Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Problem med motorn
989 besök totalt
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Problem med motorn

Hej alla motor kunniga!

Har ett litet problem med min motor! Den "hackar" till vid ca 3800 varv och bara där

Den gör detta bara vid last och fortsätter jag förbi det varvtalet så flyter det på fint.

Har MSD 6AN installerat och har bytt rotor + fördelarlock.

Vet att min förklaring är väldigt vag men har Ni någon ide om var man ska börja eliminera felkällor hade det varit bra

Mvh,Björn Nilsson

Porsche 944 TURBO
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Mer info tack! Är det Porschen det gäller? Vilken årsmodell är det? 964C2:or har 3.6L twinpluggade motorer med dubbla fördelare. Ena fördelare driver den andra med en liten rem som brukar överhettas och släppa, så man bara kör på ena rotorn. Kontrollera...(men du pratar om "fördelaren" så det kanske gäller en annan bil??)

Till att börja med så skulle jag kolla på tändstiften, sen på luftmängdsmätaren (det sitter en av klafftyp och potentiometern behöver kanske smörjas upp med kontaktspray litegrann).

Horda
Här sen Nov 2002

Jag tänkte direkt på lufmängdmätaren. Om det är med klaff så brukar dom gå sönder så att det blir ett felvärde nånstans. Går att mäta upp lätt. Men du menar väl 968:an? Den är det nog ingen klaff på, eller?

Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Ja det kan ju vara bra att skriva vilken bil man har

Det är Porsche 968:a, motorn är från -93

Luftmängdsmätare är det inte på den utan luftmassamätare

Mvh, Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Plocka av LMM:en och kolla i den om Wolframtrådar är oskadda. Byt stift. Kontrollera all kablage så inget lossnar och börjar glappa av vibrationer vid just 3800 varv...

Motala
Här sen Jan 2003

Beepbeep....Har du samma problem med din bil...?? Eller stannar den helt vid 3800 rpm...Tänkte på bilden i din avantar!!

Ähh..det var ett dåligt skämt...

Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
beepbeep skrev:
Plocka av LMM:en och kolla i den om Wolframtrådar är oskadda. Byt stift. Kontrollera all kablage så inget lossnar och börjar glappa av vibrationer vid just 3800 varv...

Så ska det låta thumbs up

Ska börja dra i detta när bilen kommer från lackering

Det känns som ett tändproblem alltså?

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

964c2 skrev:
beepbeep skrev:

Så ska det låta thumbs up

Ska börja dra i detta när bilen kommer från lackering

Det känns som ett tändproblem alltså?

/Björn

LMM har inga rörliga delar som skulle trillska vid just ett visst varv. Sådana problem brukar traditionellt uppstå av glapp kontakt någonstans när motorn når en viss resonansfrekvens. Tvivlar att LMM är trasig (då skulle motorn inte gå så bra på dellast på andra varv) men det finns en viss chans att den har gjort det och att du kör på nödprogrammet som bara bryr sig om TPS:en. Vridet bore nå sin topp vis 3800 och då är VE som högst så det kan också vara för stora stiftgap så bågebn inte orkar hoppa över när blandningen är som tätast...

Ja, där har du några potentiella felkällor.

Kungälv
Här sen Feb 2003

När mina tändkablar var dåliga på bruksbilen ryckte motorn till vid exakt 1500 varv. Bara en gång, som en lite tvekan, och den gick perfekt vid alla andra varvtal. Precis som du beskriver så var det bara vid last. Efter byte av kablar försvann problemet och har aldrig dykt upp igen.
Dock har den orginaltänding och är ingen Porsche utan en Mazda 626 men ändå....

Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Wankelsport skrev:
När mina tändkablar var dåliga på bruksbilen ryckte motorn till vid exakt 1500 varv. Bara en gång, som en lite tvekan, och den gick perfekt vid alla andra varvtal. Precis som du beskriver så var det bara vid last. Efter byte av kablar försvann problemet och har aldrig dykt upp igen.
Dock har den orginaltänding och är ingen Porsche utan en Mazda 626 men ändå....

Det är ju precis så den gör

Blir till att kolla tändkablarna

Tackar för alla svaren!! Kommer ni på något mer så skriv på

Mvh Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Jordflätan bytte jag på M3:an när den gick ryckigt, vips så ryckte den inte längre!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
Problem med motorn
989 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande