Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Krängningsmotstånd | << 1, 2 3 besök senaste veckan (9158 totalt) |
Mitt inlägg i debatten:
Hur många radianer kränger min bil? Ingen som helst aning, och även om någon räknade ut att den kränger 20 mrad, skulle jag inte förstå om det var mycket eller lite. P.g.a. detta brukar jag inte räkna krängning i radianer (eller grader heller för den delen) utan i höjdskillnad mellan höger och vänster sida. Detta mått kan jag förstå att det inte bör vara varken 300 eller 3.0 mm. Hur räknar jag då ut krängningen? Jo, jag använder den egenkomponerade formeln: HDRL=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))/(WRRF*TWF+WRRB*TWB), där: HDRL=Height Difference Right to Left ALR=Acceleration Lateral Right CGH=Center of Gravity Height RCHF=Roll Center Height Front RCHB=Roll Center Height Back MF=Mass Front MB=Mass Back WRRF=Wheel Ratio Roll Front WRRB=Wheel Ratio Roll Back TWF=Track Width Front TWB=Track Width Back De förenklingar jag gjort för att inte formeln skall bli ohanterlig är: Den klassiska Sinα=Tanα=α, samma sidoacceleration används för båda axlarna, och ingen hänsyn har tagits till om RCHF eller RCHB förändras under krängningen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Reviderad baserad på kommentarer från Jonas Jarlmark:
Hur många radianer kränger min bil? Ingen som helst aning, och även om någon räknade ut att den kränger 20 mrad, skulle jag inte förstå om det var mycket eller lite. Baserat på detta, brukar jag inte räkna krängning i radianer (eller grader heller för den delen) utan i höjdskillnad mellan höger och vänster sida. Detta mått kan jag förstå att det inte bör vara; vare sig 300 eller 3.0 mm. Hur räknar jag då ut krängningen? Jo, jag använder de egenkomponerade formlerna: För bilar med individuell hjulupphängning: HDRF=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*(TWF/(WRF*TWF*TWF+WRB*TWB*TWB)) och HDRB=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*(TWB/(WRF*TWF*TWF+WRB*TWB*TWB)) Eller, för bilar med stel bakaxel: HDRF=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*(TWF/(WRF*TWF*TWF+WRB*SSDB*SSDB)) och HDRB=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*(TWB/(WRF*TWF*TWF+WRB*SSDB*SSDB)), där; HDRF=Height Difference Right to left Front HDRB=Height Difference Right to left Back ALR=Acceleration Lateral Right MF=Mass Front MB=Mass Back CGH=Center of Gravity Height RCHF=Roll Center Height Front RCHB=Roll Center Height Back TWF=Track Width Front TWB=Track Width Back WRF=Wheel Ratio Front WRB=Wheel Ratio Back SSDB=Spring to Spring Distance Back De förenklingar jag gjort, för att inte formlerna skall bli ohanterliga, är: Den klassiska Sinα=Tanα=α. Ingen hänsyn har tagits till om RCHF eller RCHB förändras under krängningen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
ALR=Acceleration Lateral Right
WRF=Wheel Ratio Front WRB=Wheel Ratio Back Vad är detta på svenska?????? ps Jag skall nog införa skottpengar på engelska i mina trådar. Pang, du är träffad ice _________________ Johan Sjölinder |
||||
ALR=Acceleration Lateral Right=Sidoacceleration vid höger sväng (jag brukar räkna med 1.0 g, vill du svänga vänster; använd -1.0 g. WRF=Wheel Ratio Front=Fjäderkonstant mätt på framhjulet. WRB=Wheel Ratio Back=Fjäderkonstant mätt på bakhjulet.
AJ!!! :attentn2: Förlåt, men jag har lättare att skriva på engelska än på svenska, därför blir det lätt så här. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
ice:
Det är lungt Det är bara att mitt huvud går i spinn när det går åt mer inergi att förstå texten än formlerna, med andra ord jag ruttnar ur. Så ta det inte så hårt. Nu skall det benas formler _________________ Johan Sjölinder |
||||
WRF=Wheel Ratio Front=Fjäderkonstant mätt på framhjulet.
WRB=Wheel Ratio Back=Fjäderkonstant mätt på bakhjulet. Är det summan av höger och vänsterhjul ??? Är det summan av höger,vänsterhjul och krängare??? Är ett bara för ett hjul???? om vi nu skriver formenlena så här HDR=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*/(WRF*TWF*TWF+WRB*TWB*TWB) HDRF=HRD*TWF HDRB=HRD*TWB Bil med stel axel: HDR=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*/(WRF*TWF*TWF+WRB*SSDB*SSDB) HDRF=HRD*TWF HDRB=HRD*TWB Vid samma spårvidd så blir mer/upp fjädringen lika bak och fram. Med olia spårvidder kommer den att bli olika, är det möjligt???? EDIT: Skirvfel i formen för stelaxel: _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det är för ett hjul (jag antar att fjädringskonstanten är samma på de två hjul som sitter på samma axel (jag åker inte NASCAR)). om du nu envisas med att åka med KH, kan du mäta upp fjädringskonstanten, inkl. KH, på följande sätt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php VIKTIGT!!! För just denna övning skall du använda formlerna i sitt originalutförande (innan de vart reviderade av Jonas Jarlmark) då SSD*SSD/(TW*TW)-kompensationen redan ingår i krängningsformeln ('hoppas jag sa rätt nu).
Ja, det jag kallar HDR(F/B) är skillnaden mellan avståndet skärm till däcksmitt, på höger resp. vänster sida. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Det börjar gå in nu(jag hadde skrivit fel på stel axel i mitt föregående inlägg).
om vi nu skriver formenlena så här HDR=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*/(WRF*TWF*TWF+WRB*TWB*TWB) HDRF=HRD*TWF HDRB=HRD*TWB Bil med stel axel: HDR=ALR(MF(CGH-RCHF)+MB(CGH-RCHB))*/(WRF*TWF*TWF+WRB*SSDB*SSDB) HDRF=HRD*TWF HDRB=HRD*TWB WRF och WRB är hjulkontanten för fjäder och halva K-fjädern om sådan finns per hjul. Jag tror du jäv... med mig att skriva all text på engeleka och bara använder STORA bokstäver så allt blir ski... jobbigt för mig att läsa. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Varför jag skriver på engelska har jag redan förklarat, men är det verkligen svårare för dig att läsa STORA bokstäver? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Racetech Krängningsmotstånd | << 1, 2 3 besök senaste veckan (9158 totalt) |