Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dämparlathund, är denna lättläst???
1847 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Dämparlathund, är denna lättläst???

Hade en dämparinställnings lista som vid närmare påseende inte var så tydlig. Nu har jag försökt förbättra den. Den är väldigt basic, och tar inte med asymetriska inställningar. Men i alla fall hur bilen reagerar med, utan eller nollgas i kurvan, med lite olika inställningar. En ruta med fyra fönster skall föreställa hjulen.
Kom gärna med inputs på tydligheten.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



En mycket enkel och pedagogisk tabell.

Lite lustigt med "Mer understyr" (och "Mer överstyr"). Låter som att man har för mycket understyrning men ändå vill ha mer. Men alternativet "mindre överstyr" för att beskriva att man vill få bort översyrning blir lite otydligt så det är bra som det är. Vad det handlar om egentligen är ju mer eller mindre grepp fram resp. bak.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Har använt en liknande som lathund tidigare. Fungerar super i pit-lane när man inte hinner tänka efter.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



Inga problem med att förstå tabellen tycker jag. Svårigheten ligger i att tolka bilens uppträdande och sedan göra rätt justeringar. Jag har problem med att bilen överstyr under broms och sväng i ingång till svängar. Mina dämpare är ställbara i returen. Jag ska testa med att ställa dom lite mjukare inför kommande säsong.

Annars är jag nog inte den analyserande föraren direkt. Lite som Ronnie Pettersson, anpassar min körning till materialet :-) Det är nog förövrigt den enda likheten med Ronnie P.

_________________
/Anders C
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13285



får väl bli den första som erkänner att man inte riktigt fattar


"ökande instyrning under konstant gas"
VF går in, HF går ut
VB går in, HB går ut


betyder det att om man vill ha ökande instyrning så ska man (på framvagnen) öka på kompressionen och retur vänster, minksa båda på höger? eller hur ska man tolka - och + tecknen?
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Anders Carlsson skrev:
...Jag har problem med att bilen överstyr under broms och sväng i ingång till svängar. Mina dämpare är ställbara i returen. Jag ska testa med att ställa dom lite mjukare inför kommande säsong...

För mycket broms i bak?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Ska skriva ut denna och sätta mig och fundera lite i kväll tror jag.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



ice skrev:
Anders Carlsson skrev:
...Jag har problem med att bilen överstyr under broms och sväng i ingång till svängar. Mina dämpare är ställbara i returen. Jag ska testa med att ställa dom lite mjukare inför kommande säsong...

För mycket broms i bak?


Ja, hmm, kanske det? Känns i varje fall som det är lättare att prova med dämparna (fram alltså) än att joxa med bromsbalans eftersom jag inte har bromsvåg. Bra tips i varje fall.

vad tror ni om att släppa på hämmaren bak?

_________________
/Anders C
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
får väl bli den första som erkänner att man inte riktigt fattar


"ökande instyrning under konstant gas"
VF går in, HF går ut
VB går in, HB går ut


betyder det att om man vill ha ökande instyrning så ska man (på framvagnen) öka på kompressionen och retur vänster, minksa båda på höger? eller hur ska man tolka - och + tecknen?


Med "ökande instyrning" menar jag att man succesivt vrider mer på ratten, men håller bilen i princip frihjulande med jämn gas. alltså inga acc eller brosskrafter i farten. Bera G-kraft i sidled. Därför går vänster bak o fram dämpare in å båda höger ut.

Kanske du har förslag på bra formulering?
Göran M

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Jag kan bara säga att det var den tidigare versionen av denna som fick tioöringen att trilla ner fullt ut hos mig på hur man använder bump o rebound för att justera beteendet i olika delar av svängen.


Men man får titta på den ett tag o så det är möjligt att det kanske går att göra den ännu lite mer pedagogisk?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Bump!

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Magnus Thomé skrev:
Bump!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

ice skrev:
Magnus Thomé skrev:
Bump!
Tyckte det var synd att tråden sjönk undan och försvann bland alla gamla trådar. Vore skoj o se om någon hade något bra infall.

(bump = forumspråk för att flytta upp tråd mha ett nytt inlägg)

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Magnus Thomé skrev:
...(bump = forumspråk för att flytta upp tråd mha ett nytt inlägg)

Utrycket blir lite tveeggat när tråden handlar om dämpare.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Den där ska jag nog skriva ut och plasta in. Då kan man ju tejpa fast den på insidan av bakluckan och på så sätt motverka rundgång innanför hjälmen vid justering

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Tack för "bumpen" har inte sett den här tidigare.
Många aha upplevelser blev det, stort tack!
Nu blir man ju ännu mer sugen på att skaffa nya stötdämpare med lite inställningsmöjligheter.
Tycker att den är väldigt tydlig och att uttrycken är bra.

Tror att det börjar bli dags att köpa Görans bok för min del.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Allmänt banåkaforum
Dämparlathund, är denna lättläst???
1847 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande