Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1847 besök totalt |
Dämparlathund, är denna lättläst???
Hade en dämparinställnings lista som vid närmare påseende inte var så tydlig. Nu har jag försökt förbättra den. Den är väldigt basic, och tar inte med asymetriska inställningar. Men i alla fall hur bilen reagerar med, utan eller nollgas i kurvan, med lite olika inställningar. En ruta med fyra fönster skall föreställa hjulen. Kom gärna med inputs på tydligheten. ![]() Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
En mycket enkel och pedagogisk tabell.
Lite lustigt med "Mer understyr" (och "Mer överstyr"). Låter som att man har för mycket understyrning men ändå vill ha mer. ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Inga problem med att förstå tabellen tycker jag. Svårigheten ligger i att tolka bilens uppträdande och sedan göra rätt justeringar. Jag har problem med att bilen överstyr under broms och sväng i ingång till svängar. Mina dämpare är ställbara i returen. Jag ska testa med att ställa dom lite mjukare inför kommande säsong.
Annars är jag nog inte den analyserande föraren direkt. Lite som Ronnie Pettersson, anpassar min körning till materialet :-) Det är nog förövrigt den enda likheten med Ronnie P. ![]() _________________ /Anders C |
||||
får väl bli den första som erkänner att man inte riktigt fattar
![]() "ökande instyrning under konstant gas" VF går in, HF går ut VB går in, HB går ut betyder det att om man vill ha ökande instyrning så ska man (på framvagnen) öka på kompressionen och retur vänster, minksa båda på höger? eller hur ska man tolka - och + tecknen? |
||||
För mycket broms i bak? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Ja, hmm, kanske det? Känns i varje fall som det är lättare att prova med dämparna (fram alltså) än att joxa med bromsbalans eftersom jag inte har bromsvåg. Bra tips i varje fall. vad tror ni om att släppa på hämmaren bak? _________________ /Anders C |
||||
Med "ökande instyrning" menar jag att man succesivt vrider mer på ratten, men håller bilen i princip frihjulande med jämn gas. alltså inga acc eller brosskrafter i farten. Bera G-kraft i sidled. Därför går vänster bak o fram dämpare in å båda höger ut. Kanske du har förslag på bra formulering? Göran M _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag kan bara säga att det var den tidigare versionen av denna som fick tioöringen att trilla ner fullt ut hos mig på hur man använder bump o rebound för att justera beteendet i olika delar av svängen.
![]() ![]() Men man får titta på den ett tag o ![]() _________________ ![]() |
||||
(bump = forumspråk för att flytta upp tråd mha ett nytt inlägg) _________________ ![]() |
||||
Utrycket blir lite tveeggat när tråden handlar om dämpare. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Tack för "bumpen" har inte sett den här tidigare.
Många aha upplevelser blev det, stort tack! Nu blir man ju ännu mer sugen på att skaffa nya stötdämpare med lite inställningsmöjligheter. Tycker att den är väldigt tydlig och att uttrycken är bra. Tror att det börjar bli dags att köpa Görans bok för min del. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1847 besök totalt |