| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lambdasond - hur nära TURBOn?
|
2 besök senaste veckan (2405 totalt) |
|
Tänker montera in en bredbandslambdasond och undrar hur nära utloppet från turbon jag kan sätta den! Har en plats som skulle passa utmärkt, men den sitter bara ca 15cm från turbons utlopp! Törs man sätta sonden (Bosch) där eller måste jag sätta den längre ner? Hur stor skillnad gör det på livslängd? Det blir väldigt mycket trängre neröver på downpipen... _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
|
Den sitter så nära på audi 1,8t orginal så det ska väl inte vara något problem om du inte tänkt att köra med respossytem eller launchcontrol, båda dessa har efterförbränning i grenröret ör att hålka varv på trbon.
Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
|
Re: Lambdasond - hur nära TURBOn?
om det är en böj påverkar det ju lite om det är inner- eller ytterkurva du tänkt montera givaren i. Går ju att 'flytta' ut givaren en aning så den får lite mindre direkt värmestrålning men fortfarande avgaser. _________________ Roland Johansson |
||
|
Blir inget responssytem eller LC.
Tänkte sätta den i en böj, men jag kan ju sätta den från sidan in i böjen, för det blir väl varmast i "ytterspåret" i böjen!? _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
|
Då sätter jag den ca 1-1,5 dm från turbon och den kommer då att avvika från lodlinjen med ca 30 grader vilket väl bör vara helt okey!
_________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2405 totalt) |