Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3316 besök totalt |
En fråga angående Hybrid PRo Rage
En fråga som kan vara av intresse för alla som kör på bana med standardbilar med standardbälten dök upp i mitt huvud nyss. Jag såg att det fanns en hybrid sele som man kunde använda utan bälte (R3?) som såg ungefär likadan ut som Hybrid PRo Rage gör. Frågan som är intressant är ju huruvida man kan använda dessa selar med standardbälten eller inte? Rent teoretiskt ska ju kraften från huvudet fångas upp av bröstkorgen när selens stabila delar lyfts ut från ryggen, även om uppfångningen säkert är bättre om ryggen är mot sätet fortfarande. Frågan är ju dock om det kan vara värt att skaffa R3 eller PRo Rage som hobbyförare i en standardbil om man har HANS stöd på hjälmen. Det är nått som jag nog skulle kunna vara intresserad av om det fungerar. _________________ Andreas Lindström |
||||
Det var ju en bra poäng... här kommer en länk till R3 först:
http://www.simpsonshop.se/?category_id=58&item_id=R3 och till PRo Rage: http://www.simpsonshop.se/?category_id=58&item_id=HybridPRORage och till de fyra modeller som verkar finnas: http://www.simpsonshop.se/?category_id=58 Skulle vara rätt trevligt om något av de funkade hyfsat med vanliga bälten i alla fall. _________________ Andreas Lindström |
||||
Här finns en del info:
http://www.simpsonshop.se/?category_ http://www.simpsonshop.se/?category_ Edit: Några sekunder för sent! ![]() _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
Hmm, tydligen så får R3 användas med trepunktsbälten i alla fall:
http://www.safetysolutionsracing.com och tydligen finns det en billigare variant av den med (men står inget om terpunktsbälten där): http://www.safetysolutionsracing.com Dock står det inget om man kan använda de övriga modellerna med trepunktsbälten vad jag kan se. Förutom att det står "only one" om R3... men det kan ju lika gärna vara försäljningssnack. _________________ Andreas Lindström |
||||
Re: En fråga angående Hybrid PRo Rage
R3:an går utmärkt att använda med 3-punktsbälte, du kan dessutom använda den utan bälte vilket många in båtsporten med öppen cockpit gör. I Track Day bilar med original stolar är ett 3-punktsbälte i de flesta fall betydligt säkrare än ett felaktigt installerat 5-punktsbälte. Med originalstolar fungerar inte 5-punktsbälte som som är designade att göra.
|
||||
Re: En fråga angående Hybrid PRo Rage
Du skriver att R3:an går att använda med trepunktsbälte, gäller det även R3 Rage? och hur är det med hybriderna (PRo och PRo Rage)? Är de endast för de som har riktiga stolar och bälten med bur som stöd? _________________ Andreas Lindström |
||||
Re: En fråga angående Hybrid PRo Rage
Gäller även Rage, JA. Hybriderna har ingen ryggskena och är därför inte byggda för att användas utan bälte.
|
||||
Re:
http://www.simpsonshop.se/?category_ Du kan välja mellan olika modeller, varav Rage är en modell :-)
|
||||
Själv har jag kört med denna i snart ett år utan minsta problem med att den skulle
fastna/annat i varje sig 3 eller 4-punktsbälten EVS RC EVOLUTION EVS gör motocross-skydd. Kostade 1200kr begagnad på Blocket.se Skyddet är alltså överhuvudtaget inte framtaget för bilkörning, utan enbart för Cross. har dock sett att vissa MTB/BMX-cyklister okså haft detta eller motståndaren till detta, Leatt Brace ![]() ![]() ![]() ![]() ------------- LEATT BRACE ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Re:
Kristian, den där typen av skydd är utvecklade för andra förutsättningar. I en bil sitter du fastspänd, det är "enbart" huvudet som fortsätter i samma hastighet som bilen när man krashar in i en mur, kroppen sitter fast. Det skydd du använder är konstruerat för att fungera i situationer där kroppen inte sitter fast i ett bälte. Dvs med betydligt lägre G-krafter. I Bilsport där man använder bälten har du väldigt begränsad hjälp av ditt skydd, det kommer att brytas sönder och om du har otur skapa mer skador än om du varit utan. Alla skydd har en tänkt/designad funktion utifrån sportgren, blanda inte ihop MC-sport med Bilsport, det är en avsevärd skillnad mellan hur olyckorna ser ut och hur man måste/kan skydda sig. :-) |
||||
Re:
Har dock inte blandat ihop nånting alls, utan jag bestämde mig för att testa det & det verkar funka bra & känns bra ! ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Re:
Har du provat en riktig krasch? om inte har du ingen aning om skyddet fungerar...
|
||||
Re:
varför inte köpa en harnessbar och kunna åka 4 punkts i imprezan, finns mängder av sådan på ebay för någon 1000 lapp, i dom gamla imprezorna 01-07 kunde man ju åka 4 punkt med godkänd vinkel på bältena utan harnessbar, verkar dock inte gå i 08- |
||||
Tja, jag vet inte om det blir så att jag skaffar en sådan i framtiden kanske. Men just nu känns det som ganska mycket jobb (och dessutom väldigt dyrt) att få tag i harnessbar, skaffa 4+ punktsbälten (vad som nu fungerar) och dessutom en skalstol med fäste som passar en person som är 198 cm lång (övre hålen i sätet måste ju vara ovanför mina axlar för att jag inte ska få kotkompression vid en smäll).
Tror jag börjar med hjälm, R3 och min vanliga stol. Men tack för tipset, trodde inte det fanns sånt till 11:an än. _________________ Andreas Lindström |
||||
Re:
http://cgi.ebay.co.uk/Impreza-WRX-Sti-08-10-Seatbelt-Harness-Bar-Black-/330563706466?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4cf721de62 är mängder med grejer som går att plocka mellan 08-11 går ju åka 4 punkts i orginal stolarna på subarun utan problem, värsta för dig att är du lång så kommer du får bygga ett special special stolsunderede som sänker ner stolen, dom man köper så sitter man ju nästa i taket om man är 1.75 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3316 besök totalt |