Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3157 besök totalt |
Re:
http://www.youtube.com/watch?v=crD6p Det har ju funkat sen 1976 ![]() ![]() |
||||||
Re:
![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Siktar på några varv imorgon på förmiddagen.
Hoppas att det är torrt, då blir det premiär med r-däck och nytt chassie på Renaulten. Ere blött blir det gatdäck och nytt chassie ![]() Yr.no säger regn... _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Re:
Det är ingen som gnäller Gaute, men man är ju där för att köra snabbt i torrt, inte fisa runt i blött. Jag håller fullt med dig att man utvecklas som förare på alla sorters väder/underlag, på ett av varven jag filmade nu när jag var nere så har jag 2 årstider på samma varv känndes det som, Sol sen regn sen hagel ![]() ![]() På det varvet var Quattron ![]() ![]() ![]() _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||||||
Re:
Haha, på det varvet vattenplanade mina däck i 80km/h. Fick byta kalsonger i SX ![]() Tack alla för en kanonhelg! ![]() Det är jätteutvecklande att köra i regn, men inte alls lika roligt. Så jag sparar mina varv till det torra ![]() _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Re:
Tack för trevligt sällskap ![]() ![]() _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||||||
Re:
Vi har verkligen olika uppfattning om regn körning. Jag vill poängtera att jag personligen aldrig någonsin känt det som att jag fiser runt när det är blött. Jag kör absolut så fort jag bara kan, detsamma gäller när det är torrt. Givetvis går det oavsett långsammare i regn för mig vs torrt såklart, men utan tvekan är det alltid mer känslomässigt skrämmande tycker jag i regn, trots att det går långsammare. Känslomässigt är jag så långt bort från fisa runt. Detsamma gäller alla passagerare jag haft genom åren, de skruvar utan tvekan mer på sig i passagerar stolen när vindrutetorkarna går på max och man kör vad man förmår i regn vs när man kör i torrt vad man förmår. Fort är förvisso en relativ term, så vad man upplever som är snabbt/långsamt skiljer sig givetvis för olika personer. Jag personligen tycker jag kör fort i regn, jag anser mig minst sagt köra jag lika bra i regn som jag kör på torrt. Mina första varv i regnet med baguetten noterade jag följande ca farter beroende på villken logg/film man kollar. Med baguetten ca 30-40 lägre i vmax i sprutregnet över swedenX vs torrt. I flygplatz, ca 10-20 lägre i vmax vs torrt. I starten under bron ca 10-15 lägre i vmax vs torrt. Men vmin är bra mycket mer skrämmande, känns knappast som man fiser runt tycker jag. Kesselchen 30-35 lägre i sprutregn vs torrt. På hela varvet går det långsammare såklart. Givetvis beroende på hur fort/långsamt man kör i regn. Finns nog de som fiser samt de som mer kör på lite i regnet såklart. Dessa data är från mina första varv med baguetten i sprutregn, så enkelt kan man ju höja sig en del med mer körning regn såklart. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re:
Det är väl inte konstigt om man väljer bort att köra på Ringen när det regnar. Risken att smälla lär ju öka rätt radikalt och det har folk i åtanke. Speciellt om man inte ska fisköra ![]() På en bana med stora avåkningszoner och minskad risk att damma in i något är det ju en sak. Men jag tror dom flesta tänker sig för en extra gång i ren själbevarelsedrift när det gäller väta och Ringen. |
||||||
Ta risker, mer eller mindre. Nej så är det verkligen inte när det gäller att köra i regn. Bara för att det regnar ute väljer man väl inte bort att köra bilen till jobbet. Låter ungefär som att bara för att det regnar skulle det vara omöjligt att ta sig runt ringen i hygglig takt utan att riskera avåkning. Gud bevars att du inte sitter i ett race på ringen och det börjar regna, en stilla undran, vad gör du då? Bryter du racet? Eller varför en utsätta sig för risken att köra race eller hobbykörning. Vått som torrt, man får väl anpassa sig. Farterna är högre i torrt, mer trafik under tf på nur i torrt. Vi kan vända på argumenten, riskerna är då betydligt större. I regn är det få bilar ute, samt man kör oavsett långsammare. Du lär knappast riskera att åka i olje/kylarspill när det regnar. Hur komplett är man som förare om man väljer att stå i depån o sparka däck en hel helg p g a regnar. Lägg därtill att folk slantar 30.000kr för ett gt-nur event, för att sparka däck. De bare åk. Bara för att det regnar åker man ju inte av per automatik.
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re:
okej egentligen fel tråd men jag svarar väl ändå ![]() ![]() Så att köra på Ringen i regn och kanske med r-däck är ungefär som att köra till jobbet? Nädu Göte det köper jag inte. All respekt för alla dina varv där nere, och du kanske är störtsäker på din sak, men alla är inte det. Alla kanske inte heller har som mål att bli en komplett förare, utan vill utvecklas och ha kul. Det finns en anledning till att det är mindre trafik när det är blött och jag tror inte det är för att det är tråkigare. Folk är rädda om sin ekonomi och hälsa. och nej jag bryter inte racet om det regnar, jag fiskör, jag är en fegis ![]() |
||||||
Re:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jag förstår inte vart denna diskussion kom ifrån... (ifall inte ironin gick igenom mitt tidigare inlägg) _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Känsligt ämne detta, det är tydligt. R-däck är gatdäck, sådant man kör med på gatan, även när det regnar. Detsamma gäller på banan. Slicks kör man på banan, ibland råkar det börja regna när man är på slicks, man får anpassa sig och ta sig runt. R-däck är överhuvudtaget inte riskabelt i regna jämfört slicks. Att man väljer att avstå slicks i regn köper jag, men ett gatgodkännt r-däck. Ja där ser jag inte problemet alls. Nog har alla personer högst olika referensramar, svårt att komma ifrån. Bara att acceptera givetvis. Men man utvecklas aldrig, inte heller kommer referensramarna någonsin förändras om man gör som man alltid gjort. Nä ut och kör, så farligt är det knappast, men det vet man ju knappast om man väljer att stå i depån hela tiden då det regnar. Slutligen, det finns bara en bana i hela världen som påminner och liknar en vanlig väg ute på gatan, det är nurburgring. Felet många gör är just att gosa(fisa) runt på r-däck i regnet. Gör man det är det halare än om man kör på och tempererar däcken lite, särskilt smart att gör i början. Vilket i allra högsta grad fungerar utmärkt i regn en varm sommardag. Hjul spinn på 1 an och 2 an, i starten ev oxå 3 an ner mot bron när om man startar på kalla däck i regn. Smäll sedan allt du har på bromsarna ett par gånger 3 gånger, trigga Abs, släpp o gå på igen. Ja genast har man skjutit lite temp i däcken. Häng bilen på drift första 2-3 kurvorna således när du är igenom t13 är det så långt mycket mer fäste och grepp för denna förare än en annan som inte ens kopplat ut esp. För han kan inte p g ā påslaget esp trycka lite värme in i däcken på samma sätt. Går man utanför sin komfortzon så utvecklas man. Börja på flygfältet, sedan kommer man alltid gilla regna och knappast bry sig om det regnar eller inte.
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Jag önskar jag kunde hålla med Göte men det gör jag inte, jag kör stacken-style och fegar ur, jag verkligen hatar regn och spelar hellre Yatzy och dricket pilsner än kör i regn oavsett bana.
Jag upplever att en tredje hand tar över bilen och att jag själv har ytterst lite att säga till om. Dock kan jag hålla med om att man inte utvecklas med detta tänk och att man säkerligen får ett bra grepp om man använder högerpedalen även i blött och får upp tempen men troligtvis får jag aldrig uppleva det då jag är en kärring när det är blött på banan. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
ABS? Kom in i matchen Gaute, trodde du var mer hardcore än så, du brukar ju koppla ur alla knappar du hittar, ryck säkringen i Baugetten vet ja, känslan har du väl i foten, det kallar jag utveckling som förare. ock det vet dom flesta att det är som halast när det kommer regn på en hårt trafikerad väg(läs mycket avgaser) då det blir som en film med avgaser på asfalten. Som sagt jag kör gärna i regn och utvecklas, men jag är fortfarande där för att köra fort i torrt. Att du åker 10-40 km/h långsammare i regn nu är ju inte så konstigt då du åker gatdäck. R-däck skiljer nog lite mer, sen är ju sprutregn lite svår tolkat, då menar jag att torkarna går på max och man knappt ser ändå, kör du då en bil i det vädret med R-däck utan abs 10-40km/h mindre än när du maxar, då är jag mäkta imponerad. Nu är jag impad av din framfart(i torrt) ändå, men det hör inte hemma i denna diskution ![]() Själv skulle jag aldrig sparka däck på ett svindyrt event, utan kört ändå, men som sagt vi har olika plånböcker och satsar sonika olika mycket, handlar inte så mycket om att fisa runt igentligen, utan att man har kanske en bil som betyder lite mer än att bara gå till handlaren och beställa en ny och betala. Men nog är man medveten om att en oljefläck på fel ställe kan ändra om mycket i ekonomin/bilen. Tror inte vi ser så olika på det igentligen, bara lite tillrättavisningar ![]() _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||||||
Personligen tycker jag detta är väldigt intressant, jag har funderat länge på varför de flesta t o m står i depån hemma i sverigen så fort det regnar, sprutregnar det på gelleråsen var jag själv ute på banan i princip, på cup däck givetvis och scorar topp poäng i driftboxen gällande drift dessutom:-). Detsamma gäller på nür. Inget jag kunde skryta om här om jag helt sonika bara körde bil på torrt före. Under tiden har jag jätte skoj i regnet, man missar liksom en dimension av totalupplevelsen som kallas bilkörning om man är en så-kallad,... torr - förare. En typ av torr-expert, som inte hanterar något annat. Finns ju allt för många som väntar på just en snus-torr bana. Vad är vitsen att invänta just en snustorr bana? För att försöka åka fort, när moderjord i nästa stund skickar ner nästa skur? Jaha, in och käka snickers i depån igen då.. i kanske upp till flera timmar. Det måste ju vara väldigt frustrerande att ständigt hetsa upp sig på att man inte kan få kört bilen för moder jord har sänt regn, jag menar att frustrationen måste ju vara enorm för man vill ju bara köra bil... Att hetsa upp sig, till vilken nytta, när man inte kan påverka moder jord. Allt detta slipper en förare som behärskar vått som torrt.
Jag ser det framför mig faktiskt, hur Sebastian Vettel helt plötsligt står och vräker i sig snickers i depån medans det öser ner ![]() ![]() Det är inte konstigt om man han får sig en gliring sedan av de andra förarna i den så manligt matcho-aktiga bilsport världen, där det gäller att trimma sig till mest effekt, bredast däck, mest vingar och downforce på hobbydagen vinner? etc. Till vilken nytta när man står och äter snickers så fort det regnar. (inget personligt, bara en allmän reflektion över komiken) oavsett om folk i allmänhet har r-däck eller gatdäck, de står i depån när det regnar. Med all säkerhet har det endast att göra med att de inte känner sig trygga och inte litar till egen förmåga, vilket man ska respektera. Men...Sådant går fort att ändra på, om man börjar köra vill säga. I övrigt är det befriande härligt med individer som utan omsvep kan erkänna att de inte vågar köra i regn på nur. Alla heder till dem. Annat är det med macho kategorin, som ständigt har annat skylla på eller att göra när det regnar, sällan eller aldrig skulle de erkänna att de är för rädda. Eller för dåliga förare för att våga sig på det. Koppla ur ABS en. Ja hade det funnits en knapp så hade jag inte ens bemödat mig göra det. För det är knappast något som hindrar min körning, sinkar mig på varvet. Däremot gör esp det! ESP om än att dagens esp är grymt mycket bättre är förr, riktigt bra i baguetten dessutom, så hindrar det alltid en bra förare. Inte bara tidsmässigt, men desto viktigare, det hindrar en från att transferera vikt i bilen och bestämma över bilen, det hindrar en från att köra som man vill. ESP...hindrar föraren från att temperera däcken i regn. I baguetten har du antispinn inkopplat så länge du kör med ESP påslaget, även i trackmode ESP på baguetten då esp griper in senare har du fortfarande antispinn inkopplat. Men koppla ur all ESP, ja då kan man transferera temp till däcken i regn utan problem, bara att använda bilen och sin körförmåga. Jag har väl en hel bunt film/LOGG med CSL/SWIFTAR med CUP/toyor888 däck i hårt regn, farterna i vmax på rakorna är inte alls så långt ifrån torr-fart som man kan tro, särskilt inte i swiften. Vmin igenom svängar däremot, det är där en större skillnad anser jag. Man bör träna på sådant man är dålig på, inte på sådant man är bra på. Regn är skoj, och om det är något som skiljer pojkar från män så är det regnet på Nür ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Hade vart skoj om vi fått till bilkontroll-i-väta-träffen på Malmby som tyvärr rann ut i sanden lite. Vore skoj att "ta ut svängarna" i väta med bilen (dvs spetta på ordentligt och lära sig att hantera den när man har lite fart i väta). Att köra på ställ sådär i halvfart med att gasa ut rumpan är inte 100% samma sak som jag tänker på liksom. Om du kommer till skott att arrangera något kul Gaute så är jag tvärpå!
_________________ ![]() |
||||||
Re:
+1 Jag saknar tillfälle att köra högfartssvängar i väta, mkt bra att kunna när det släpper på Nur. Med bara några meter till räcket och bra fart har man inte lång tid på sig att reagera, måste sitta i ryggmärgen. Som det är nu vågar jag inte stå på, framförallt inte i väta. Träning behövs om inte annat för självförtroendet. _________________ Bernt Sjögren Cayman S -06 BTG 8.20 Driftboxad Member of Bongard Sponsors |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3157 besök totalt |