Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
chassi BMW E36 M3
1926 besök totalt
Santorinblau
Ulricehamn
Här sen Maj 2011

Trådstartare
chassi bmw E36 M3

Hej alla har lite frågor ang chassi på min bmw

jag har monterat
coilovers från D2 ställbara i höjd och hårdhet
ställbara topplagringar fram
Camberstag bak

så mina frågor

är det någon som kör med D2 på sin bil isåfall vad har ni ställt hårdheten på finns ju 32 lägen varför så många kan man ju fundera på.

vad kör ni med för hjulinställning de rekomedationer som jag fått är.
Camber -4grader fram
Camber -3grader bak
1mm toe-out fram per sida
1mm toe in bak per sida

hoppas att ni orkar hjälpa en ny förvirrad stackare som vill kunna börja svänga med bilen

kommer att skapa mig en tråd här senare så jag kan visa upp pärlan

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Är du på Mantorp med bilen nu i helgen?

Ulricehamn
Här sen Maj 2011

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:

Nej tyvärr kunde jag inte denna helg

Men Det stora problemet som är med bilen är att den är orolig bak vid hård inbromsning och vill gjärna sladda lite i skarpa svängar tänkte om det har med hjulinställning att göra.
Har sänkt bilen mer i baken det blev bättre men inte helt bra.
Chassit har jag satt på 60% av hårdheten på dämparna fram och 50% bak är detta galet.

Stockholm
Här sen Apr 2011

Intressant tråd,

Har inföskaffat mig i en E36:a för ett tag sedan och har exakt samma problem med orolig bakdel vid hårda inbromsningar. Tror precis som dig att det kan vara med hjulintställningarna att göra men som sagt inte hela saningen.

Har du fått ordning på det nu?

Här sen Maj 2008

Re:

Santorinblau skrev:
Magnus Thomé skrev:

Nej tyvärr kunde jag inte denna helg

Men Det stora problemet som är med bilen är att den är orolig bak vid hård inbromsning och vill gjärna sladda lite i skarpa svängar tänkte om det har med hjulinställning att göra.
Chassit har jag satt på 60% av hårdheten på dämparna fram och 50% bak är detta galet.

Kan vara lite hårt ställd bak - testa att släppa ut dämparna lite.. det ska kännas under acceleration att bilen "sätter sig" lite, då brukar det vara lagom .-)
För mycket grepp på bromsarna bak kan oxå ge lite oro i bakvagnen under hård inbromsning..

M v h

// Johan
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Santorinblau skrev:
Det stora problemet som är med bilen är att den är orolig bak vid hård inbromsning och vill gjärna sladda lite i skarpa svängar tänkte om det har med hjulinställning att göra.

Svårt att ge exakta svar på den beskrivningen, är symptomen under inbromsning eller i utgången?
Dämparinställningarna och hjulinställningarna kan du troligen bortse från om de inte är extrema på något håll. Likaså rideheighten.

Se till att ha koll på bromsarna, att allt är som det skall och inte kärvar. Laborera med beläggen , lite aggresivare fram eller mindre aggresiva bak alt en bromsreduceringsventil gör susen. Något som många glömmer är bakaxeln, diffbromsens inställningar påverkar enormt mycket. Rampvinklar gas/broms, förspänning med mera. Där finns mycket att laborera med.

Lycka till

Ulricehamn
Här sen Maj 2011

Trådstartare
problemet försvann när jag fick andra bakfjädrar tog bort coiloversfjädrarna bak och satte dit sänkningsfjädrar för att prova sen gick den som på rälls ligger underbart nästan så man är rädd för den nu då det alltid finns grepp vid start och hård bromsning och i kurvor

chassi BMW E36 M3
1926 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande