Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fjäderfrekvens ?
2616 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Fjäderfrekvens ?

Nu börjar det dra ihop sej att beställa fjädrar.

Men jag har fortfarande några frågeteken.

Vad strävar man efter för fjäderfrekvens på en ren tävlingbil, där komforten är helt betydelelös...?

Dom fjädrar jag provisorisk har nu, för att kunna rulla bilen, håller karossen på rätt markfrigång. Men dom är aldeles för mjuka.

Kanske en hypotetisk fråga......men jag behöver ett svar på detta, för att kunna räkna ut "hjälpfjädrarna" på min mycket speciella framvagn.
om man tar en bil i standardskick.......och bygger om den till tävlingsbil......hur många procent hårdare fjädrar behöver man då.
Med den frågan blir jag väl idiotförklarad....men den har ett syfte.

Vakna nu Göran, Jonas...mfl.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Fjäderfrekvens ?

Den här säsongen startar jag själv med 2,7Hz. Det kan nog vara nåt även för dig att börja med.
Du har stel bakaxel och A-armar fram va? Panhard?

Du får gärna skicka över uppgifter på spårvidd, bilvikter, Fjädrings väg in och ut, lvilka däck, lite sånt, ja du vet själv.
Så kan jag komma med en "första försöks uppsättning".
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re: Fjäderfrekvens ?

Göran Malmberg skrev:
Den här säsongen startar jag själv med 2,7Hz. Det kan nog vara nåt även för dig att börja med.
Du har stel bakaxel och A-armar fram va? Panhard?

Du får gärna skicka över uppgifter på spårvidd, bilvikter, Fjädrings väg in och ut, lvilka däck, lite sånt, ja du vet själv.
Så kan jag komma med en "första försöks uppsättning".
Göran Malmberg


Dubbla armar fram och delad bakvagn. 720 + 610 (f-b) = 1330 kg. Det tillkommer lite vikt fram. 245-55-16 R-däck

En liten fågel har viskat att du och några till ska ta en pilsner i morgon....och en av deltagarna i detta avundsvärda möte har en hel del insyn i min bil.....
Så innan ni blir fulla....kanske ni kan diskutera mina behov lite.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Fjäderfrekvens ?

Göran Malmberg skrev:
Den här säsongen startar jag själv med 2,7Hz. Det kan nog vara nåt även för dig att börja med.

Jag kör med 2.9 Hz i fram, och det är lite för hårt. Jag har funderat på att byta mina 62-fjädrar mot 55:or;
då skulle jag hamna på 2.7 Hz (ekar det här inne?).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Ska man ha samma bak och fram.......eller hur stor skilnad ska man satsa på

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



ButterflyRacing skrev:
Ska man ha samma bak och fram.......eller hur stor skilnad ska man satsa på

Nej, i bak skall du ha betydligt mjukare då:
a) Roll-centrat normalt är högre.
b) Du måste spara lite av greppet till drivning.
Jag har 1.2 Hz i bak.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Rollcentra är inte högra bak..

Tack för uppgiften.. thumbs up

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag snor tråden och ställer samma fråga fast med de parametrarna att jag kör min bil varje dag, tänker ha R-däck på bana samt att komforten är av "ganska underordnad" betydelse iom div nylonbussningar i chassit...

Hade tänkt lägga mig på kanske 2 Hz fram och ballansera upp det med en faktor jag vet funkar bak för bra grundballans. (Detta känns som ett värde som verkar bra (Lite hårdare än en sk. Supersportbil), men jag kanske är ute och cyklar...)
När jag åkte samma modell, BMW 318is, som ren banbil låg jag upp emot 3,4 Hz (Kan ha varit en räknevurpa då jag gjorde den tidigt i början av "chassikarriären.) och det funkade väldigt fint på den... Men visst, den var inte mjuk.

Tips och ideer?!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



ButterflyRacing skrev:
Rollcentra är inte högra bak.. ...

Varför inte då (jag trodde du hade motorn i fram)?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
ice skrev:
Varför inte då (jag trodde du hade motorn i fram)?


Vad menar du nu då.......att jag borde ha högre rollcentra bak......pga motor fram..eller..??

Rollcentrat bestämms väl av vinklarna på bärarmarna......och jag har dubbla bärarmar bak.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
När jag åkte samma modell, BMW 318is, som ren banbil låg jag upp emot 3,4 Hz


För att komma upp i 3.4 Hz.......behöver jag 1600 lbs (28.5 kg/mm) fjädrar

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vad ice menar är att rollaxeln brukar luta uppåt bakåt, allså högre rollcentrum bak än fram.

Hmm nu kan man ju fråga sig varför???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
fuling skrev:
Vad ice menar är att rollaxeln brukar luta uppåt bakåt, allså högre rollcentrum bak än fram.

Hmm nu kan man ju fråga sig varför???


Ja....det var det jag menade. ......Ska eller brukar....???

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3424



Det hänger ju ihop med var man har tyngdpunkten bak... RC bör ligga runt 20% av CGH över respektive axel.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ButterflyRacing skrev:
Andreas Lidström skrev:
När jag åkte samma modell, BMW 318is, som ren banbil låg jag upp emot 3,4 Hz


För att komma upp i 3.4 Hz.......behöver jag 1600 lbs (28.5 kg/mm) fjädrar


Räknade lite snabbt igen och det var nog mer i närheten av 3,2 Hz på den.
Väger bilen bara 950 kg och den ofjädrade vikten är runt 45 kg så kommer man dit ganska fort...
90N/mm räcker med den geometrin den bilen har...om jag räknat rätt nu vill säga...

Frågan var nu var en hyffsad frekvens för en dagligbruks/åkabanamedracer ligger för oss med lite högre smärttröskel än normalbilster... Har kollat vad 2 Hz skulle motsvara i fjäderhårdhet osv på min bil, för att få ett grepp om själva siffran och det ser ut att vara en ganska vettig start.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



ButterflyRacing skrev:
ice skrev:
Varför inte då (jag trodde du hade motorn i fram)?


Vad menar du nu då.......att jag borde ha högre rollcentra bak......pga motor fram..eller..??

Rollcentrat bestämms väl av vinklarna på bärarmarna......och jag har dubbla bärarmar bak.

Det finns en del att vinna på att ha rollaxeln och tyngdpunktsaxeln någorlunda parallella (jag antar att CGH på motorn är lägre än CGH på bilen).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



ButterflyRacing skrev:
Andreas Lidström skrev:
När jag åkte samma modell, BMW 318is, som ren banbil låg jag upp emot 3,4 Hz


För att komma upp i 3.4 Hz.......behöver jag 1600 lbs (28.5 kg/mm) fjädrar

Det är väl inget problem (jag har 62 kg/mm fjädrar på bilen och ett par 110 kg/mm fjädrar liggande på hyllan (de är dock för hårda för att ha på Sviestad)).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
Fjäderfrekvens ?
2616 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande