Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
SÅLD: BMW 520i 1.8 -85
2950 besök totalt
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare

Säljer nu vinterns trotjänare, den har verkligen gått som en klocka och inte svikit en endaste gång.
Motorn är utbytt till M10B18, därav 1.8 i rubriken, (1.8l, 102hk) av föregående ägare. Ej reggad med detta men enligt uppgift rullat genom Bilprovningen tre gånger med detta, senaste u.a.

* Reg-nr: KZU 535
* Kaross 33*** mil. Motor och låda vet ej men går bra och knackar inte särskilt mycket. Drar knappt olja.
* Motorvärmare, ej kupéuttag.
* Dragkrok.
* Taklucka.
* C-lås.
* El-inställbara backspeglar.
* Besiktigad t.o.m. 110930
* Skattad t.o.m. 111031
* Ny vattenpump, SKF.
* Detta är en gammal bruksbil så skavanker och rost finns. Inget lik dock.
* Motorbytet har även gjort att det inte går att justera värmen inne i kupén, 520 har elektronisk kran och 518 manuell. Jag har löst detta genom att ställa kranen under huven på full värme och justerar med hjälp av friskluftintaget som bara tar in kall uteluft.
* Varvräknaren visar fel och för lite. Detta p.g.a. kodpluggen på baksidan av instrumenten inte bytts till en för fyrcylindriga motorer.
* Ett el-fel finns också. En kabelbrand i bagaget har medfört att parkeringsljus och instrumentbelysning inte släcks när man vrider av nyckeln. Har löst detta lite enkelt med en pol-brytare på batteriet. Man måste alltså öppna huven och vrida av denna om bilen ska parkeras längre stunder.
* Bromsar och stötdämpare relativt nytt, fast och fin i hullet. thumbs up Dock lite väl stötig på tjälskadade vintervägar. thumbs down

Priser justerade igen! thumbs up
Pris: Nu 3000kr (förr 5000kr) med mycket fina Elite MS 195/65-15-däck (6mm) på E34 alu-fälgar + nedanstående hjul.
Pris: Nu 2000kr med 14"-hjul (förr 4000kr) enligt bilden med tämligen slitna sommardäck.

Kontakt via PM, david_glantz(at)hotmail.com el. 0708-441885.

Mvh David.

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
thumbs up

Fullt fungerande elvärme i stolarna också!

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
okej, kan en liten justering i pris locka till köp av en pålitlig bruksbil?

4000kr med bra MS-däck (6mm) på E34 alu + mindre bra sommardäck (2mm) på 14" original alu.
Endast 3000kr med enbart de mindre bra sommarhjulen!

Lastbågar kan ingå om så önskas...

En vecka gamla bilder med E34-hjulen på:

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
thumbs up

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
thumbs up

Perfekt för för 5 papp med sitt fräscha chassie!

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
thumbs up

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Hur är det med rost undertill och så? Jag lurar på om det är en lämplig kaross för ett udda motorbyte...

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Ett domkraftsfäste (höger fram) har svårt med orken vid lyft för hjulbyte. Annars inget jag upptäckt i bärande delar eller på andra ställen undertill. På senaste bes-protokoll finns inget noterat.
Vinterns slask har stukat till vänster framskärm i nederkant, alltså samlat slask i hjulhuset som sedan frusit och fördärvat lite. Syns på bilden nedan:

och här har jag råkat sladda in i en snödriva :

Vad för motorbyte funderar du på? Man blir ju nyfiken!

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Hej, jag tänkte få användning för ett lik som står på gården och idéerna är många, men e28 är nog bland de bättre jag tänkt.

Håller på och färdigställer garagebygget och går det som det ska (händer alltid nåt så det drar ut på tiden) och om bilen finns kvar så kan det vara mycket intressant!

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Tja, varför inte? thumbs up En rapp turbofyra skulle skaka liv i gamlingen!
Du är välkommen att höra av dig när garaget är klart, om bilen finns kvar.

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Re:

Davve skrev:
Tja, varför inte? thumbs up En rapp turbofyra skulle skaka liv i gamlingen!
Du är välkommen att höra av dig när garaget är klart, om bilen finns kvar.

Det känns helt rätt, har inte hunnit med någon e28 än heller.
Ja garaget är nära klart nu så det är inte så illa som det låter, jag blir klar under semestern och när beror på hur mycket annat min bättre hälft hittar på... Jag får nog se till att slå till innan.

Lite dumt om jag "uppar" den här tråden för mycket, då kanske du blir av med bilen...

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Upp igen med nytt pris då något hänt med handbromsen vänster bak. Bilen stod still i tre, fyra veckor med handbromsen dragen och släppte inte på vänster bak, så jag körde loss den. Efter detta tar inte handbromsen på detta hjul och det pulserar lite i pedalen, p.g.a. detta sänker jag priset ytterligare. thumbs up
Bilen är dock körbar, har använt den många rundor till tippen när jag renoverat kök nu i sommar.
Passa på, blir en perfekt vinterpulka med lite kärlek nu i höst innan vintern kommer igen.

Pris: 2000kr med de dåliga 14"-sommardäcken!
Pris: 3000kr inkl. fina M+S 15" på alu.

Den är fortfarande påställd!

Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

och den nya ägaren gör sig härmed officiell och addedar ytterligare ett infall till meritlistan. Elbranden hade härjat sig fram ända till bakom mätarhuset så ett par timmars kabeldragning och allt är som det ska. En fröjd att glida på motorväg med, lite svår att få ut i drift men förbaskat välbalanserad vid högfartsäntringar av motorvägsavfarter. Man balanserar över/understyrning med gasen. Krävs inte mer än 102 häst för den balansen.

Finns viss risk att denna blir vinterpendlardriftwagen. Lite konsumenttest på soppaförbrukningen får vara avgörande faktor.

SÄLJES
2950 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande