Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18 >> 6 besök senaste veckan (171482 totalt) |
Golvet har notchats och punktats färdigt.
![]() ![]() ![]() Golvet kommer sitta med skruvbar anslutning mot huvudbågen och mot övre boxen så att golvet kommer gå att demontera så man får i och ur motor och diff, kan va bra.. ![]() Hjuljiggarna är även de fastsatta i exata lägen. ![]() MVH _________________ Andreas Fäldt |
||||||
Äntligen här de demonterabara kopplingarna kommit så jag skna jobba vidare. I helgen är planen att hela rörramen ska bli färdig.
Kopplingarna som håller golvet så det går att få ut motor och diff. ![]() mvh _________________ Andreas Fäldt |
||||||
Nu har de sista stävorna i golvet kommit på plats, glömde dock kameran i garaget så de blir lite fler bilder imorgon istället. Då ska motorn fästas upp i rörramen samt börja med den övre delen av boxen.
MVH _________________ Andreas Fäldt |
||||||
Re:
Golvet kommer att dras ca 20 mm bakåt då de ska demonteras neråt. Anledningen till detta är att remhjulet för torrsumpspumpen kommer sticka in ca 15mm över golvröret i huvudbågen. På detta sätt gör jag det idiotsäkert så jag inte slår i remhjulet när jag tar ner motorn/golvet i framtiden när jag är trött å stressad inför en tävling. _________________ Andreas Fäldt |
||||||
Re:
Bara att komma ihåg uppallningen då så man inte slår i burdelen. Så baktill sitter fästena annorlunda eller hur lossar du golvet där? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Re:
Komma ihåg uppallningen? Fästena bak sitter i längsled och är fästa i den över boxdelen, bilder och mer info om dessa kommer imorn eller på måndag då de är klara. Rör under motorn ![]() Inmätning av motorn ![]() ![]() Motorn fastsatt i de undre motorfästet ![]() Mer imorn MVH _________________ Andreas Fäldt |
||||||
Re:
Kommer ta ner golvet på bord med bilen på lyften i första hand. Trevlig fortsättning på långhelgen alla rejsare! ![]() _________________ Andreas Fäldt |
||||||
Imponerande bygge
![]() Här kommer en spontan reaktion på något som du säkert ägnat mycket tid att lösa på bästa sätt. Men jag kan inte låta bli att fråga: Du placerar diffen så att längden på drivaxlarna skiljer rätt kraftigt mellan hö och vä. Jag förstår att det är för att diffen ska linjera med utgående axeln på motorn, och att motorn i sig är placerad som den är för viktfördelningens skull. Har du funderat på lösning med drev och kort kedja från motorn till diffen för att kunna förskjuta den åt vänster och placera den centralt mellan hjulen? Då kommer diffen så klart längre bak men det borde vara mindre problem (eller inget) med att drivaxlarna är något vinklade framåt mot hjulen från diffen, än de problem som olika längd på drivaxlarna kan ge upphov till? /Peter _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||||||
Re:
Tjenare och tack, kul att så många följer bygget =), stämmer att motorn och diffen sitter där de sitter pga viktfördedlningen. Att försjkuta diffen med kedja är inget alternativ då kedjan är den komponent jag vill undvika, därav rakställd motor med bildiff. Kedjor hör hemma på cyklar inte på rejsbilar. ![]() Platsen till väster om diffen som nu är tom kommer att fyllas ut av kompressorn i framtiden. Samt backväxel. Givetvis kommer jag ha lika långa drivaxlar cc mellan knutarna då axeln kommer förskjutas med axel och stödlager som på vilken framhjulsdriven bil som hällst. Kul med lite frågor. Ikväll fortsätter bygget med bakvagnen. MVH _________________ Andreas Fäldt |
||||||
Re:
Som jag misstänkte hade du redan klurat ut en snygg lösning på problemet. ![]() _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||||||
Re:
What? Vilken framhjulsdriven bil som vad? ![]() Stödlager och axel , det har jag aldrig sett på nån av mina framhjulsdrivna bilar? Sitter olika långa drivaxlar och de sitter direkt i lådan via medbringare och inre drivknut. Låter dock som en bra idé du har men man vill ju se mer av den ![]() Ta det inte som kritik , men man blir ju så jäkla nyfikon på alla idéer ju. ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Hur grymt bygge som helst du håller på med! Följt de i de tysta ett tag.
Angående de där med lika långa drivaxlar på fwd så har väl dom flesta de? Alla saabar med tvärställd motor har sådär å fwd volvo m.fl också =) |
||||||
Här kommer en liten update, har hänt en hel del , men tyvär ingen update då jag glömde kameran i garaget i några dagar..
Rörramen är nu snart klar, saknas ett fåtal rör i nuläget. Efter att rörramen är klar ska jag börja bygga de resterande motorfästena och fästen för diffen. ![]() MVH _________________ Andreas Fäldt |
||||||
Nu har de varit lungt i garaget ett tag men idag var jag ute och fixade lite mer . Nu saknas bara ett rör sen är rörramen klar
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imorgon hoppas jag hinna fixa de sista röret och sedan börja bygga motorfästena. MVH _________________ Andreas Fäldt |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18 >> 6 besök senaste veckan (171482 totalt) |