Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan micra k11 1994 ----> GIXERMICRAN 2012
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
6 besök senaste veckan (171482 totalt)
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Idag började jag med golvet, tyvär hann jag inte så långt då hålsågen sa upp sig. Får ta nya tag i helgen.







Trevlig helg

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Golvet har notchats och punktats färdigt.








Golvet kommer sitta med skruvbar anslutning mot huvudbågen och mot övre boxen så att golvet kommer gå att demontera så man får i och ur motor och diff, kan va bra..


Hjuljiggarna är även de fastsatta i exata lägen.



MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Äntligen här de demonterabara kopplingarna kommit så jag skna jobba vidare. I helgen är planen att hela rörramen ska bli färdig.

Kopplingarna som håller golvet så det går att få ut motor och diff.



mvh

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Idag har jag fäst upp golvet med de demonterbara kopplingarna. Nu när detta än inmätt kommer resterande gå med lite snabbare takt.
.




Ny update imorn kväll, MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Nu har de sista stävorna i golvet kommit på plats, glömde dock kameran i garaget så de blir lite fler bilder imorgon istället. Då ska motorn fästas upp i rörramen samt börja med den övre delen av boxen.

MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Drar du kopplingarna i sidled sen för att "ta ner golvet"?
Eller har du någon annan infästning på de andra man inte ser?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Drar du kopplingarna i sidled sen för att "ta ner golvet"?
Eller har du någon annan infästning på de andra man inte ser?


Golvet kommer att dras ca 20 mm bakåt då de ska demonteras neråt. Anledningen till detta är att remhjulet för torrsumpspumpen kommer sticka in ca 15mm över golvröret i huvudbågen. På detta sätt gör jag det idiotsäkert så jag inte slår i remhjulet när jag tar ner motorn/golvet i framtiden när jag är trött å stressad inför en tävling.

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Re:

Slöjdmajjen skrev:
Lillen skrev:
Drar du kopplingarna i sidled sen för att "ta ner golvet"?
Eller har du någon annan infästning på de andra man inte ser?


Golvet kommer att dras ca 20 mm bakåt då de ska demonteras. Anledningen till detta är att remhjulet för torrsumpspumpen kommer sticka in ca 15mm över golvröret i huvudbågen. På detta sätt gör jag det idiotsäkert så jag inte slår i remhjulet när jag tar ner motorn/golvet i framtiden när jag är trött å stressad inför en tävling.


Bara att komma ihåg uppallningen då så man inte slår i burdelen.
Så baktill sitter fästena annorlunda eller hur lossar du golvet där?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Slöjdmajjen skrev:
Lillen skrev:
Drar du kopplingarna i sidled sen för att "ta ner golvet"?
Eller har du någon annan infästning på de andra man inte ser?


Golvet kommer att dras ca 20 mm bakåt då de ska demonteras. Anledningen till detta är att remhjulet för torrsumpspumpen kommer sticka in ca 15mm över golvröret i huvudbågen. På detta sätt gör jag det idiotsäkert så jag inte slår i remhjulet när jag tar ner motorn/golvet i framtiden när jag är trött å stressad inför en tävling.


Bara att komma ihåg uppallningen då så man inte slår i burdelen.
Så baktill sitter fästena annorlunda eller hur lossar du golvet där?


Komma ihåg uppallningen?

Fästena bak sitter i längsled och är fästa i den över boxdelen, bilder och mer info om dessa kommer imorn eller på måndag då de är klara.


Rör under motorn


Inmätning av motorn




Motorn fastsatt i de undre motorfästet




Mer imorn MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Ahh du bara fäller ner den och drar ut den då....
Ja jag menade palla upp den så den inte trillar ner och slår i där fram i buren.
Men du kanske tar ner den på nån vagn och drar ut den bara?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Ahh du bara fäller ner den och drar ut den då....
Ja jag menade palla upp den så den inte trillar ner och slår i där fram i buren.
Men du kanske tar ner den på nån vagn och drar ut den bara?


Kommer ta ner golvet på bord med bilen på lyften i första hand.

Trevlig fortsättning på långhelgen alla rejsare!

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Idag har jag börjat med övre delen av bakvagnen.

Nedan följer lite byggbilder från dagens jobb.











MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Peter Svelenius
Oskarström
Här sen Jan 2006
Inlägg: 63



Imponerande bygge thumbs up Mycket kul att följa!

Här kommer en spontan reaktion på något som du säkert ägnat mycket tid att lösa på bästa sätt. Men jag kan inte låta bli att fråga:

Du placerar diffen så att längden på drivaxlarna skiljer rätt kraftigt mellan hö och vä. Jag förstår att det är för att diffen ska linjera med utgående axeln på motorn, och att motorn i sig är placerad som den är för viktfördelningens skull. Har du funderat på lösning med drev och kort kedja från motorn till diffen för att kunna förskjuta den åt vänster och placera den centralt mellan hjulen? Då kommer diffen så klart längre bak men det borde vara mindre problem (eller inget) med att drivaxlarna är något vinklade framåt mot hjulen från diffen, än de problem som olika längd på drivaxlarna kan ge upphov till?

/Peter

_________________
Peter Svelenius
MGB GT -67 (såld)
TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl
Ducati Monster 797
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Re:

Peter Svelenius skrev:
Imponerande bygge thumbs up Mycket kul att följa!

Här kommer en spontan reaktion på något som du säkert ägnat mycket tid att lösa på bästa sätt. Men jag kan inte låta bli att fråga:

Du placerar diffen så att längden på drivaxlarna skiljer rätt kraftigt mellan hö och vä. Jag förstår att det är för att diffen ska linjera med utgående axeln på motorn, och att motorn i sig är placerad som den är för viktfördelningens skull. Har du funderat på lösning med drev och kort kedja från motorn till diffen för att kunna förskjuta den åt vänster och placera den centralt mellan hjulen? Då kommer diffen så klart längre bak men det borde vara mindre problem (eller inget) med att drivaxlarna är något vinklade framåt mot hjulen från diffen, än de problem som olika längd på drivaxlarna kan ge upphov till?

/Peter


Tjenare och tack, kul att så många följer bygget =), stämmer att motorn och diffen sitter där de sitter pga viktfördedlningen. Att försjkuta diffen med kedja är inget alternativ då kedjan är den komponent jag vill undvika, därav rakställd motor med bildiff. Kedjor hör hemma på cyklar inte på rejsbilar.

Platsen till väster om diffen som nu är tom kommer att fyllas ut av kompressorn i framtiden. Samt backväxel. Givetvis kommer jag ha lika långa drivaxlar cc mellan knutarna då axeln kommer förskjutas med axel och stödlager som på vilken framhjulsdriven bil som hällst.

Kul med lite frågor. Ikväll fortsätter bygget med bakvagnen.

MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Peter Svelenius
Oskarström
Här sen Jan 2006
Inlägg: 63



Re:

Slöjdmajjen skrev:
Givetvis kommer jag ha lika långa drivaxlar cc mellan knutarna då axeln kommer förskjutas med axel och stödlager som på vilken framhjulsdriven bil som hällst.


Som jag misstänkte hade du redan klurat ut en snygg lösning på problemet. thumbs up Ja, kedjor känns väl som man vill undvika om man kan.

_________________
Peter Svelenius
MGB GT -67 (såld)
TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl
Ducati Monster 797
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Re:

Slöjdmajjen skrev:
Givetvis kommer jag ha lika långa drivaxlar cc mellan knutarna då axeln kommer förskjutas med axel och stödlager som på vilken framhjulsdriven bil som hällst.MVH


What?
Vilken framhjulsdriven bil som vad?
Stödlager och axel , det har jag aldrig sett på nån av mina framhjulsdrivna bilar?
Sitter olika långa drivaxlar och de sitter direkt i lådan via medbringare och inre drivknut.

Låter dock som en bra idé du har men man vill ju se mer av den
Ta det inte som kritik , men man blir ju så jäkla nyfikon på alla idéer ju. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514



Alla Honda har iaf så:

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Ahhh smidigt.
Ingen VW har det tyvärr.
Bra lösning för Slöjdgixxern iaf! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Hur grymt bygge som helst du håller på med! Följt de i de tysta ett tag.

Angående de där med lika långa drivaxlar på fwd så har väl dom flesta de? Alla saabar med tvärställd motor har sådär å fwd volvo m.fl också =)

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Här kommer en liten update, har hänt en hel del , men tyvär ingen update då jag glömde kameran i garaget i några dagar..

Rörramen är nu snart klar, saknas ett fåtal rör i nuläget. Efter att rörramen är klar ska jag börja bygga de resterande motorfästena och fästen för diffen.




MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
Nu har de varit lungt i garaget ett tag men idag var jag ute och fixade lite mer . Nu saknas bara ett rör sen är rörramen klar woohoo










Imorgon hoppas jag hinna fixa de sista röret och sedan börja bygga motorfästena.

MVH

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan micra k11 1994 ----> GIXERMICRAN 2012
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
6 besök senaste veckan (171482 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande