Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 52, 53, 54   >>
183 besök senaste veckan (477045 totalt)
Cedergren
Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



Johan Lekås skrev:
Karl V skrev:
...när du tycker det är för lite effekt...
Har sneglat på kompressor, Rotrex C15-60. 170 hk på bakhjulet med Mille-varianten av samma motor i det här bygget t ex http://www.spoonvalleyracing.se/page2.html


Alldeles för snällt mot växellådan, ger ju inget vrid alls på låga varv;) Undra vad livslängden med en liten autorotor/Lysholm skulle bli...

_________________
Stefan Cedergren
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Johan Lekås skrev:
Karl V skrev:
...när du tycker det är för lite effekt...
Har sneglat på kompressor, Rotrex C15-60. 170 hk på bakhjulet med Mille-varianten av samma motor i det här bygget t ex http://www.spoonvalleyracing.se/page2.html


oooh, jag tyckte innan att det skulle bli ett riktigt häftigt bygge. Med kompressorn får du nog mer effekt än vad som behövs.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6119



Karl V skrev:
... får du nog mer effekt än vad som behövs.

Finns det

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1173



2fast4u skrev:
Karl V skrev:
... får du nog mer effekt än vad som behövs.

Finns det


När du har hjulspinn hela långa rakan på Anderstorp fram till bromspunkten har du i alla fall tillräckligt med effekt...

_________________
A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Johan Lekås skrev:
Ratt inhandlad av "Lupus" på Locostsweden ( Tobias)

Nu börjar det likna nåt'!


Satt ju som en smäck ! svär fortfarande över att den inte fick plats för den var klart skön att torr köra med.

Bara hitta en stor backe och pröva

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1291


Trådstartare
Dags för lite mekande igen;äntligen! Börjat med bälten och infästningar. Lite knepigt när det ska gå att få dit 3-punktsbälten också.

4-punkt på plats. Nu blir det att kapa hål i stolen och göra fästen för den 5e och 6e punkten (eller pung:ten kanske man skulle säga...)

_________________
Johan Lekås
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Eller, varför inte använda formelbilsbälten...? Sex remmar, fyra punkter, inget spänne mellan ljumskarna.
Jag använder denna varianten:

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1291


Trådstartare
olofson skrev:
Eller, varför inte använda formelbilsbälten...? Sex remmar, fyra punkter, inget spänne mellan ljumskarna.
Den varianten har jag missat! Verkar smart thumbs up
Men nu när jag har 6-punkts så jag kör vidare på det

_________________
Johan Lekås
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



olofson skrev:

Jag använder denna varianten:

Hur blir det när du spänner bältesremmarna över axlarna, blir det inte så att låren vill "lyfta" ?
Inbillar mig att remmarna under låren trycker uppåt
Kanske bara min inbillning

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



2fast4u skrev:
Karl V skrev:
... får du nog mer effekt än vad som behövs.

Finns det

Nej !

Klingan75 skrev:

När du har hjulspinn hela långa rakan på Anderstorp fram till bromspunkten har du i alla fall tillräckligt med effekt...

då måste jag trimma mera, min spinner bara halva änsålänge...

-------------------------------------------------

klart du skall ha kompressor :-)

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Libell skrev:
olofson skrev:

Jag använder denna varianten:

Hur blir det när du spänner bältesremmarna över axlarna, blir det inte så att låren vill "lyfta" ?
Inbillar mig att remmarna under låren trycker uppåt
Kanske bara min inbillning

Njae, inte så att det stör iaf. Man får ju spänna åt midjeremmarna riktigt i vanlig ordning (som med 4-punkt), sedan ska punkt 5 och 6 egentligen bara säkerställa att midjeremmarna ligger kvar där de ska om man skulle drabbas av... alltför plötslig brist på hastighet. När man kastas fram så dras ju även 5 och 6 åt - och förhoppningsvis utan att klämma ett och annat, som extra bonus.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
pennyweight
Göteborg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 6



Grymt bygge Johan Lekås!!!
Sådant här gillar jag, udda lösningar. Vilka kunskaper ni sitter inne med, jag är avundsjuk, min hjärna kokade över vid flera tillfällen när jag försökte förstå era uträkningar och förklaringar.
I början när jag såg ramen fotad i källaren trodde jag den var stor som en gokart men sen skrev du att den var 2,5 m hjulbas då fattade jag att den var lite större än så, det var först när du fotade den utomhus som jag fattade den verkliga storleken, vad är det för mått på bygget?
Det skall bli skoj att få följa fortsättningen på bygget, kämpa på!!!

_________________
Mikael Thörnström
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1291


Trådstartare
Mthornstrom skrev:
...vad är det för mått på bygget?
Det skall bli skoj att få följa fortsättningen på bygget, kämpa på!!!

hjulbas ca 2400 mm, spårvidd ca 1400mm
Tack för uppskattningen, det är bra för motivationen!
Inte mycket nytt att meddela; gnetar på med bältesfästena. Det är många fästen som ska dit, de ska sitta bra mot stolen, och ofta finns inga lämpliga rör att fästa i...

_________________
Johan Lekås
Citera
pennyweight
Göteborg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 6



Såg denna på lokal TV, grymt bygge.
Tryck ner den motorn i ditt chassi.



http://www.boostbusters.com/fordon.asp

_________________
Mikael Thörnström
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1291


Trådstartare
Mthornstrom skrev:
http://www.boostbusters.com/fordon.asp
Verkar ju inte bara lite galet

Johan Lekås skrev:
...gnetar på med bältesfästena. Det är många fästen som ska dit, de ska sitta bra mot stolen, och ofta finns inga lämpliga rör att fästa i...
Nu är de äntligen på plats;bältesfästena

Har börjat tänka avgas istället, något jag bävat för. Verkar svårt att få till bra och lätt (o tillräckligt tyst).
Börjat modellera lite med rörisolering med bockade el-rör i, Funkar sådär men ger ett hum





_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1291


Trådstartare
Har varit i kontakt med Burns Stainless. De tycker jag ska göra så här:



originalsystemet som jag mätt upp har samma mått på stegen (1.75", 1.88", 2.00") men är ca 50% längre (29").
originalsystemets längd stämmer med den teoretiska längden man kan beräkna enl t ex
http://www.rogart.se/vedboden/raknare2.html
http://www.rogart.se/vedboden/avgasror_senaste.pdf
men dessa beräkningar är (vad jag förstår) för att optimera rörets längd med hänsyn bara till en cylinder, och inte för system med "interferens" mellan cylindrarna som jag antar att Burns-system är? Eller? Tacksam för input

_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6119



Glöm inte att du har en längd på kanalen i huvudet och att reflektionen sker en bit ner i kollektorn. Effektiva längden är mer än dina 3 6.5tums snuttar.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1291


Trådstartare
2fast4u skrev:
Glöm inte att du har en längd på kanalen i huvudet och att reflektionen sker en bit ner i kollektorn. Effektiva längden är mer än dina 3 6.5tums snuttar.
Hmm, om det är 2" i toppen och reflektionen sker mot "midjan" på kollektorn så skulle det motsvara ca 2" + 3 * 6,5" + 5" = 26,5"

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1291


Trådstartare
I beslutsvånda om avgassystemet så har jag gett mig på primitiv trycksvarvning efter principen man tager vad man haver och kör igång:
Gjorde en "plugg" av plywood, klippte till lite 1mm alu och fäste i svarven. En ringnyckel är ganska blank och rund och så på med fett. Gick över förväntan!

Ända tills...

Tänkte att jag nog gick på för hårt, men nästa bit sprack också. Materialet sträcks över den mer vågräta delen och blir för tunt.
Skaffade 2mm alu, och nu håller det ihop! Men tungjobbat och fettet blir varmt och stänker överallt...uurrk. Måste skaffa gucka avsedd för ändamålet om jag ska göra det fler gånger


Är lite tveksam till om det går att få koppen tät över "storändan" för det är ingen perfekt passning och lite vågigt...får klura på det.
       

_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6119



Visst är det kul med trycksvarvning? Ser lite overkligt ut när plåten mosas ut mot pluggen men stiligt blir det thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Värmer du aluminiumet först så borde det vara mycket lättare att bearbeta.
Det blir ju mjukt ett tag efter det blivit upphettat lite grann.

Vad är koppen till?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
WARP 1 --- Reg'ad men inte klar... ---
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 52, 53, 54   >>
183 besök senaste veckan (477045 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande