Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (11847 totalt) |
"återställning" av bakbromsok VW/Audi/Seat
Plockade loss ett par bakbromsok från vad jag tror var (väldigt strippad i övrigt) en Audi A4 Avant i somras. Fabrikatet är Lucas, gjutningen är från -97 och dom är flytande med inbyggd handbroms. Nu är det så att beläggen var helt slut och jag skall skaffa nya. Jag försöker då trycka tillbaka kolven för att "återställa" oket men det går inte, verkar vara nåt slags mekaniskt stopp. Oken kärvar inte för handbromsfunktionen fungerar alldeles utmärkt. Kan det vara en självjusteringsfunktion på handbromsen som hindrar denna återställning? Är det nån slags "tandad" kil eller dylikt som på gamla trumbromsars självkompensering??? Tror att liknande ok även satt på TT:n Mvh Habbe _________________ Mattias Habenicht HMS |
||
Du måste vrida runt kolvarna samtidigt som du trycker in dom för att få tillbaks kolvarna till ursprungsläge.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
"gänga" men dom går inte in för att du bara skruvar runt dom, det måste till tryck också. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Jag använder biltemas bromskolvsverktyg (en kloss med massa piggar på) på den har jag kapat bort dom piggar som jag inte använder, sätter klossen mellan kolven och en tving sedan är det bara att spänna tvingen/vrida klossen/spänna tvingen.. Osv
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Jag har använt denna på vår Golf mk4 (funkade utmärkt):
http://www.biltema.se/products/produ _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Jag har tryckt in kolvarna på min Golf utan det verktyget, och det kommer jag aldrig göra igen.... Det var precis så att jag orkade få in kolven....
Nu ligger ett biltemaverktyg i vertygslådan... ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Här har Slitzar-Rolle skrivit en liten beskrivning: http://www.gtiklubben.nu/showfaq.php?id=25
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (11847 totalt) |