstugan i Flädie då..

Välkommen till värmen i Flädie

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Du menar att det står en bil nu i hörnan som stått tomt ett tag .

Välkommen till garaget !

Seb
Visby
Här sen Feb 2003

Tjena!

Kul projekt, så jag ville bara säga hej! Har själv varit djupt ner i Musseträsket. Bodde i Los Angeles i 3 år när jag var mellan 22-25 år. Under dessa år hann jag med 7st. classic Mustangs. 1st 67:a och 6st. 68:or.
Fixade till dem i inredning och fixade till plåt och lackade om. Enkla pengar.

Får svår Mustangabstinens med jämna mellanrum och ibland är jag inne på att det måste bli en igen. Faller alltid på att även en ganska risig är sjukt dyr i sverige. Iaf jämfört med Cal-priser. Köpte den billigaste för 900 dollar, ca 6000kr då. Funkade fint och så men var orange

Nåja, kommer följa din tråd! Lycka till och kör hårt!

/Sebbe

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Helt rätt bygge thumbs up

Lycka till

Janne

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
hgz
Gnarp
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Meckrejs?

Det där låter som en utmanade kastad handske, kan ju vara värt att plocka upp den! Lite extra drivkraft är ju aldrig fel, det tror jag de allra flesta motorintresserade håller med om..

Stod och tittade på grejorna nu ikväll, kom att fundera på hur styrväxelns placering i längsled (framåtbakåt) påverkar styrgeometri, hur pass kritiskt är det att styrstagen är precis vinkelräta mot bilens längsriktning? Det är väl den berömda Ackermann som kommer in där, när man väl börjar komma till lite större styrutslag??

Tittade lite på andra fordon i Mussens närhet och såg att iaf två har styrstagen lite lätt vinklade framåt, är detta nåt som har kompenserats för i form av olika vinklar/längder på hjulspindlar, eller har det helt enkelt "blivit så"?

Önskvärt för egen del vore att flytta fram styrväxeln för att få lite mer frigång till motorn, men vill ju inte ställa till det helt och hållet med styrningen.. Nu när jag tänker efter, detta passar kanske på en annan avdelning.. Hursom, det är detta som händer just nu, tillsammans med lite funderingar över en fixtur för "vaggan" som kommer att bli framvagnens bärande delar.. En tjock aluplåt borde väl funka? Säg 15-20 mm, 1000x1000.. Borde väl inte bli så mycket flexande i det, när man väl spänt fast och börjat svetsa i rörkonstruktionen.. Så om nån har en sån, eller annan bättre idé, hojta gärna till!!

Mvh Herman

Gnarp
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Nu!

har jag äntligen lyckats få ihop embryot till en jigg för min lilla framvagnsbrygga..
8mm alu, 1000*1000 med 40*40 vinkeljärn i kanterna, borde bli tillräckligt stabilt, eller iaf någorlunda..

Alla rör kommer att riggas upp med hjälp av vanliga avgasklämmor, den där sorten med ett U med gängor i ändarna och en bygel, 25 pix för två på bilreservdelslågprisvaruhuset, hål ner genom plåten och så drar man muttrarna på undersidan. Förhoppningen är att det kommer att räcka, men när väl allt börjar svetsas så lär man ju bli varse annat..

I nuläget väntar jag på en måttsatt ritning, fick ju hjälp av en kompis där jag bodde förut att rita upp allt i CAD, men vi kom aldrig så långt att vi gjorde en ritning som gick att använda för själva byggandet. Den är på gång, utlovad till nån gång i början av veckan som kommer, håll tummarna för att den gör det! Är helt galet sugen att börja på riktigt med detta nu, vill ju ha sprutt på grejerna innan pensionsåldern infaller!

Lite bilder hade ju varit trevligt, men en bild på en aluplåt med vinkeljärn under kändes inte så inspirerande att visa, men så fort det börjar komma grejer på plats i jiggen så ska ni alla rejsianer givetvis få se hur det ser ut!

Tills dess, kör lugnt och ha det gott!

Mvh Herman

Gnarp
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Bilder..

utlovades ju lite tidigare och nu har jag faktiskt fått till några som det är lönt att visa..

Rörnotchning DeLuxe!

Hyfsad passform..

Detta är då ramen som ska hålla bärarmar och styrväxel, ska till några till rör som fästpunkter mot befintliga ramben. Rören man ser ska även kortas ner, tog till ordentligt när bockningen skulle göras.

Har ingen aning om detta kommer att funka i praktiken, men jag hoppas på det.. om inte annat så har jag lärt mej vad som INTE funkar!

Fler uppdateringar följer..

Mvh Herman

Gnarp
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Mustang!!

Vore väl faan om inte detta ska funka.. Jag uppdaterar bara för att, vill inte att Mussen ska vara en död tråd.. Väl uppflyttad till Norrland igen, håll tummanra för ett schysst bilprojwkt iocksaå.. :9

Gnarp
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Nu!!

Har det äntligen skett lite framsteg med skrotet, har fått lite länge saknade delar gjorda, och det är INTE tillverkaren det suttit i, utan snarare kunden.. (gissa vem det är?)

Sjukt fina grejer utskurna till kaffebrödspengar, myyycket bra firma att ha att göra med! Så fort jag fått lov att göra reklam för dom så kommer det.. Har svetsat fast fästöronen för bärarmarna tillsammans med en liten "boxning" för stabilitet.. Tror egentligen inte att 4 mm plåt kommer flytta på sej särskilt mycket, men "peace of mind" är en stark drivkraft..

Har provmonterat bärarmar, och tillsammans med rätt dimension på bultar till bussningarna blev det rätt glappfritt.. Valde även att få hålen för bultarna skurna lite mindre, så jag kunde borra dom till rätt dim. just för att det är enklare att göra ett hål större än mindre..

Ska försöka klippa till 6 st 8mm plåtar för svetsning i ramen och 6 st 4 mm plåtar för svetsning i framvagnsbryggan som nästa steg, med min takt lär det ju ta en månad eller 4..

Vill vill vill köra bilen snart, vilket jag hoppas ro iland innan snön kommer..

Ha det gött, motortokar, vi hörs!

Ford Mustang -67
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (20910 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande