| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
wrc avgas system Focus mk1 rs
|
996 besök totalt |
|
Hallå där alla trevliga människor!Min fråga för idag är ang avgas system. Jag har i dag ett 2,5 tums system rostfritt med en dämpare.Min fråga är hur mycket mer kommer det låta om jag byter den dämparen mot en race kat som är sbf/fia godkänd.Då db kraven på bana är 95db för som jag fattar det så har dom på wrc bilarna en "ljuddämpare" väldigt tom och sen katten som dämpar allt. mvh Björno _________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||
|
Tror att det blir svårt att klara 95db med bara kat.
Har inte upplevt att katten dämpar nått nämnvärt då det låter ungefär lika mycket som utan. Visserligen har katten en volym och celler men framförallt race kattar har väldigt liten volym. En dämpare är en stor volym med dämpull i vilket dämpar ljudet. Min 1.7l turbobil har 2.5" system, ingen kat och en sportdämare längst bak och den är sjukt tyst mot de flesta bilar på banorna. Är hyfsat övertygad om att den kommer att låta mer om jag kör med kat och plockar bort dämparen. Hade varit intressat om nån har mätt ljudnivå med och utan kat, visst dämpar katten ljudet något men jag tror att det är lite jämfört med den minsta dämparen. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
varför vill du inte ha dämpare? kör en 3" fullflödesdämpare om du är rädd att den ska stjäla effekt.
eller trimma mer din snålvarg
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Skoda Kodiaq sportline Skoda octavia Rs mk3 |
||
|
De kör inte med katten längst bak för att använda den som ljuddämpare utan de måste ha kat och längst bak ger den minst mottryck och bäst viktfördelning i bilen som bonus.. Har ingenting med ljud att göra i det fallet..
_________________ Christian Lange 458 |
||
|
Re:
Moderator tog bort svar
Min fråga va hur mycket katten dämpar. _________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||
|
Re:
sant.jag tänkte jag bygger en test så får vi se vad som händer.som du säger blir nog som rakt rör men inget skadar att testa.Annars får jag ringa till simons så får dom stoppa lite mindre ull i en burk heheh _________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||
|
Re:
3 blir så jävla stort under bilen. hahahah hurru gubbtjuv när ska du köpa nåt att mecka med och sluta sitta och käfta med oss hårt arbetande? _________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
996 besök totalt |