Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 52, 53, 54 >> 183 besök senaste veckan (477045 totalt) |
Alldeles för snällt mot växellådan, ger ju inget vrid alls på låga varv;) Undra vad livslängden med en liten autorotor/Lysholm skulle bli... _________________ Stefan Cedergren |
||||||
oooh, jag tyckte innan att det skulle bli ett riktigt häftigt bygge. Med kompressorn får du nog mer effekt än vad som behövs. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
När du har hjulspinn hela långa rakan på Anderstorp fram till bromspunkten har du i alla fall tillräckligt med effekt... _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||
Satt ju som en smäck ! svär fortfarande över att den inte fick plats för den var klart skön att torr köra med. Bara hitta en stor backe och pröva _________________ // TXbias BXrndtson |
||||||
Dags för lite mekande igen;äntligen! Börjat med bälten och infästningar. Lite knepigt när det ska gå att få dit 3-punktsbälten också.
4-punkt på plats. Nu blir det att kapa hål i stolen och göra fästen för den 5e och 6e punkten (eller pung:ten kanske man skulle säga...) ![]() _________________ Johan Lekås |
||||||
Eller, varför inte använda formelbilsbälten...? Sex remmar, fyra punkter, inget spänne mellan ljumskarna.
Jag använder denna varianten: ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
![]() Men nu när jag har 6-punkts så jag kör vidare på det _________________ Johan Lekås |
||||||
Hur blir det när du spänner bältesremmarna över axlarna, blir det inte så att låren vill "lyfta" ? Inbillar mig att remmarna under låren trycker uppåt ![]() Kanske bara min inbillning ![]() |
||||||
Nej !
då måste jag trimma mera, min spinner bara halva änsålänge... ------------------------------------------------- klart du skall ha kompressor :-) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Njae, inte så att det stör iaf. Man får ju spänna åt midjeremmarna riktigt i vanlig ordning (som med 4-punkt), sedan ska punkt 5 och 6 egentligen bara säkerställa att midjeremmarna ligger kvar där de ska om man skulle drabbas av... alltför plötslig brist på hastighet. När man kastas fram så dras ju även 5 och 6 åt - och förhoppningsvis utan att klämma ett och annat, som extra bonus. ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Grymt bygge Johan Lekås!!!
Sådant här gillar jag, udda lösningar. Vilka kunskaper ni sitter inne med, jag är avundsjuk, min hjärna kokade över vid flera tillfällen när jag försökte förstå era uträkningar och förklaringar. I början när jag såg ramen fotad i källaren trodde jag den var stor som en gokart men sen skrev du att den var 2,5 m hjulbas då fattade jag att den var lite större än så, det var först när du fotade den utomhus som jag fattade den verkliga storleken, vad är det för mått på bygget? Det skall bli skoj att få följa fortsättningen på bygget, kämpa på!!! _________________ Mikael Thörnström |
||||||
hjulbas ca 2400 mm, spårvidd ca 1400mm Tack för uppskattningen, det är bra för motivationen! Inte mycket nytt att meddela; gnetar på med bältesfästena. Det är många fästen som ska dit, de ska sitta bra mot stolen, och ofta finns inga lämpliga rör att fästa i... ![]() _________________ Johan Lekås |
||||||
Såg denna på lokal TV, grymt bygge.
Tryck ner den motorn i ditt chassi. http://www.boostbusters.com/fordon.a _________________ Mikael Thörnström |
||||||
![]()
Har börjat tänka avgas istället, något jag bävat för. Verkar svårt att få till bra och lätt (o tillräckligt tyst). Börjat modellera lite med rörisolering med bockade el-rör i, Funkar sådär men ger ett hum ![]() ![]() _________________ Johan Lekås |
||||||
Har varit i kontakt med Burns Stainless. De tycker jag ska göra så här:
![]() originalsystemet som jag mätt upp har samma mått på stegen (1.75", 1.88", 2.00") men är ca 50% längre (29"). originalsystemets längd stämmer med den teoretiska längden man kan beräkna enl t ex http://www.rogart.se/vedboden/raknar http://www.rogart.se/vedboden/avgasr men dessa beräkningar är (vad jag förstår) för att optimera rörets längd med hänsyn bara till en cylinder, och inte för system med "interferens" mellan cylindrarna som jag antar att Burns-system är? Eller? Tacksam för input _________________ Johan Lekås |
||||||
Glöm inte att du har en längd på kanalen i huvudet och att reflektionen sker en bit ner i kollektorn. Effektiva längden är mer än dina 3 6.5tums snuttar.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
![]() _________________ Johan Lekås |
||||||
I beslutsvånda om avgassystemet så har jag gett mig på primitiv trycksvarvning efter principen man tager vad man haver och kör igång:
Gjorde en "plugg" av plywood, klippte till lite 1mm alu och fäste i svarven. En ringnyckel är ganska blank och rund och så på med fett. Gick över förväntan! ![]() Ända tills... ![]() Tänkte att jag nog gick på för hårt, men nästa bit sprack också. Materialet sträcks över den mer vågräta delen och blir för tunt. Skaffade 2mm alu, och nu håller det ihop! Men tungjobbat och fettet blir varmt och stänker överallt...uurrk. Måste skaffa gucka avsedd för ändamålet om jag ska göra det fler gånger ![]() ![]() Är lite tveksam till om det går att få koppen tät över "storändan" för det är ingen perfekt passning och lite vågigt...får klura på det. _________________ Johan Lekås |
||||||
Värmer du aluminiumet först så borde det vara mycket lättare att bearbeta.
Det blir ju mjukt ett tag efter det blivit upphettat lite grann. Vad är koppen till? |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 52, 53, 54 >> 183 besök senaste veckan (477045 totalt) |