Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
989 besök totalt |
Problem med motorn
Hej alla motor kunniga! Har ett litet problem med min motor! Den "hackar" till vid ca 3800 varv och bara där ![]() Den gör detta bara vid last och fortsätter jag förbi det varvtalet så flyter det på fint. Har MSD 6AN installerat och har bytt rotor + fördelarlock. Vet att min förklaring är väldigt vag men har Ni någon ide om var man ska börja eliminera felkällor hade det varit bra ![]() Mvh,Björn Nilsson _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Mer info tack! Är det Porschen det gäller? Vilken årsmodell är det? 964C2:or har 3.6L twinpluggade motorer med dubbla fördelare. Ena fördelare driver den andra med en liten rem som brukar överhettas och släppa, så man bara kör på ena rotorn. Kontrollera...(men du pratar om "fördelaren" så det kanske gäller en annan bil??)
Till att börja med så skulle jag kolla på tändstiften, sen på luftmängdsmätaren (det sitter en av klafftyp och potentiometern behöver kanske smörjas upp med kontaktspray litegrann). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jag tänkte direkt på lufmängdmätaren. Om det är med klaff så brukar dom gå sönder så att det blir ett felvärde nånstans. Går att mäta upp lätt. Men du menar väl 968:an? Den är det nog ingen klaff på, eller?
![]() |
||||
Ja det kan ju vara bra att skriva vilken bil man har
![]() Det är Porsche 968:a, motorn är från -93 Luftmängdsmätare är det inte på den utan luftmassamätare ![]() Mvh, Björn ![]() _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Så ska det låta ![]() Ska börja dra i detta när bilen kommer från lackering Det känns som ett tändproblem alltså? /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
LMM har inga rörliga delar som skulle trillska vid just ett visst varv. Sådana problem brukar traditionellt uppstå av glapp kontakt någonstans när motorn når en viss resonansfrekvens. Tvivlar att LMM är trasig (då skulle motorn inte gå så bra på dellast på andra varv) men det finns en viss chans att den har gjort det och att du kör på nödprogrammet som bara bryr sig om TPS:en. Vridet bore nå sin topp vis 3800 och då är VE som högst så det kan också vara för stora stiftgap så bågebn inte orkar hoppa över när blandningen är som tätast... Ja, där har du några potentiella felkällor. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
När mina tändkablar var dåliga på bruksbilen ryckte motorn till vid exakt 1500 varv. Bara en gång, som en lite tvekan, och den gick perfekt vid alla andra varvtal. Precis som du beskriver så var det bara vid last. Efter byte av kablar försvann problemet och har aldrig dykt upp igen.
Dock har den orginaltänding och är ingen Porsche utan en Mazda 626 men ändå.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Det är ju precis så den gör ![]() Blir till att kolla tändkablarna Tackar för alla svaren!! Kommer ni på något mer så skriv på ![]() Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
989 besök totalt |