| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bes 2á:Sportavgassystem monterat, intyg buller erfordras??
|
5631 besök totalt |
|
Re:
Har själv klarat mig på en liknande grej, var iof bara en vanlig besiktning med 2:a på buller och vid efterkontroll sa jag att det var 3" hela vägen utan dämpare och att jag till denna gång monterat 2st dämpare (men hade bara kompletterat med 1 extra liten) och han verkade tycka att jag gjort vad jag kunnat och släppte snällt genom bilen (lät ganska mkt ända ).
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||||
|
En sak jag glömde som jag blivit tipsad om, det är att olika regler gäller för olika årsmodeller.
Nyare bilar som har uppgift om ljudnivå stillastående i regbeviset kan mätas av besiktningsorganet, men inte äldre bilar. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
besiktningsavgassystem byggt av biltemas 45mm rör?
kanske inte hjälper då modifiktioner inte verkar tillåtas men då blir ju ljuddnivån ordnad iaf.. eller montera tillfälliga pluggar i befintligt system.. men som sagt, kräver dom jävlarna original avgassystem är det ju kört hur man än gör
_________________ //Johan Karlsson |
||||||
|
De fall jag har sett har man klarat med "originalliknande" system, dvs sansade dimensioner och lika många ljuddämpare som original.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Man skulle inte kunna vara lite ful och besikta med originalsystemet och sedan smälla på det du vill ha då? Det blir du la inte stannad för väl? o.o Har en polare med en manuell V8, skall höra med honom om han har nåt liggandes
_________________ Philip Karlsson Toyota Celica Gti -90 Saab 9000 2.0t Maptun stage 1 |
||||||
|
Re:
Det hade varit helt kanon om han hade haft något, jag hade blivit sjukt glad Givetvis betalar jag för mig.
Planen e precis som du skriver, original på till reg bes o sen 3"igen.Kommer nog inte vara något bekymmer med det avgaset vid en vanlig bes i framtiden. Som någon skrev tidigare i tråden, bygga ihop av biltemas klena rör, Ja det hade varit kanon om det inte var för att dom vill ha ett typat avgas, dvs de skall stå E-nummer, tillverkare stämpel osv på det. Visst jag kan köra o göra en ny reg bes på en annan station, men vill inte riskera 1450kr igen. Lite för mycket pengar för det, och man ser tydligt att de inte är original iom att de är grövre och svart och att ja inte använt alla original upphängningar. Så med lite otur, samma veva igen. ULRICH: Ja dom kom,fleecen var lite stor om buken annars kanon! _________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||||
|
Re:
Ja pratade med han härom dagen. Han hade inget. Och just främre rör på manuella V8áudis verkar gå åt som smör i solsken på skrotarna.. _________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||||
|
Re:
Det funkar inte i Karlstad med en Volvo 940 -90. Det ska vara orginal (möjligtvis pirat). Så detta kommer att bli ett mycket större problem än man kan tro nu. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Tjenare, tyvärr hade min kontakt lite användning för sitt då det var det enda han hade =/ Men jag ska kolla vidare lite i det, vet att det går/ har gått en som isracingbil i Rimbo. Ska försöka se om han har kvar kärran =P
_________________ Philip Karlsson Toyota Celica Gti -90 Saab 9000 2.0t Maptun stage 1 |
||||||
|
Re:
Hade varit just som fan
_________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||||
|
Kan du inte ringa till en erkänt snäll besiktningsstation och förklara läget:
Du har inte originalsystem, de går inte att få tag i för vettiga pengar. Du fick nerslag av en inte så munter besiktningsman som kräver originalsystem. Du har kompletterat systemet så det bullrar ganska lite (det måste du ju göra då), men du kommer ju ändå inte igenom eftersom det inte är original. Intyg verkar omöjligt att skaffa. Be om råd hur du ska göra, låt ledsen och ha barn i bakgrunden som gråter. Är det rätt person så borde han säga något sånt här: Hmmmm, kom ner får vi kika på det. Du åker ner och visar upp ditt system, som inte brummar för mycket. Killen säger "fan va pettig han var! Den är godkänd". I en perfekt värld.... _________________ Karl Vestgöte |
||||||
|
Jag har gjort följande!
1: Leta upp en snäll besman. 2: Hävda att det förra systemet var i princip raka rör, nu är det ombyggt. 3: Förhoppningsvis går den igenom. Funkar inte detta finns det tack och lov besiktningsmän som gillar cash
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Re:
Det här är nog det dummaste inlägg jag sätt på länge. Vem tror ni tjänar på sån här i längden ? Dt finns en Pm-funktion. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Det är möjligt, men det är också det enklaste sättet, om man inte snubblar på ett orgsystem förstås.. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bes 2á:Sportavgassystem monterat, intyg buller erfordras??
|
5631 besök totalt |