Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
En fråga angående Hybrid PRo Rage
3316 besök totalt
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
En fråga angående Hybrid PRo Rage

En fråga som kan vara av intresse för alla som kör på bana med standardbilar med standardbälten dök upp i mitt huvud nyss.

Jag såg att det fanns en hybrid sele som man kunde använda utan bälte (R3?) som såg ungefär likadan ut som Hybrid PRo Rage gör. Frågan som är intressant är ju huruvida man kan använda dessa selar med standardbälten eller inte?

Rent teoretiskt ska ju kraften från huvudet fångas upp av bröstkorgen när selens stabila delar lyfts ut från ryggen, även om uppfångningen säkert är bättre om ryggen är mot sätet fortfarande. Frågan är ju dock om det kan vara värt att skaffa R3 eller PRo Rage som hobbyförare i en standardbil om man har HANS stöd på hjälmen.

Det är nått som jag nog skulle kunna vara intresserad av om det fungerar.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Har du nån extrabra länk så man kan se mer?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Det var ju en bra poäng... här kommer en länk till R3 först:

http://www.simpsonshop.se/?category_id=58&item_id=R3

och till PRo Rage:

http://www.simpsonshop.se/?category_id=58&item_id=HybridPRORage

och till de fyra modeller som verkar finnas:

http://www.simpsonshop.se/?category_id=58


Skulle vara rätt trevligt om något av de funkade hyfsat med vanliga bälten i alla fall.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1007




_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Hmm, tydligen så får R3 användas med trepunktsbälten i alla fall:

http://www.safetysolutionsracing.com/rage-series/r3.html

och tydligen finns det en billigare variant av den med (men står inget om terpunktsbälten där):

http://www.safetysolutionsracing.com/rage-series/r3-rage.html


Dock står det inget om man kan använda de övriga modellerna med trepunktsbälten vad jag kan se. Förutom att det står "only one" om R3... men det kan ju lika gärna vara försäljningssnack.

_________________
Andreas Lindström
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re: En fråga angående Hybrid PRo Rage

R3:an går utmärkt att använda med 3-punktsbälte, du kan dessutom använda den utan bälte vilket många in båtsporten med öppen cockpit gör.

I Track Day bilar med original stolar är ett 3-punktsbälte i de flesta fall betydligt säkrare än ett felaktigt installerat 5-punktsbälte. Med originalstolar fungerar inte 5-punktsbälte som som är designade att göra.


Antel skrev:
En fråga som kan vara av intresse för alla som kör på bana med standardbilar med standardbälten dök upp i mitt huvud nyss.

Jag såg att det fanns en hybrid sele som man kunde använda utan bälte (R3?) som såg ungefär likadan ut som Hybrid PRo Rage gör. Frågan som är intressant är ju huruvida man kan använda dessa selar med standardbälten eller inte?

Rent teoretiskt ska ju kraften från huvudet fångas upp av bröstkorgen när selens stabila delar lyfts ut från ryggen, även om uppfångningen säkert är bättre om ryggen är mot sätet fortfarande. Frågan är ju dock om det kan vara värt att skaffa R3 eller PRo Rage som hobbyförare i en standardbil om man har HANS stöd på hjälmen.

Det är nått som jag nog skulle kunna vara intresserad av om det fungerar.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Re: En fråga angående Hybrid PRo Rage

JP Simpson skrev:
R3:an går utmärkt att använda med 3-punktsbälte, du kan dessutom använda den utan bälte vilket många in båtsporten med öppen cockpit gör.

I Track Day bilar med original stolar är ett 3-punktsbälte i de flesta fall betydligt säkrare än ett felaktigt installerat 5-punktsbälte. Med originalstolar fungerar inte 5-punktsbälte som som är designade att göra.


Du skriver att R3:an går att använda med trepunktsbälte, gäller det även R3 Rage?

och hur är det med hybriderna (PRo och PRo Rage)? Är de endast för de som har riktiga stolar och bälten med bur som stöd?

_________________
Andreas Lindström
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re: En fråga angående Hybrid PRo Rage

Gäller även Rage, JA.

Hybriderna har ingen ryggskena och är därför inte byggda för att användas utan bälte.

Antel skrev:
JP Simpson skrev:
R3:an går utmärkt att använda med 3-punktsbälte, du kan dessutom använda den utan bälte vilket många in båtsporten med öppen cockpit gör.

I Track Day bilar med original stolar är ett 3-punktsbälte i de flesta fall betydligt säkrare än ett felaktigt installerat 5-punktsbälte. Med originalstolar fungerar inte 5-punktsbälte som som är designade att göra.


Du skriver att R3:an går att använda med trepunktsbälte, gäller det även R3 Rage?

och hur är det med hybriderna (PRo och PRo Rage)? Är de endast för de som har riktiga stolar och bälten med bur som stöd?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Vad trevligt, så då finns det grejer för även hobbyåkare alltså. R3:an kostar ju runt 10k men jag hittade inte R3 Rage på er sida, ungefär hur mycket kostar den?

_________________
Andreas Lindström
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

http://www.simpsonshop.se/?category_id=58&item_id=R3

Du kan välja mellan olika modeller, varav Rage är en modell :-)


Antel skrev:
Vad trevligt, så då finns det grejer för även hobbyåkare alltså. R3:an kostar ju runt 10k men jag hittade inte R3 Rage på er sida, ungefär hur mycket kostar den?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Själv har jag kört med denna i snart ett år utan minsta problem med att den skulle
fastna/annat i varje sig 3 eller 4-punktsbälten

EVS RC EVOLUTION

EVS gör motocross-skydd.

Kostade 1200kr begagnad på Blocket.se

Skyddet är alltså överhuvudtaget inte framtaget för bilkörning, utan enbart för Cross.
har dock sett att vissa MTB/BMX-cyklister okså haft detta eller motståndaren till detta, Leatt Brace









-------------
LEATT BRACE


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Kristian, den där typen av skydd är utvecklade för andra förutsättningar. I en bil sitter du fastspänd, det är "enbart" huvudet som fortsätter i samma hastighet som bilen när man krashar in i en mur, kroppen sitter fast. Det skydd du använder är konstruerat för att fungera i situationer där kroppen inte sitter fast i ett bälte. Dvs med betydligt lägre G-krafter. I Bilsport där man använder bälten har du väldigt begränsad hjälp av ditt skydd, det kommer att brytas sönder och om du har otur skapa mer skador än om du varit utan.

Alla skydd har en tänkt/designad funktion utifrån sportgren, blanda inte ihop MC-sport med Bilsport, det är en avsevärd skillnad mellan hur olyckorna ser ut och hur man måste/kan skydda sig.

:-)


KristianAE86 skrev:
Själv har jag kört med denna i snart ett år utan minsta problem med att den skulle
fastna/annat i varje sig 3 eller 4-punktsbälten

EVS RC EVOLUTION

EVS gör motocross-skydd.

Kostade 1200kr begagnad på Blocket.se

Skyddet är alltså överhuvudtaget inte framtaget för bilkörning, utan enbart för Cross.
har dock sett att vissa MTB/BMX-cyklister okså haft detta eller motståndaren till detta, Leatt Brace









-------------
LEATT BRACE


_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re:

JP Simpson skrev:
.....
Alla skydd har en tänkt/designad funktion utifrån sportgren, blanda inte ihop MC-sport med Bilsport, det är en avsevärd skillnad mellan hur olyckorna ser ut och hur man måste/kan skydda sig.

:-)


Har dock inte blandat ihop nånting alls, utan jag bestämde mig för att testa det & det verkar
funka bra & känns bra !

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Har du provat en riktig krasch? om inte har du ingen aning om skyddet fungerar...

KristianAE86 skrev:
JP Simpson skrev:
.....
Alla skydd har en tänkt/designad funktion utifrån sportgren, blanda inte ihop MC-sport med Bilsport, det är en avsevärd skillnad mellan hur olyckorna ser ut och hur man måste/kan skydda sig.

:-)


Har dock inte blandat ihop nånting alls, utan jag bestämde mig för att testa det & det verkar
funka bra & känns bra !

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



Re:

Antel skrev:
Vad trevligt, så då finns det grejer för även hobbyåkare alltså. R3:an kostar ju runt 10k men jag hittade inte R3 Rage på er sida, ungefär hur mycket kostar den?


varför inte köpa en harnessbar och kunna åka 4 punkts i imprezan, finns mängder av sådan på ebay för någon 1000 lapp, i dom gamla imprezorna 01-07 kunde man ju åka 4 punkt med godkänd vinkel på bältena utan harnessbar, verkar dock inte gå i 08-

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Tja, jag vet inte om det blir så att jag skaffar en sådan i framtiden kanske. Men just nu känns det som ganska mycket jobb (och dessutom väldigt dyrt) att få tag i harnessbar, skaffa 4+ punktsbälten (vad som nu fungerar) och dessutom en skalstol med fäste som passar en person som är 198 cm lång (övre hålen i sätet måste ju vara ovanför mina axlar för att jag inte ska få kotkompression vid en smäll).

Tror jag börjar med hjälm, R3 och min vanliga stol. Men tack för tipset, trodde inte det fanns sånt till 11:an än.

_________________
Andreas Lindström
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



Re:

Antel skrev:
Tja, jag vet inte om det blir så att jag skaffar en sådan i framtiden kanske. Men just nu känns det som ganska mycket jobb (och dessutom väldigt dyrt) att få tag i harnessbar, skaffa 4+ punktsbälten (vad som nu fungerar) och dessutom en skalstol med fäste som passar en person som är 198 cm lång (övre hålen i sätet måste ju vara ovanför mina axlar för att jag inte ska få kotkompression vid en smäll).

Tror jag börjar med hjälm, R3 och min vanliga stol. Men tack för tipset, trodde inte det fanns sånt till 11:an än.


http://cgi.ebay.co.uk/Impreza-WRX-Sti-08-10-Seatbelt-Harness-Bar-Black-/330563706466?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4cf721de62

är mängder med grejer som går att plocka mellan 08-11
går ju åka 4 punkts i orginal stolarna på subarun utan problem, värsta för dig att är du lång så kommer du får bygga ett special special stolsunderede som sänker ner stolen, dom man köper så sitter man ju nästa i taket om man är 1.75

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
Allmänt banåkaforum
En fråga angående Hybrid PRo Rage
3316 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande