| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Gr 2 breddning i glasfiber. Vill få finare finish på det ???
|
1 besök senaste veckan (1697 totalt) |
|
Ciao. Nu har jag kommit igång med mitt första bilbygge. Jag skall bygga en bil för historisk racing som skall vara Fia godkänd. Bilen i fråga är Italiensk och har kört i gr 2. Jag köpte ett gr 2 kit från Belgien av Guy Moerenhout på Abarth works museum. Blev dock lite besviken på breddningen som är 4 st skärmar modell bred. Tyvärr så är finishen på dessa lite dålig med porer & ojämnheter m.m. Hur skall jag göra för att snygga till dom lite ? Skall man använda sprut spackel eller något liknande för att fylla igen ojämnheter eller vad blir bäst ? Sen undrar jag om man skall använda någon sorts spray färg eller något som skydd på insidan av skärmen för att täcka glasfibern. Tacksam för hjälp, Mvh Marco. _________________ Marco Sciacca Tunström. Toyota Supra Mk5 B58 |
||
|
Sprutspackel på utsidan och sedan slipa - lacka (en jävla massa jobb) På insidan kan du lägga toppcoat om du vill. Är en variant på tjockare färg kan man säga med plastbas som är tvåkomponent och härdar och täpper till porer mm. Kan även spädas och användas som lackfärg om man vill. Vill du vara yberseriös lägger du en epoxybaserad grundfärg först så kan inte plasten drabbas av så kallad böldpest (osmos)
Biltema har en bra topcoat som är polyuretanbaserad tvåkomponets till båtar. Den skulle jag rekommendera. Har enbart provat den på båt hittills men glasfiber är glasfiber så... http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikal primer http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikal Förtunning lämlig om man t.ex. vill spruta topcoaten... http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikal Hoppas det hjälper! Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
|
Re:
Det biltema säljer är INTE topcoat oavsett vad etiketten påstår, riktig topcoat är polyesterbaserad. Man ska inte måla topcoat på en epoxigrund, polyester fäster helt enkelt inte bra på epoxy. Böldpest är sånt man kan drabbas av under vattenlinjen på båtar som ligger i sjön långa perioder, i Sverige är det ett måttligt problem eftersom de flesta båtarna tas upp och torkar ur på vintrarna - det är inte ens särskilt vanligt på båtar som är tiotals år gamla. Lite värre i varmare länder där båtarna ligger i året runt givetvis. Om han tänker ha bilen under vatten några år kanske han behöver oroa sig för böldpest, men jag skulle vara mer orolig för det bortrostade karossen istället.
_________________ Ulf Gunnarsson |
||
|
Som f.d. glasfiberbåtsbyggare hade jag antagligen kavlat upp ärmarna, använt delarna som köpts till att gjuta nya bättre gjutformar på, och sedan gjuta egna prylar - det går få riktigt bra finish rakt ur gjutformen om man gör jobbet seriöst. Den uppenbara fördelen med att göra såhär är att man har gjutformar till grejerna, så även om man kör sönder något kan det sitta nya friska delar på bilen ett par dagar senare och det kostar bara material för ett par hundralappar. (Nackdelen är att materialet man behöver för att göra vettiga gjutformar kostar betydligt mer...)
Annars är det svårt att säga så mycket om hur jag hade snyggat till grejerna du har, beror rätt mycket på hur det ser ut, hur grejerna kan röra sig när bilen körs (spackel kan spricka vid böjning), sedan antar jag att grejerna ska lackas istället för att ha kvar gelcoatens färg? _________________ Ulf Gunnarsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1697 totalt) |