| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
MATRIALVAL??? till svänghjulsplattan.
|
3944 besök totalt |
|
har nu äntligen fått tag på en automat krans. undrar därför vilket matrial jag skall ha till kopplingen, "slityta" på svänghjulsplattan. alltså själva plattan som kopplingen skruvas fast i och som agerar slityta till lamellen. --------------- har inhandlat en beg, 3-skivig koppling. 1. vid ihopsättning skall märkningarna passa ihop. så långt är jag med.. 2. skall det justeras något. 3. maxxtuning har en platta som bultas fast i svänghjulet med kopplingen, men hur är det med utrymmet hos bmw lådor. finns platsen för den extra plattan, eller är ett special svänghjul ett måste. 4. centrumen härstammar från cheva men skall åka bmw-låda (vilken låd-typ är ej spikad än). hittar inga centrum till bmw och har inte varit i kontakt med någon än. 5. jag antar att splinsen skiljer åt på bmw lådor, det som är av intresse är låda från M5 och även diff. 6. vilken typ/modell av urtrampningslager rekomenderar ni, har tittat på tiltons egna men inte blivit klokare. _________________ peter johansson |
||||
|
Re: treskivig tilton koppling, how to?
Se till att du får med lamellen som setat på den låda du väljer, då har du centrumet med splines etc. Kan behöva lättare anpassning. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Inspänningstrycket är det viktiga, finns färdiga mått om du har nya lameller (har för mig 3mm), annars får man mäta upp tryckplattan.
BMWs 10 splinesade axel är samma som chevy 10 spline 1-1/8" Angående svänghjulet tycker jag det är bäst att ta en automatkrans och svarva ur centrumet på och vattenskära ut alla hål som behövs i en tillräckligt tjock plåt (så lamellerna ryms på axeln), sedan borra/brotscha ur hålen och svarva resten.
edit: såg att du skulle ha M5 låda, tror den har större splines än de vanliga, men någon kanske vet? |
||||
|
ska ut i garaget och kolla tror det stod 29 splines.
lofa: maxxtuning har en färdigt skiva att bultas direkt på svänghjulet, om jag förstod det rätt. vad tror du om den lösningen. men har ingen låda att mäta på i dagsläget, så detta ger sej när lådan kommer. _________________ peter johansson |
||||
|
Re:
Känner en som gjort på det sättet, han är nöjd, jag tycker det är sådär.
Så visst, om man har begränsade möjligheter så kanske det underlättar något, men du måste svarva någon form av centrering på ditt befintliga svänghjul, samt borra och gänga hål för att montera dit den. |
||||
|
Re:
Du ska inte ha orginal svänghjul. Du ska ha en startkrans till automat. Sedan skruvar du starkransen och den skiva som du nämner....tillsammans med ordinarie svänghjulsbult i vevaxeln. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
svarva ett "svänghjul" som passar til kopplingen och till vevaxeln (kanske original svänghjul kan svarvas ner och användas?).. montera detta "svänghjul" utanpå flexplaten/starkransen från en automat som för övrigt bara är en tunn plåtskiva med startkrans i periferin..
(obs, har ej gjort detta själv men det låter vettigt..) _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Re:
Mer eller mindre alla std svänghjul är mig veterligen gjutna och lämpar sig inte att svarvas ner hur mycke som helst! I detta fall är en ny stomme i stål det enda rätta i så fall
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Re:
bra att veta _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Re:
Läs var vi skriver ! Man svarvar inte ner svänghjulet så det blir så tunt som på bilden. Man svarnar i såfall ner svänhjulet till den diameter som kopplingen behöver.(alt gör ett nytt) Sedan skruvar man ihop det...som sägs ovan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Är bara att ta en flexplatta/startkrans till en Automatlåda som sagt. Är en beprövad lösning och ger sjukt lågt tröghetsmoment och härligt gassvar.
Är ju i princip omöjligt att tillverkar nått själv som är lättare. Enda anledningen att göra ett eget svänghjul är för att det inte finns nån startkrans till automat för just den motorn... _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
det torde väl inte spela nån större roll på en hobbybil tycker jag egentligen.. materialet alltså.
På en vanlig bil används väl gjutjärn (gjutstål) där de inbäddade grafitpartiklarna ger bra nötningsbeständighet. På tal om gjutjärn så har jag väldigt svårt att tänka mig att det är gråjärn i svänghjulet. Gråjärn har dålig hållfasthet mot dragspänning. Betydligt mer sannolikt är "nodular iron" ..tror det heter aducerjärn på svenskt fackspråk..den stora skillnaden är att grafiten ligger i form av små sfärer istället för taggiga flingor. Dessa gjutjärn (gjutstål) har god hållfasthet och man kan utan alltför stor legeringshalt komma upp i 700 N/mm2. Säljs bla gjutna vevar till cheva smallblock där det garanteras 7000 rpm till ett pris lägre än en smidd vev _________________ Mats Andersen |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3944 besök totalt |