Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromskolv vill ej gå in
818 besök totalt
hermelinen
Stockholm
Här sen Jun 2008

Trådstartare
Bromskolv vill ej gå in

Hej,

Jag håller på och byta belägg bak. Jag har gjort det förut och då har det gått bra. Men nu så vill inte kolven åka in, jag använder en press som jag kört med förut och inte haft problem med. Kolven vägrar åka in trots att jag släpper på luftnippeln. Ut går den dock enkelt när man trampar lite försiktigt på bromsen.
Hur ska jag göra för att få in kolven? Just nu går inte dom nya beläggen på pga detta.

Det är ett orginal enkolvsok.

Det är väl inget bromsrör som är dåligt iom att den inte går in när jag öppnar luftnippeln? om det vore rostigt så borde den väl inte gå ut?

Tacksam för svar och idéer.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har du en biltråd, så kan jag svara

Anders Bisting
Citera
hermelinen
Stockholm
Här sen Jun 2008

Trådstartare
Re:

Dude skrev:
Har du en biltråd, så kan jag svara

Fixade en tråd=)

Uppsala
Här sen Feb 2003

Det finns två varianter av "vill inte åka in". Bägge två förekommer på bilar där P-bromsen verkar på samma ok som vanliga bromsen.

Ena "vill in" genom att man plockar bort ett dammskydd bakom kolven och skruvar in insexnyckeln som döljer sig bakom. Andra övertygas att "gå in" genom att samtidigt skruva in kolven den och pressa in den mha. lämpligt verktyg.

Stockholm
Här sen Jun 2008

Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
Det finns två varianter av "vill inte åka in". Bägge två förekommer på bilar där P-bromsen verkar på samma ok som vanliga bromsen.

Ena "vill in" genom att man plockar bort ett dammskydd bakom kolven och skruvar in insexnyckeln som döljer sig bakom. Andra övertygas att "gå in" genom att samtidigt skruva in kolven den och pressa in den mha. lämpligt verktyg.

Den ska bara pressas in, handbromsen delar inte med skivbromsen.

Bromskolv vill ej gå in
818 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande