Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 13014 besök totalt |
Re:
Eller ett deltidsspöke. Nu har den inte rykt alls på ett par starter. ![]() |
||||||||
Re:
Det var faktiskt en del olja i insuget innan jag torkade ur det. Kan det vara så att jag haft sönder den vid jobbet? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
PCV-ventil?
Fick googla. Känner mig dum. Kollar i morgon. ![]() Bortsett från det går den alldeles fantastiskt. Särskilt sedan jag justerade stötdämparna till ett något mjukare läge, så att den inte studsade av vägen. ![]() |
||||||||
Avnjöt senaste nr av Automobil (för ungefär 3e gången) i solstolen på vår uteplats häromdagen
![]() ![]() ![]() Ser fram emot att följa bilen även här på rejsa! ![]() _________________ Christian Larsson |
||||||||
Re:
osannolikt men membranet inuti brukar ge upp pch då trycker den ut övertryck från vevhuset ut i snorkeln före spjället. Om det är mkt blow-by (ringar lite slitna exempelvis) blir det också mer olja i nsuget efter spjället om pcvn funkar. Om pcvn inte funkar hamnar ev olja i snorkeln före spjället. en miata motor som ät frisk blåryker aldrig nånsin, inte som en luftkyld boxer sexa som kan ge en liten puff om den vilat länge... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Re:
![]()
Jag plockade av PCV:n och konstaterade att den såg märkligt enkel ut, en lös liten kolv och en lös liten fjäder i ett rör. Nåja, rengjorde och satte tillbaks och några enorma rökkaskader har jag inte sett sedan dess - men det behöver ju inte vara direkt relaterat. |
||||||||
Träffade Race-Kraniel och hans Eunos på Knutan idag.
Innan tidskvalet på förmiddagen så "hjälpte" jag honom lite i depån med däckstryck och några snabba spårvalstips. Måste ha varit riktigt fina tips från mig, då det följande kvalet innebar en snurrning och till slut en sista plats i startfältet.. Schysst coachat, Fredde! ![]() I det prekära läget tänkte jag snabbt fly från Knutan, men var samtidigt fortfarande både lite förbryllad och nyfiken; -Hur kan en ansedd motorjournalist och gentleman som Kraniel, både köra långsamt och samtidigt ha svårt att kontrolera en så pass enkel bil som Miata på R-däck? ![]() För att få svar på - och möjligtvis också ändra på detta - bestämde jag mig för att ta ett par varv i Kraniels passagerarstol, under lunchpassets "publikkörning". Åhej, på med lånad hjälm och ut på första varvet. Kommer på mig själv med att skrika "Nej nej nej", redan efter några hundra meter. Pedagogiskt, Fredrik, verkligen.. och detta vrålande var verkligen inte av skräck - mer av förvåning och framför allt bestörtning. Av mina närmare tusen varv på Knutstorp, så var det här garanterat ett av de längsta. Längsta varvet, inte i tid - för så jäkla långsamt gick det inte - men i sträcka! om banan är 2070 meter i originalskick, så blev den i Race-Kraniels egna tolkning åtminstone 10-15% längre. Idealspår och apex såg vi passera någon gång på avstånd - och jag har nu sett delar av banans asfalt, som jag inte visste fanns. Ganska yvigt spårval alltså - Inte undra på att ett varv blir krångligt och tar sån tid! ![]()
Check. Då förstår jag torkandet, trots att det inte hade regnat på närmare ett dygn.. Ja, okej. Vi fortsatte, jag gav några enkla tips om spårvalet, betydligt lättare när man sitter i bilen och båda har samma referenspunkter om var vi är på banan och hur fort det egentligen går... Efter denna snabba mirakelkur, börjar Race-Kraniel faktiskt köra något som liknar Knutstorp och jag slutar att vråla. Ska bli spännande att se hur det går i racet i morgon. Finns lite förbättringspotential från startpositionen, om man säger så.. ![]() ![]() Till Kraniel kan jag också rekommendera Procedural Racings trackday på Knutstorp den 8/8. Tidningen betalar säkert - och det finns många bra instruktörer där, med hög stresströskel. ![]() ![]() _________________ -- |
||||||||
Daniel såg ut att ha skoj, precis som alla andra. Med lite fler varv på Knutstorp så kommer nog tiderna att förbättras rejält. På tidsträningen var det med nöd och näppe som han kom under 1.20, men i race 2 satt en låg 1.17.
Här kommer varvtiderna från söndagens race. Race 1 Varv Tid Diff 2 1:26.895 + 8.934 3 1:19.599 + 1.638 4 1:18.220 + 0.259 5 1:17.961 6 1:19.584 + 1.623 7 1:18.887 + 0.926 8 1:20.473 + 2.512 9 1:21.182 + 3.221 Race 2 Varv Tid Diff 2 1:24.999 + 7.853 3 1:18.850 + 1.704 4 1:19.412 + 2.266 5 1:21.202 + 4.056 6 1:18.323 + 1.177 7 1:19.287 + 2.141 8 1:19.222 + 2.076 9 1:17.641 + 0.495 10 1:17.146 11 1:19.319 + 2.173 Kenny tackade för en skoj fajt! _________________ ![]() |
||||||||
Grattis till en bra start!
![]() ![]() |
||||||||
Re:
![]() ![]() ser fram emot att läsa Kraniels version ![]() _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Re:
Hahaha ja verkligen ![]() |
||||||||
Re:
Behöver sortera ut ett och annat intryck först... sedan blir det rapport i tidningen. ![]() |
||||||||
Re:
jaja... worth waiting for, and worth paying for förmodligen ![]() _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 13014 besök totalt |