Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 13050 besök totalt |
Status Team Tiger rallycross (ej modemvänlig)
Jag vet inte hur stort intresset för rallycross är här, men jag är så nöjd med dubbelsegern i första deltävlingarna i isracing SM så jag måste bara skriva lite. Dom senaste månadernas slit nästan dygnet runt har äntligen givit frukt. Vi kör i isracingens största klass Långnabb med 23mm långa nabbar. Men vi hade bara tänkt att testa bilen lite innan rallycross säsongen startar då snön inte hinner tina bort här uppe innan första tävlingen. Fredrik började med att köra lite lugnt och känna på den nybyggda 3,2 liters motorn (ifjol var den på 3,0 liter) och blev lite förvånad när han snart var ikapp regerande mästaren Mikel Jansson och utan större svårigheter var han snart förbi ![]() Andra loppet så fick Jansson svartflagg då hans belysning (obligatorisk på istävling) slocknade och Fredrik hann testa bilen ganska ordentligt när han rullade i mål med ett halvt varv tillgodo till tvåan. Det här var resultatet av min provkörning i höstas. > ![]() ![]() Här har vi börjat rensa bilen inför blästringen. ![]() ![]() Lite motordelar. ![]() Bilen tillbaka efter blästring. ![]() ![]() ![]() Svetsade igen lite hål in i kupen samt gjorde en utfällning för luftfiltret. ![]() Golvplåten hade blivit papperstunn efter några år av grusblästring och en enkom blästring gjorde det inte bättre ![]() ![]() ![]() ![]() Tillbaka efter lack ![]() ![]() Framvagnen på plats ![]() ![]() Bränsletillförseln på plats. ![]() Nästan allt på plats. ![]() Kylsystem monterat. ![]() Mysig förarplats. (vi har inte glömt växelspaken utan vi vet inte var hålet ska tas upp när inte lådan är monterad) ![]() Fick slipa lite i blocket för att 3,2 liters vevaxeln skulle få plats. ![]() oljepumpen från M3 GT monteras. ![]() Framvagn med uppstyvade Willwood bromsok. ![]() Treskivig sinterkoppling ska väl palla trycket från nya motorn. ![]() Nya kolvar med 13,5:1 i kompförhållande. ![]() Svetsat förbränningsrum. ![]() Här mira fräser Bengt "Racerfeldt" Asserfeldt ventilsätena. ![]() Nya läckra ventiler. Det strulade ganska mycket innan vi fick ihop dom i toppen, vi har hela tiden trott att det var en 3,2L topp men det är tydligen en GT topp. ![]() Lagat förbänningsrum till vänster. ![]() Arga kammar, läckra ventiler. Sedan väntar 6-8 timmar för att ställa in ventilspelet. ![]() ![]() ![]() Toppen klar. ![]() Bilen på bromsbänk för grundmappning. ![]() Äntligen en färdig bil, BMW 332ti ![]() Vad tycks om bromspappret, siffrorna stämmer inte men kurvan ser ju fin ut. ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Jag har dålig koll på rallycross i allmänhet men just denna bil gillar jag speciellt.
Jag var uppe i Kalix i en dryg månad innan jul och jobbade. Självklart passade jag på att titta titta förbi på eran hemmabana! ![]() ![]() På jobbet pratades det lite löst om bilen, motorljudet höjdes till skyarna! Jag hade sett några bilder här och där på bilen och så fort jag kom hem så tankade jag hem filmerna där bilen provkörs utan ljuddämpare! Vilket ljud!!!! ![]() Jag var tydligen för tidigt ute för att kunna få se någon isåka.. ![]() ![]() Riktigt kul att se bilder när bilen plockas ihop! Jag skulle gärna se mer av denna bil här på forumet under årets lopp! ![]() ![]() Edit: Tänkte att jag kan lägga till några bilder Långnabben det körs på ser ut så här i jämförelse med en vanlig kapsyl ![]() Monterat på bil så ser det ut så här (bild av Niklas) (bilen är så tuff på bilden måste visas igen): ![]() Sen ser velodromen på Kalixbanan ut så här: ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||
grattis till vinsterna!
![]() ![]() lite ot kanske!! men jag har en liten fråga ang rallycross. har kollar reglementet på sbf"!! men var klassar man in en bil för rc2150 eller rc2400.. eller vilket reglemente är det som gäller sportnationell eller supernationell ????? eller vilket gäller?? _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||
om jag kommer ihåg rätt så hamnar båda under sportnationell med vissa begränsningar. Men i DM så tillåts även supernationella bilar med max 2400cc och 2150cc så det är en liten djungel.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
På http://drive.to/fredrik-tiger finns det en hel del bilder och filmer! ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||
Tävlingen gick i Överkalix, nästa tävling är på söndag i Morjärv.
Slutväxeln i bilen är 5,13. Anledningen att det står 7,18 på pappret är för att den är omräknad från hastighet/varvtal för att kunna jämnföras med tidigare bromsningar. Bänken körde med för mycket last så siffrorna stämmer inte. Vi provade att knappa in utväxlingen rätt och då blev vridet 380Nm mot 425Nm med gamla motorn, fast den nya är ****** mycket starkare när man kör den ![]() Ska se om jag hinner digitalisera filmen från bromsningen, ljudet från trattarna ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Kul
![]() Hoppas att Fredrik kan vara med och slåss mot "Volvo gänget" ännu bättre i år. Någon ändring på chassit för bättre starter? OT: Verkar vara struligt med årets tävlinger är de spikade ännu? |
||
Vi har hittat en ganska aggresiv inställning som funkar bra på banan också men vi måste ändå lasta i ett halvt gym i skuffen för att den inte ska slå lös hjulen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Säg den lycka som varar
![]() Vi var ju ganska nöjda efter premiären men hade problem med att bilen var svårstartad när det var kallt. Det lät som att någon cylinder var otät när man drog på starten för den nös lite genom insuget då. Vi plockade av toppen och konstaterade att insugsventilerna på tre cylindrar hade tagit i ventilurtagen på kolvarna > ![]() ![]() ![]() Vi passade även på att byta treans växel i lådan då den ville hoppa ur ibland på förra tävlingen. ![]() Det blev lite räknande innan vi hittade en nägorlunda passande växel bland drevsatserna. Bilen blev klar och lastad på lördagskvällen med tävling på söndagen ![]() På söndagens tävling i Morjärv fick vi veta att finalen hade ställts in och dagens andra deltävling skulle räknas som final, det var en riktigt lättnad. Efter lite räknande så såg vi att det räckte med två fjärde platsser för att säkra guldet. Första racet började som dom tidigare, Fredrik startade lugnt och körde på ett halvt varv från femte plats upp till en andra efter Mikael Jansson. Fredrik låg tätt bakom och stressade Micke som började göra fler och fler missar, han var flera gånger upp jämnsides och visade sig ordentligt. Men när han gjorde den första riktiga attacken för att ta sig förbi så hostade motorn till och stannade. Ridå när äntligen bilen kom tillbaks till depån så var det fullt med olja i luftfiltret, ur med stiften (bränslepumpen hade låtit illa så vi trodde den hade skurit med följd att den gick magert och brände hål i någon kolv) som var vita och när det inte var någon komp i ett par cylindrar så antog vi det värsta. Så var den söndagen förstörd men så här i efterhand så är en sjätteplats med hälften av tävlingarna körde inte fy skam iallafall. ![]() Motorn då? Jo när vi lyfte på locket igen så hade treans kolv tagit i toppen men inga hål som tur var. När oljetråget var av så hittade vi orsaken, på något sätt så har en bult på treans vevsläng dragits ur gängorna med följd att lagret har snurrat runt några varv. När kolven sen tog i toppen klämde den fast kolvringarna så den började vevhuskompa och då slutade vevhusventilationen med dess oljeavrinning att fungera och motorn sög i sig olja på femman och sexan och blåste topplockspackningen mellan cylindrarna. ![]() Det här var en gång treans vevlager. ![]() Ser ni någon skillnad på treans och fyrans vevstakar? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 13050 besök totalt |