Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 7 besök senaste veckan (38500 totalt) |
Nu går det framåt igen i projektet.
![]() Igår var vi och hämtade växellådan hos Hasse Landelius, som synes är det ett mycket prydligt jobb som gjorts rakt igenom. Förutom lådan fick med oss en massa nyttiga VW-tips från Hasse som levt ett helt liv med VW. Mycket matnyttigt för mig som aldrig skruvat VW (iaf inte med någon märkbar framgång) En VW expert som kan rekommenderas! ![]() Åsså har vå fått hem ramen från vår svetskonstnär Anders Holm, nu är alla rör på plats igen (nästan). Utriggarrören som bär upp radialstagen återstår, men de vill vi måtta in när fram och bakvagn sitter i sina rätta positioner. (höger och vänster sida satt olika i både X, Y och Z led tidigare och vi vet inte vilken som var rätt eller fel.) Bilen har bevisligen varit med om del i sitt tidigare liv, alla reparationer har nog inte utförts med överdrivet hög precision. Vi tog därför beslutet att det var lättast att göra det svårt för oss, genom att mäta in dessa när bilen står på hjul i ride hight och vi kan mäta hur allting rör sig. Det känns rätt onödigt att börja med sned nyrenoverad bil. ![]() Till och med F2 Micke tyckte en Fvee var värt att fotografera, å det är ju lovande! ![]() ![]() Så här ser det ut, sett från de bakre regionerna. Nästa lite synd att man är bunden till att behålla fläktkåpan. Tänk vilken smidig profil dessa bilar skulle ha utan fläkthuset ovanpå den annars behändigt låga motorn med dito tyngdpunkt. Nu börjar det bli läge att ge sig på motorbygget bland annat. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Tack Robban!
Njae det är nog optimsistiskt med Mossen. Jag har satt Bug run på Mantorp helgen innan Velodromloppet som roll out för bilen.Men visst, flyter allt på så åker jag gärna Anderstrop. Det är ju en bra bana för formelbil (om man ser upp med övervarv på 4:an på rakan) och är ganska förlåtande i sin karaktär för en nybörjare i biltypen. I annat fall beväpnar jag mig med kameran och gör ett reportage om din och övriga kamraters framfart på Mossen. Tycker faktiskt det är lika roligt som att köra numera. (man kanske börjar bli gammal? ![]() Gissar att du har Sveriges läckraste Capri klar till premiären? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Re:
okej ja Anderstorp är ju som du säger väldigt förlåtande bana för nybörjare. Caprin går igenom lite förändringar, båda motor och chassi. kolla gärna in biltråden. men klar till mossen ska den bli behöver revansch sen förra årets fiasko premiär då jag råkade köra i "Brunnen" ut på långa rakan precis när jag skulle lägga i fyran. fick i tvåan istället. _________________ Robert Paulsson Ford Capri 3100 RS Ford Sierra M50B25T DRIFT! |
||
Ett tag sedan jag uppdaterade tråden, men lugn det kommer mer vartefter
![]() Stefan, jag tror tidplanen ska hålla. visserligen mängder med pinaler som ska till på vägen och som kan krångal till det i slutändan, men stort sett är det nog bara att reda ut VWillervallan med vilka bromstrummor och sköldar som ska till för att få ihop bromssystement som tänkt. har itne hunnit och lägga så mycket tid på det och har inte blivitkolkare på vad jag ska ha och ur det ser ut i verkligheten. Motorn är under byggnation hos Weine Holmberg i Västerås, så på dne kanten känner jag mig lugn och trygg. Just nu har jag annars ett lagom sidoprojekt, med min ena 2-takts Saab som plåtrenoveras och sedan ska på lack innan det är dags att förvandla den från 1000cc racer till rallybil inkl en lite snällare motor för skogen. Den ska stå på startlinjen i Midnattssolsralltyt. Men det är ett betydligt mer greppbart projekt för en som levt hela sitt liv med Trollhättans stolthet. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Besök i verkstan idag. Det går framåt så smått.
Hade lite klurande över främre motorfästet som inte lirade riktigt med motorns position. (nog några fler före mig som petat i bilen, alla med sin egen teori om hur det ska vara...) Till slut kom vi på en smutt lösning, som både blir stadig och ger lätt tillträde till oljesilen. Sen ska guivetvis själva konsolen med bussningen dit också, den bultas i de tre främre bultarna som håller ihop vevhushalvorna. ![]() ![]() Eftersom det är en trampbil, måste man ju ha pedaler också... Så här tänker vi oss dessa. (jodå det blir en tredje pedal att trampa på också om man vill) ![]() Nu blir det en vecka med exakt noll aktivtivet i verkstan, däremot besök hos motorbyggaren på fredag. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Dax för lite uppdatering. vårt Fvee projekt.
Förra Fredagen var det besök hos vår motorbyggare, Weine Holmberg som snickrar för fullt på vår rova. Känns lovande, varje detalj och åtgärd är genomtänkt och inget moddas bara för "att det ska va så" eller för "att alla andra gör så". Funktion och noggranhet. Helt i min smak ![]() ![]() Nedan några bilder från det pågående motorbygget. Färdigpreppat block, uppmätt i lagerlägen, arborrat osv. Den som vill veta mer detaljer får läsa om motorbygget i Classic Motor ![]() ![]() Topparna som följe med motorn till bilen var inte helt optimalt preparerade, dessutom felgjorda för Fvee med dubbla ventilfjädrar... Får se om de går att rädda för en kommande reservmotor. ![]() ![]() Under tiden jobbar vi sjävla vidare med resten av bilen. idag blev det en eftermiddag hos Micke, med inpassningen av rattstången, växellänkage och stol bland annat. Dessutom noterade vi att momentstagen inte riktigt passar sokm vi vill till bilen av någon anledning. Möjligen beroende på att vi har de något längre axlarna från VW 1300/1500 istf för de kortare som möjligen satt där i tidernas begynnelse (orignallåda och bakvagn har försvunnit med någon tidigare ägare på vägen) Efter lite funderande kom vi på hur vi löser det hela. Skönt! Men onekligen känns det som Bug-Run närmar sig alldeles för fort. Visst går bilen att få färdig i tid, men jag hatar genvägar av både tidsskäl och pekiniära skäl. Mentalt har jag isntällningen att det är viktigare att det blir rätt än fort färdigt. Samtidigt måste jag ju åka iaf några race i år. Men det löser sig nog med tiden... ![]() Återväxten är tryggad! Yngste sonen, Anders är den som fick mig att skaffa en Formel Vee, Nu drömmer han om en körklar Formel Ford, för att det tar sån tid att bli klar med bilen. Men han gör vad han kan för att skynda på bygget. karting är inte bara en bra förarskola, man lär sig och skruva också. Om nu karting-arsorna törs släppa mekandet till nästa generation, ser inte alltid ut så ute på kartingbanonrna. ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Medan vi väntar på lite nya friska delar till vårt motorbygge, har vi tagit en närmare kik på framvagnen.
VW framvagnen är ju lite "speciell" diplomatiskt uttryckt. Den var nog bra och idealisk på sin tid för den vägar och farter den byggdes för, men som formelbilsframvagn har den onekligen sina begränsningar ![]() Men på en budgetracer för en enhetsklass, där det är lika för alla spelar det ju mindre roll. Utmaningen i att med basal teknik och strikt reglemente, förbättra framvagnen inom de historiska ramarna gör det minst lika kul som att bygga en superduperoptimerad framvagn av modernt snitt. Med en chassiguru som Andreas Lidström i teamet, blir det extra kul att kasta sig över Diplomingenjör och Doktor F. Porsches drygt 70 åriga grundkonstruktion. Anderas i precisionbsmätartagen. Den här lilla aluminiumbussningen ska sitta mellan framaxel och bärarm så småningom. ![]() Bärarmna blev så här snygga efter blästring och pulverlack. Svart är ju en klassisk färg för chassibitar och fälgar i formel Vee, men vi kanske skulle valt silver istället? ![]() En väl begagnad gammal spindel avslöjar tydligt den något "annorlunda" konstruktionen... ![]() Åsså mäter han igen, ingenjörn... ![]() Ja man kan ha ganska kul åt den järngrinden som utgör framvagn på en gammal VW. Faklum är att den fungerar bättre än vad man först tror. Men lite för tung för en formelbil är den nog allt ändå. ![]() Torosionsstavar finns i lite olika utförande till VW, den i mitten ser vi mest som ett rent olycksfall i arbetet anno 1967 ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Va, har dom redan skickat ut inbjudan till Bugrun 2012???
![]() Blir jobbigt att köra redan i år för mig i varje fall ![]() Renoveringen går iofs framåt, men inte fullt så fort som tänkt. Det kommer en massa arbete och inkräktar på fritiden rätt som det är, konstigt... (en och annan gammal rallybil lägger sig också i agendan) Passar på att uppdatera lite när vi ändå är i farten. Barnarbete? Nädå, bara den yngre generationen som tycker renoveringen går för sakta... Dessutom ljusår bättre på slipa och lacka än farsan sin ![]() ![]() Nytt är gott! Nya bromstrummar landade tillsammans med mycket annat VW-godis från Custom & Speed Parts i Hyllinge, Visst är det lite extra skoj med flång nya och frächa grejor. Inte något man är bortskämd med i historisk racing alla gånger. ![]() ![]() En påse blandat? Njae det är nog samma smak på alla Uniballs som så småningom ska få ta plats i bakvagnens momentstag. ![]() Ett par sfärsiska ledlager får ta hand om lagringen av rattstång och växelspaksreglage. Det stora för ratten, delt lilla för spaken. ![]() Så här smidigt ordnar man mer Caster fram på en Fvee (och alla VW typ innan 1302-1303) Skönt med bilar där det är lätt att ställa caster och camber helt oberoende av varandra! ![]() Så det var allt från VW-godisbutiken för idag. Nu ska grejorna på plats på racern också... edit: felande bildlänk _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Dags att uppdatera lite i projektråden.
Fortsätter med lite diverse motorgodis från CSP i Hyllinge som landade hos motorbyggare Holmberg för ett tag sedan. En sats hårda ventilfjädrar så vi klarar 7000 rpm vid felväxlingarna ![]() ![]() Nt svänghjulsbult och spännbricka är en bra livförsäkring för vevaxel och svänghjul. ![]() En mindre remskiva som sänker hastigheten på fläkten är bra att ha. Vi valde en med tydlig skala som främsta prio. ![]() En ny cylinderstats med kolvar fick det också bli för säkerhets skull. ![]() Ny 21 mm oljepump för 8 mm bult och en ny oljesil. vi valde den äldre typen av sil, som är lättare att modda för djupare placering av pick up röret. ![]() Stötstångsrören sitter känsligt itll på VW boxermotor. Vi valde ersättnignsrör i teleskoputförande if shit happends. ![]() Lite bling-bling fick det bli också. Kromade ventilkåpor. ![]() ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Re:
Jag har en 110:a till motorn, men Weine var nog mer sugen på att vi prövar en slipad kan enligt hans idéer. Så så får det bli. Har även funderat på att pröva med en 100 profil, för att få ett bredare register. Tror det kan passa på krokigare banor och i regn, även om man tappar några hästar på topp. Men det spar vi till reservmotorn när vi har fått ihop motor #1 och bilen ![]() Igår ägnade vi oss åt att göra bussnngar till framvagnen och försöka hitta rätt med fjäderpaketet. Är fortfarande inte klar över om jag ska sätta det i övre eller undre röret. Lutar åt det sistnämnda. I onsdags var jag uppe hos Gösta Rustas och fick med mig en 30mm förgasare och nya led & länkpinnsatser. Magnus Ek lyckades hitta på nya sköldar bak för 40 mm backarna, så nu tror jag nog att alla VW delar jag saknat är på plats. (går inte att skylla på saknande delar längre...) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Re:
Klart vi gör! ![]() Måste ju skaffa inspiration och fortsätta industrispionaget på alla som har bilarna i ordning. Kul att spana in alla läckra VW Byggen också. Kommer att hålla till mest i Fvee depån och så ska jag fota lite för Classic Motor också. Vi syns nästa helg då! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Nu har det nog redan varit dax för Finland tror jag :
![]() Hade varit kul att vara med där redan i år, men å andra sidan har jag den upplevelsen kvar till nästa år ![]() (om bilen är klar, ibland kommer det för mycket vardag emellan...) Lite har det i alla fall hänt på renoveringsfronten. Iaf mer än vad som den försummade byggtråden här antyder... ![]() En instrumentpanel är ju bra att ha, tunn aluplåt upphängd i små vibrationsdämapre som hade ett ansenligt kilopris minst sagt ![]() Någon som ideer på andra elektirska analoga instrument med klassiskt utseende? (dvs svart botten vita siffror, vit eller röda visare och kromad sarg) ![]() Man ska ju kunna röra om i bensinen vid behov också. Min tilltro till precisionen i VW original spakställ är väl så där.. Men växelreglaget från en gammal March F3 ska väl duga? Ska vi bara få till en lämplig lösning på backspärrens funktion, den försvann ju med originalstället. ![]() Idén om var och hur styrsnäckan bör sitta omprövas med jämna mellanrum, är det inte geometrin som spökar är det konkurrensen om det snålt tilltagna utrymet för bra att ha pinaler, som pedaler och huvusbromscylindrar. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 7 besök senaste veckan (38500 totalt) |