Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2616 besök totalt |
Fjäderfrekvens ?
Nu börjar det dra ihop sej att beställa fjädrar. Men jag har fortfarande några frågeteken. Vad strävar man efter för fjäderfrekvens på en ren tävlingbil, där komforten är helt betydelelös...? Dom fjädrar jag provisorisk har nu, för att kunna rulla bilen, håller karossen på rätt markfrigång. Men dom är aldeles för mjuka. Kanske en hypotetisk fråga......men jag behöver ett svar på detta, för att kunna räkna ut "hjälpfjädrarna" på min mycket speciella framvagn. om man tar en bil i standardskick.......och bygger om den till tävlingsbil......hur många procent hårdare fjädrar behöver man då. Med den frågan blir jag väl idiotförklarad....men den har ett syfte. Vakna nu Göran, Jonas...mfl..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re: Fjäderfrekvens ?
Den här säsongen startar jag själv med 2,7Hz. Det kan nog vara nåt även för dig att börja med. Du har stel bakaxel och A-armar fram va? Panhard? Du får gärna skicka över uppgifter på spårvidd, bilvikter, Fjädrings väg in och ut, lvilka däck, lite sånt, ja du vet själv. Så kan jag komma med en "första försöks uppsättning". Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Fjäderfrekvens ?
Dubbla armar fram och delad bakvagn. 720 + 610 (f-b) = 1330 kg. Det tillkommer lite vikt fram. 245-55-16 R-däck En liten fågel har viskat att du och några till ska ta en pilsner i morgon....och en av deltagarna i detta avundsvärda möte har en hel del insyn i min bil..... ![]() Så innan ni blir fulla....kanske ni kan diskutera mina behov lite. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re: Fjäderfrekvens ?
Jag kör med 2.9 Hz i fram, och det är lite för hårt. Jag har funderat på att byta mina 62-fjädrar mot 55:or; då skulle jag hamna på 2.7 Hz (ekar det här inne?). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nej, i bak skall du ha betydligt mjukare då: a) Roll-centrat normalt är högre. b) Du måste spara lite av greppet till drivning. Jag har 1.2 Hz i bak. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag snor tråden och ställer samma fråga fast med de parametrarna att jag kör min bil varje dag, tänker ha R-däck på bana samt att komforten är av "ganska underordnad" betydelse iom div nylonbussningar i chassit...
Hade tänkt lägga mig på kanske 2 Hz fram och ballansera upp det med en faktor jag vet funkar bak för bra grundballans. (Detta känns som ett värde som verkar bra (Lite hårdare än en sk. Supersportbil), men jag kanske är ute och cyklar...) När jag åkte samma modell, BMW 318is, som ren banbil låg jag upp emot 3,4 Hz (Kan ha varit en räknevurpa då jag gjorde den tidigt i början av "chassikarriären.) och det funkade väldigt fint på den... Men visst, den var inte mjuk. Tips och ideer?! |
||||
Vad menar du nu då.......att jag borde ha högre rollcentra bak......pga motor fram..eller..?? Rollcentrat bestämms väl av vinklarna på bärarmarna......och jag har dubbla bärarmar bak. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
För att komma upp i 3.4 Hz.......behöver jag 1600 lbs (28.5 kg/mm) fjädrar _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ja....det var det jag menade. ......Ska eller brukar....??? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Räknade lite snabbt igen och det var nog mer i närheten av 3,2 Hz på den. Väger bilen bara 950 kg och den ofjädrade vikten är runt 45 kg så kommer man dit ganska fort... 90N/mm räcker med den geometrin den bilen har...om jag räknat rätt nu vill säga... Frågan var nu var en hyffsad frekvens för en dagligbruks/åkabanamedracer ligger för oss med lite högre smärttröskel än normalbilster... Har kollat vad 2 Hz skulle motsvara i fjäderhårdhet osv på min bil, för att få ett grepp om själva siffran och det ser ut att vara en ganska vettig start. |
||||
Det finns en del att vinna på att ha rollaxeln och tyngdpunktsaxeln någorlunda parallella (jag antar att CGH på motorn är lägre än CGH på bilen). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Det är väl inget problem (jag har 62 kg/mm fjädrar på bilen och ett par 110 kg/mm fjädrar liggande på hyllan (de är dock för hårda för att ha på Sviestad)). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2616 besök totalt |