| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Polyester/glasfiber/gelcoatfrågor
|
12 besök senaste veckan (16878 totalt) |
|
Hej Hoppas att jag placerade frågan rätt, jag har en byggtråd här på rejsa. Nu är det så att jag ska gjuta lite glasfiberdelar. Har läst som en tok,sett en massa filmer på youtube.Men har ett par frågor: Vad är skillnaden på formgelcoat och vanlig gelcoat för att göra formar?Kan man använda vanlig gelcoat till det formarna med?Formen ska användag 1 gång är tanken.. Hur applicerar ni glasfibermattan?Klippt eller rivda bita?tunna eller tjocka? Man kanske tom kan använda glasfiberväv remsor till formarna? Mvh Magnus |
||||
|
Ska det inte massproduceras i formen så går det bra med vanlog gelcoat. Bara sedvanlig behandling innan du använder den mao vaxning osv. Är det mycket knixiga former brukar jag köra med en tunn ytmatta annars så tycker jag att en 450 matta duger till det mesta. Jag föredrar att riva den.
_________________ Claes-Olof Strand |
||||
|
Att riva mattan är att föredra, då blir övergången och sammanbindningen till nästa bit jämnare (om det är en unidirectional) och starkare. Till formen går det utmärkt att använda vanlig gelcoat till ditt ändamål. För gjutningar om 10++ stycken är dock formcoat lämpligare. En matta typ 450gr. består av flera lager tunnare matta -och går att skala isär likt en lök. Köp en matta av den typen och skala isär så att du får tunnare matta till de första lagren, sedan ökar du på matt-tjockleken.
Varför man skulle vilja applicera gelcoat i efterhand vet jag dock inte
Däremot brukar man ibland lägga på ett lager topcoat efteråt. Topcoat är egentligen gelcoat med några procent paraffin i, som gör att coaten inte "klibbar" som gelcoaten. Samma härdare som till polyestern brukar man använda till coaten -om inte annat anges av tillverkaren _________________ Torbjörn Blomfeldt |
||||
|
Re:
Jag håller på med en lådbil till ungarna och hade inte lust att först göra en plugg sen en form för att gjuta en kaross. Så efter lite rationalisering så gjöt jag direkt på pluggen men då får man en råare yta på utsidan, tänkte man kunde använda topcoat/gelcoat på utsidan som spackel. På bilden är där bara ett lager fiber.
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
Topcoat går utmärkt att måla i efterhand, men jag vet inte riktigt vad du tänkt dig när du säger "som spackel". Det är i princip en målarfärg, om än lite tjockare än vanligt, lägger du på tillräckligt tjockt för att täcka glasfiberlaminatets naturliga ojämnheter lär det rinna, spricka och annat oönskat...
Fram med slipmaskinen och slipa ytan jämn. Sedan kan du rolla på topcoat med roller av lämplig typ, och antingen nöja dig med ytan du får då eller våtslipa och polera den jämn och blank. _________________ Ulf Gunnarsson |
||||
|
Re: Polyster/glasfiber/gelcoatfrågor
Formgelcoat är starkare och hårdare än vanlig gelcoat. Jag kör endast med vanlig gelcoat när jag gjuter formar och jag har en jag snart gjort över 30 st gjutningar i utan problem. Det gäller att vaxa och släppa ordenligt. Gör så här när du ska gjuta i formen: - Pensla gelcoaten (glöm inte blanda väldigt noga annars är det risk för krokodilskinn) - När den är klibbfri pensla ett lager till gelcoat. - Vänta tills den är klibbfri (max 24h utan att behöva slipa) - Nu är det tid för väven. 300g/m2 matta är att föredra då den är lättare och jobba med. 450g/m2 använder jag till formar för att bygga tjocklek. Jag kör både klipp och riven väv. Hemligheten att slippa se skarverna är att använda aluroller. - Lägg 3-4 lager 300g beroende på hur tjock du vill ha. Rolla varje lager så du blir av med luftbubblor och skarvar. Remsor använder du för att förstärka olika vek och kanter. Lycka till och glöm inte använda ordentliga gummihandskar och andningsmask. _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||
|
Helt underbart att det ramlade in så mkt svar!
Jag tackar alla för kanonsvar. Vi kan ju ha denna tråden för mer frågor om ämnet och lära av varandra Kollade på glasfibermatta nu,vad är skillnaden mellan emulsionsbunden och pulverbunden?
Hittade även glasfiberväv som hette rovingväv,vad är det? Mvh |
||||
|
Emulsionsbunden löses upp lättare av styrenet i polyestern än vad pulverbunden gör. Spelar i ditt fall egentligen ingen roll vilken du tar av dessa, är främst när man använder matris med lägre styrenhalt som det inverkar -typ vinylester mm.
Rovingväven (är gjord av en massa glasfibertrådar som går åt samma håll, och sedan är sammanvävd stick&tvärs) ser ut som den där klassiska kolfiber-looken, men är betydligt svårare att tampas med vid avancerade former och är inte lika följsam/lättformad. Den används främst pga. dess stryrka. Köp unidirectonal-matta, dvs. den där fibrerna går åt alla möjliga håll utan inbördes ordning. Kan tillägga ang. formgelcoaten, att vi brukade bygga ny form när man laminerat ca. 500 gånger i den
_________________ Torbjörn Blomfeldt |
||||
|
Re:
Unidirectional är för mig matta med alla fiber i en riktning, bortsett från några få som håller resten på plats. Det du pratar om kallar jag kort och gott för huggen matta, eftersom den består av korta avhuggna fiberstycken. _________________ Ulf Gunnarsson |
||||
|
Gå in på http://www.glasfiberteknik.se . Där kan du köpa allt. Där finns även massor av PDF:er med info om hur man gör olika saker step by step. Olle som har de är skit bra och är väldigt kunnig.
Jag kör emultionsbunden 300g huggen matta. Pulverbunden har jag aldrig kört och vet ingen som direkt kör med den heller. Iochmed att man kör med "miljö" vänlig polyester som innehåller väldigt låga halter av styren. Styren är det som löser upp den pulverbunda mattan. Styrenen är det som är väldigt farligt att andas in och det är det som luktar så skarpt när det börjar härda. _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||
Självklart heter den huggen, eller chopped strand mat.
Emulsionsbunden är väl den allmänt förekommande typen. Faktorer som hur snabbt bindemedlet löses upp, hur snabbt mattan genomväts, hur bra den släpper genom luft etc. skiljer dock. _________________ Torbjörn Blomfeldt |
||||
|
Re:
Pratade med han igår.Men jag hittar inga PDF:er på den sidan? Styrenet,räcker det att ha kolfiltermask?Har ju iofs en friskluftsmask när jag lackar som jag kan använda. Behövs overall för att skydda kroppen från gaserna med? Mvh |
||||
|
Re:
Jag brukar vädra kläderna efteråt och ta en dusch för man luktar rätt illa... inte poppis att hänga dom i tvättstugan efter ett par timmars pass i garaget.. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
Re:
Kolfiltermask är tillräckligt i industrin. Eller snarare, så länge man har *bra* ventilation är det inga problem att jobba helt utan mask, man hamnar t.o.m. under arbetsmiljöverkets gränsvärden så länge ventilationen gör sitt jobb - men då snackar vi inte om att spruta grejerna, eller att stå så luften blåser förbi det du plastar och mot dig...
Lite kämpigare när man ska krypa in i nått trångt utrymme och måla topcoat utan ventilation, då gäller kolfiltermask eller djuuupt andetag innan man trär in skallen.
Jag jobbade med att bygga glasfiberbåtar lite över ett år, vi hade bra ventilation i lokalerna och kolfiltermasker användes främst när gelcoat eller poltester sprutades. Några minuter efter sprutning hade sprutdimman vädrats ut så det gick plocka av sig masken medan laminatet rullades (givetvis inne i sprutboxen där luften byts snabbt). När man stod ute på verkstadsgolvet var det sämre med luftbytet, då ville man gärna ha masken även vid större rollade jobb. Jag säger inte att det är rätt att göra så, och en och annan person som hadde jobbat på det företaget många år (i en tidigare sämre ventilerad lokal) hade förvisso fått hälsoproblem. Men ska man göra ett litet plastningsjobb någon enstaka gång då och då finns det ingen anledning att oroa sig, stå utomhus så det fläktar lite så kommer du inte ens utsättas för såna styrenhalter som anses farligt vid arbete 40 timmar i veckan året runt. _________________ Ulf Gunnarsson |
||||
|
My bad... Det var inte PDF...
Kika > http://www.glasfiberteknik.se/ap_form.html Jag kör alltid med mask oavsett om jag är ute eller inne. Mina fåtalet hjänceller som är kvar är jag väldigt rädd om. Förr sa man att lackering inte var farligt, idag har vi otaligt många "kolli" som lackerat utan mask. Jag kör med 3M mask med dammförfilter och A2 kolfilter. Friskluftsmask är bättre och säkrare att köra med. Men tänk på att det är lika farligt att få på händer som att köra utan mask. _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||
|
Jag har lite frågor om hur mycket som går åt, så man köper rätt mängd av saker osv.
Hur tjock behöver en skärm, huv, kaross osv vara? Hur tjock är tex en buggykaross? Hur mycket gelcoat och matta behöver man till 1m² i de olika tjocklek? Har räknat ut att det borde vara ca 8m² som jag tänkt gjuta. Lite olika tjocklek på olika delar har jag tänkt mig. Då vissa nog inte behöver vara speciellt styva. _________________ Per Ferm |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
12 besök senaste veckan (16878 totalt) |