| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kadett gsi väghållning på framvagn vi gaspådrag
|
1766 besök totalt |
|
Har lite frågor om framvagnen på kadett gsi ,det är en rallybil med asfaltsättning,sitter diff i den,5vxl dogbox och nedväxlad,öhlinfjäderben,ca 200hk i maskin det jag undrar över är att bilen är väldigt stickig på vägen under gaspådrag rakt fram(drar åt olika håll) och undrar om man kan minimera detta på något sätt. Det sitter försärkningsblock på den till länkarmarna i bakkant,den har camber ca 1cm om man mäter vid fälgkanten 15" fälg,et 49 toe-in ca 0mm bakaxel har toe-in på ca 2mm Tacksam för förslag vad som ska göras har bara åkt bakhjulsdrift förut så lite ny på inställningar på detta. _________________ Calle Nordegren |
||
|
Använder du den delade långa drivaxeln från vectra/calibra på högersidan? Med icke delad brukar dom dra åt sidan och orma sig en del under gaspådrag, det blir betydligt mindre med den delade!
(Får du inte nog bra hjälp här skulle jag tro att folket på www.Opelsportclub.com/forums kan hjälpa dig ganska bra också )
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Re: Kadett gsi väghållning på framvagn vi gaspådrag
det är inte bara diffen som huger? min uppför sig lite så också prova med lite toe in fram _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
|
lite lösa tankar....
De dära bilarna har en styrdämpare som sitter nära torpedväggen för att dämpa sånt (i originalutförandet). Sen kan man fundera på om de har ändrat offset på fälgarna från original. en tredje grej som dyker upp i huvudet är att camberändringen i sig påverkar det hela (knappt 2 grader ?). _________________ Mats Andersen |
||
|
Tror också det kan vara diffen som gör att den rycker
Ska prova med mer toe-in får vi se om det hjälper eller om det jag som är ovan mycke hästar på framhjulen. Det är ingen delad axel på den långa sidan ,men om man byter den håller en delad för rallykörning? _________________ Calle Nordegren |
||
|
Re:
Den håller nog minst lika bra, delningen har ett stödlager som man bultar i blocket. Alla strippbyggen jag sett på Kadetter använder den och håller den för slicks och 600++hk (och höga tior) tycker jag den ska klara skogen också
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Re:
det tar en stund innan man vänjer sig och kan köra med en hand på ratten på rakerna. är det ens orginal axlar? så det inte är lite stödigare grejor _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
|
Den är mycke ombyggd så är inte säker på axlarna ,det sitter ju stora 4kolvsok alconbromsar med 295 skivor kort servo ölhindämpare,tror det är kadett 16v axlar och bakaxel,sitter aluminimblock i bakkant på länkarmarna som är kraftiga funderar om dom är sänkta lite bak ska ju dra lite bättre tydligen .
ska prova toe-in först men toppen är av pga en ventilfjäder av köpt nytt ventilfjäder enemkitt som ska sättas ihop _________________ Calle Nordegren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1766 besök totalt |