Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Status Team Tiger rallycross (ej modemvänlig)
1, 2   >>
13050 besök totalt
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Jag vet inte hur stort intresset för rallycross är här, men jag är så nöjd med dubbelsegern i första deltävlingarna
i isracing SM så jag måste bara skriva lite.

Dom senaste månadernas slit nästan dygnet runt har äntligen givit frukt. Vi kör i isracingens största klass Långnabb med 23mm långa nabbar.
Men vi hade bara tänkt att testa bilen lite innan rallycross säsongen startar då snön inte hinner tina bort här uppe innan första tävlingen.

Fredrik började med att köra lite lugnt och känna på den nybyggda 3,2 liters motorn (ifjol var den på 3,0 liter) och blev lite
förvånad när han snart var ikapp regerande mästaren Mikel Jansson och utan större svårigheter var han snart förbi .

Andra loppet så fick Jansson svartflagg då hans belysning (obligatorisk på istävling) slocknade och Fredrik
hann testa bilen ganska ordentligt när han rullade i mål med ett halvt varv tillgodo till tvåan.

Det här var resultatet av min provkörning i höstas. >

Här har vi börjat rensa bilen inför blästringen.

Lite motordelar.

Bilen tillbaka efter blästring.

Svetsade igen lite hål in i kupen samt gjorde en utfällning för luftfiltret.

Golvplåten hade blivit papperstunn efter några år av grusblästring och en enkom blästring gjorde det inte bättre

Tillbaka efter lack

Framvagnen på plats

Bränsletillförseln på plats.

Nästan allt på plats.

Kylsystem monterat.

Mysig förarplats. (vi har inte glömt växelspaken utan vi vet inte var hålet ska tas upp när inte lådan är monterad)

Fick slipa lite i blocket för att 3,2 liters vevaxeln skulle få plats.

oljepumpen från M3 GT monteras.

Framvagn med uppstyvade Willwood bromsok.

Treskivig sinterkoppling ska väl palla trycket från nya motorn.

Nya kolvar med 13,5:1 i kompförhållande.

Svetsat förbränningsrum.

Här mira fräser Bengt "Racerfeldt" Asserfeldt ventilsätena.

Nya läckra ventiler. Det strulade ganska mycket innan vi fick ihop dom i toppen, vi har hela tiden trott att det var en 3,2L topp men det är tydligen en GT topp.

Lagat förbänningsrum till vänster.

Arga kammar, läckra ventiler. Sedan väntar 6-8 timmar för att ställa in ventilspelet.

Toppen klar.

Bilen på bromsbänk för grundmappning.

Äntligen en färdig bil, BMW 332ti

Vad tycks om bromspappret, siffrorna stämmer inte men kurvan ser ju fin ut.

Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003

Intresset för rallycross är från min sida väldigt stor.

Läcker bildserie!

Ume
Här sen Jul 2003

We like it!!!!!
Rallycross gillar jag iaf!

Läckra bilder!! thumbs up thumbs up thumbs up

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har dålig koll på rallycross i allmänhet men just denna bil gillar jag speciellt.
Jag var uppe i Kalix i en dryg månad innan jul och jobbade.
Självklart passade jag på att titta titta förbi på eran hemmabana! Tog en promenad i velodrom-kurvan gjorde jag också! Det lutar kraftigt måste jag säga! Däcken måste sitta löst på fälgarna när man kör runt med fart..

På jobbet pratades det lite löst om bilen, motorljudet höjdes till skyarna! Jag hade sett några bilder här och där på bilen och så fort jag kom hem så tankade jag hem filmerna där bilen provkörs utan ljuddämpare! Vilket ljud!!!!

Jag var tydligen för tidigt ute för att kunna få se någon isåka.. Det var lite synd. Någon träning var det inte heller på banan vad jag förstod.

Riktigt kul att se bilder när bilen plockas ihop!
Jag skulle gärna se mer av denna bil här på forumet under årets lopp! thumbs up thumbs up

Edit: Tänkte att jag kan lägga till några bilder

Långnabben det körs på ser ut så här i jämförelse med en vanlig kapsyl

Monterat på bil så ser det ut så här (bild av Niklas) (bilen är så tuff på bilden måste visas igen):

Sen ser velodromen på Kalixbanan ut så här:

Ume
Här sen Jul 2003

Rallycross och isracing har jag sett mycket av i barndommen.

Va läckert med en velodrom på eran bana , mycket racigt!

Umeå
Här sen Nov 2002

Grattis!!

Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003

grattis till vinsterna! och jag tycker rallycross e en av de FRÄNASTE motorsporterna

lite ot kanske!! men jag har en liten fråga ang rallycross. har kollar reglementet på sbf"!! men var klassar man in en bil för rc2150 eller rc2400.. eller vilket reglemente är det som gäller
sportnationell eller supernationell ????? eller vilket gäller??

Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
om jag kommer ihåg rätt så hamnar båda under sportnationell med vissa begränsningar. Men i DM så tillåts även supernationella bilar med max 2400cc och 2150cc så det är en liten djungel.

Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003

ok djungel blir det får vässa macheten

Rättvik
Här sen Feb 2003

Grattisgrattis!

Jag hörde på ryktesvägen att det hade gått ruskigt fort vid dubbelvinsten!

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

ot:Hur bra gick Porschen när den funkade?

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Professorns Porsche 914 gick faktiskt riktigt bra dom få varv den fungerade.

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Var körde ni denna Is-SM deltävling??

Uppsala
Här sen Jan 2003

Du har ingen filmsekvens? skulle gäran vilja höra sången från den motorn

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tim skrev:

Du har ingen filmsekvens? skulle gäran vilja höra sången från den motorn

http://drive.to/fredrik-tiger finns det en hel del bilder och filmer!

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

7,18:1 i slutväxlen..

lämnade den inte mer effekt, så stor motor och så mkt varv..

edit: 'hur mkt spelar slutväxlen in i effektangivelserna?

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tävlingen gick i Överkalix, nästa tävling är på söndag i Morjärv.

Slutväxeln i bilen är 5,13. Anledningen att det står 7,18 på pappret är för att den är omräknad från hastighet/varvtal för att kunna jämnföras med tidigare bromsningar. Bänken körde med för mycket last så siffrorna stämmer inte. Vi provade att knappa in utväxlingen rätt och då blev vridet 380Nm mot 425Nm med gamla motorn, fast den nya är ****** mycket starkare när man kör den .

Ska se om jag hinner digitalisera filmen från bromsningen, ljudet från trattarna

Citera
JonTe
Mariestad
Här sen Sep 2003

Kul thumbs up
Hoppas att Fredrik kan vara med och slåss mot "Volvo gänget" ännu bättre i år.
Någon ändring på chassit för bättre starter?

OT: Verkar vara struligt med årets tävlinger är de spikade ännu?

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
JonTe skrev:
Kul thumbs up
Hoppas att Fredrik kan vara med och slåss mot "Volvo gänget" ännu bättre i år.
Någon ändring på chassit för bättre starter?

Vi har hittat en ganska aggresiv inställning som funkar bra på banan också men vi måste ändå lasta i ett halvt gym i skuffen för att den inte ska slå lös hjulen.

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Säg den lycka som varar

Vi var ju ganska nöjda efter premiären men hade problem med att bilen var svårstartad när det var kallt.
Det lät som att någon cylinder var otät när man drog på starten för den nös lite genom insuget då. Vi plockade av toppen och konstaterade att insugsventilerna på tre cylindrar hade tagit i ventilurtagen på kolvarna > , vi skickade ventilerna på riktning och slipade urtagen så dom skulle gå fritt. Efter ihopmontering så vart det som en helt annan motor och jag som tyckte att den gick bra med dåligt komp på tre burkar , så rapp har den aldrig varit tidigare och jag kan ju säga att den var inte så trög då heller

Vi passade även på att byta treans växel i lådan då den ville hoppa ur ibland på förra tävlingen.

Det blev lite räknande innan vi hittade en nägorlunda passande växel bland drevsatserna.

Bilen blev klar och lastad på lördagskvällen med tävling på söndagen

På söndagens tävling i Morjärv fick vi veta att finalen hade ställts in och dagens andra deltävling skulle räknas som final, det var en riktigt lättnad. Efter lite räknande så såg vi att det räckte med två fjärde platsser för att säkra guldet. Första racet började som dom tidigare, Fredrik startade lugnt och körde på ett halvt varv från femte plats upp till en andra efter Mikael Jansson. Fredrik låg tätt bakom och stressade Micke som började göra fler och fler missar, han var flera gånger upp jämnsides och visade sig ordentligt. Men när han gjorde den första riktiga attacken för att ta sig förbi så hostade motorn till och stannade. Ridå när äntligen bilen kom tillbaks till depån så var det fullt med olja i luftfiltret, ur med stiften (bränslepumpen hade låtit illa så vi trodde den hade skurit med följd att den gick magert och brände hål i någon kolv) som var vita och när det inte var någon komp i ett par cylindrar så antog vi det värsta.

Så var den söndagen förstörd men så här i efterhand så är en sjätteplats med hälften av tävlingarna körde inte fy skam iallafall.

Motorn då?
Jo när vi lyfte på locket igen så hade treans kolv tagit i toppen men inga hål som tur var. När oljetråget var av så hittade vi orsaken, på något sätt så har en bult på treans vevsläng dragits ur gängorna med följd att lagret har snurrat runt några varv. När kolven sen tog i toppen klämde den fast kolvringarna så den började vevhuskompa och då slutade vevhusventilationen med dess oljeavrinning att fungera och motorn sög i sig olja på femman och sexan och blåste topplockspackningen mellan cylindrarna.

Det här var en gång treans vevlager.

Ser ni någon skillnad på treans och fyrans vevstakar?

Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003

Hur var det med motorbyggaren på den här nya motorn, samma som förut?

1, 2   >>
13050 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande