Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur mycket racebil kan man bygga och ändå vara gatreggad
1, 2   >>
5686 besök totalt
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Satt och kikade i en byggtråd på Tourenwagen Revival. En kille som bygger en DTM-replika, men gatreggad på så kallade "youngtimer" plåtar. Finns vissa begränsningar i användet, dock ointressant för oss svenskar.

Länk till hans tråd:http://www.ring1.de/forum/thread.php?threadid=1449&threadview=0&hilight=&hilightuser=0&page=1

Men hur bananas får man gå. Säg om jag vill bygga en DTM-replika av min egna Evo 1:a. Ett bra exempel är väl Ravaglias M3 här på forumet, skulle den gå att besiktiga eller regga om som ombyggt fordon?

Svaren finns säkert utspridda i en massa trådar men jag hittar inget direkt. Kanske är jag dålig på att söka.

erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

ombyggd faller väl på att motorn är densamma som innan?

Annars en vanlig regbes med bur och sen är det väl ganska fritt fram med tex chassi osv.

Mvh Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jo precis, motorn är väl sån sak, men jag tänker på plasthuvar, omreggad för bara en person. Helt omdragen ellstam med tex en central kommandobox som sköter all el som måste fungera, typ torkare etc. Luftdomkrafter. Helt utrensning. Centrumbultad fälg. Endast 6-punktsbälte. Säkerhetstank. Andra instrument. Handbroms tex måste ju finnas.

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Går det inte som ombyggt fordon så blir det väl amatörbyggt - och då är det ju i princip som att bygga från scratch; dvs bygg fritt inom de regler som finns. Rörhög med kolfiberskal och liknande går alldeles utmärkt i så fall.

Problemet (oavsett typ) är väl effekt/vikt (max 15 kW per 100 kg; kanske kommer att ökas till 25), men hur många är det som inte ballastar och/eller kör med "besiktningsmotor" i lite extremare byggen...?

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004

Re:

RS 1800 skrev:
Jo precis, motorn är väl sån sak, men jag tänker på plasthuvar, omreggad för bara en person. Helt omdragen ellstam med tex en central kommandobox som sköter all el som måste fungera, typ torkare etc. Luftdomkrafter. Helt utrensning. Centrumbultad fälg. Endast 6-punktsbälte. Säkerhetstank. Andra instrument. Handbroms tex måste ju finnas.

Det finns ju några Porsche 964 cup, reggade i sv. Dom har en rätt lik spec enligt ovan, jag tror jag har sett nån med luftdomkrafter etc...
Dock med handbroms och tre punktsbälte.
Dom är från 1992 cirkus, så helbilsgodkännade är väl inget problem då?

Så det är väl bara att börja rensa!

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Jens L skrev:
RS 1800 skrev:

Det finns ju några Porsche 964 cup, reggade i sv. Dom har en rätt lik spec enligt ovan, jag tror jag har sett nån med luftdomkrafter etc...
Dock med handbroms och tre punktsbälte.
Dom är från 1992 cirkus, så helbilsgodkännade är väl inget problem då?

Så det är väl bara att börja rensa!

Min bil är regbesiktigad för en passagerare med bur. Om jag reggar om den som ombyggt fordon får jag ha plastrutor, andra bromsar, ok, plasthuv, helt ombyggda hjulupphängningar mm.

Enklare är väl att lista de saker du inte får ha. Dvs skalstolar, endast 6p bälte och säkerhetstank. Men en i princip helt ren racebil är inga problem att åka med på gatan sålänge inte buren begränsar i och ursteg förmycket.

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Good point. Då är det bara att sätta sig och printa vad som inte är ok.

Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Bilarna i Roadsport är alla gatureggade och måste besiktigas med nolla varje år för att få deltaga i tävlingarna.

Det hindrar inte folk ifrån att ha moddat bilarna hårt, se bilarna på följande bilder:

http://www.spvm.se/index.php?mact=Gallery,mc1ce1,default,1&mc1ce1d . . . .

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Som sagt, som amatörbyggt eller ombyggt fordon kan man gå ganska långt men förutom de "självklara" sakerna som stolar/bälten/effekt/tank/lysen gäller det ju också att bilen i stort ska vara gatvänlig. Fjädringsväg, frigång, styrradie, passage förbi bur med mera kan ställa till det.

Men det är också sånt som går att hantera om man redan från början bygger med gatbruk i åtanke. Ajdéns Bentley kan ju kanske vara inspiration.

Man ska också vara medveten om att gatreggningskraven prutar på en del av banegenskaperna, även om vissa saker förstås går att justera för banbruk. Man kan fundera på om det ska vara en bil som ser ut som en banbil men är en gatbil, eller om den också ska bete sig som en banbil i alla lägen. Det senare är kanske inte så lämpligt.

Som referens har jag förstås funderat på en DTM/Grupp5-Capri, men en ren, riktig, replika faller i mina ögon på att den groteska frontspoilern med massor av överhäng blir komplett omöjlig på gata, om bilen ska ha "rätt" höjd.

Andra modeller kan funka bättre...

/Gustaf

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Man kan väl hissa coilisarna vid behov?

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

...eller hänga på en alternativ spoiler/nos för gata, som jag har för mig Ajdén funderade på?

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jo det kan man men det är ju en avvägning mellan hur originaltrogen man vill vara. Just Zakspeed-Caprin tror jag ser helskum ut med annan front. Men det är det jag menar med att man får välja väg lite.

En gatbil ska ju också klara en punktering utan att helt förlora styr- och bromsförmåga (inte kana på chassi/kaross, det kan också bli en utmaning.

/Gustaf

Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Re:

olofson skrev:
...eller hänga på en alternativ spoiler/nos för gata, som jag har för mig Ajdén funderade på?

Delvis så, frontsplittern ska jag kunna ta bort för att köra på gatan, men helt ny front orkar jag inte göra utan jag kopierar en smart lösning som Koenigsegg har med hydrauliska stöt dämpar fästen för att enkelt kunna höja och sänka bilen beroende på väglaget. Blir tyvärr lite högre vikt med ett hydraul system men å andra sidan blir allt mycket smidigare.
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Ajden skrev:
olofson skrev:

Delvis så, frontsplittern ska jag kunna ta bort för att köra på gatan, men helt ny front orkar jag inte göra utan jag kopierar en smart lösning som Koenigsegg har med hydrauliska stöt dämpar fästen för att enkelt kunna höja och sänka bilen beroende på väglaget. Blir tyvärr lite högre vikt med ett hydraul system men å andra sidan blir allt mycket smidigare.

Låter som du bygger en Citroen.

Den lösningen som 2fast4u bygger med elmotorer borde bli en lite lättare lösning?

Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Som jämförelse kan man ta rallybilarna.
Alla bilar där är godkända för att köras på allmän väg mellan specialsträckorna. Även WRC bilarna. Och de är riktigt potenta när de är inställda för asfalts loppen. Det är därför de måste knäppa av sig 6-punkts bältena och i stället använda bilens 3-punkts bälte.

Dock har det hänt mer än en gång att de blivigt stoppade av polisen när de är alldeles för trasiga för att få framföras på allmän väg. Typ tappat en del av hjulupphängningen, halva fronten eller liknande.

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
C

Här sen Feb 2003

Re:

Daniel Engström skrev:
Alla bilar där är godkända för att köras på allmän väg mellan specialsträckorna. Även WRC bilarna. Och de är riktigt potenta när de är inställda för asfalts loppen. Det är därför de måste knäppa av sig 6-punkts bältena och i stället använda bilens 3-punkts bälte.

Dock har det hänt mer än en gång att de blivigt stoppade av polisen när de är alldeles för trasiga för att få framföras på allmän väg. Typ tappat en del av hjulupphängningen, halva fronten eller liknande.

De har en dispans, de bilarna kontrolleras sedan flera flera år inte av SBP längre utan av sbf. Och någe trepunktsbäte hittar du inte heller, om det inte är en voc, som besiktigas av SBP. Och när senast såg du en wrc bil i tarmac mundering i Sverige rulla mellan sträckor?

Mvh C

Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Re:

C skrev:
Daniel Engström skrev:

De har en dispans, de bilarna kontrolleras sedan flera flera år inte av SBP längre utan av sbf. Och någe trepunktsbäte hittar du inte heller, om det inte är en voc, som besiktigas av SBP. Och när senast såg du en wrc bil i tarmac mundering i Sverige rulla mellan sträckor?

Mvh C
Bra att du har bättre koll än mig Christian. thumbs up Mina uppgifter var tydligen gamla.
och någon asfalts WRC lär vi nog, tyvärr, aldrig se på våra breddgrader.

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Hur mycket racebil kan man bygga och ändå vara gatreggad... Som min!

Men även den kunde kanske bli ännu mer extrem även om det känns konstigt..
996 TurbOCupen är klar för Airjacks och det kommer bli vagnbok på den inom kort för att kunna tävlas med internationellt om så önskas... Jag kör den med Rally intercom osv osv.. Joo den är ganska extrem men jag har faktiskt kvar elhissar.. En bekvämlighet som jag njuter mycket av!

/Pete

Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004

Re:

Puppan skrev:
Hur mycket racebil kan man bygga och ändå vara gatreggad... Som min!
Joo den är ganska extrem men jag har faktiskt kvar elhissar.. En bekvämlighet som jag njuter mycket av!

/Pete

Just de där är en sak jag klurar en del på, nu har jag visserligen sålt dörrarna med elhissar i. men dom Krille gjöt av är det vanlig fönsterhiss i. Ska man ha detta på mitt åk tro lr satsa på sjutluckor ist...

Jag ska iaf försöka få den reggad.

Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag fortsätter i denna tråd.

Vad säg SBP om bromsrör dragna inne i bilen?

Bromsvåg med dubbla huvudcylindrar?

Måste tex blinkers, ljusomkoppling, torkare sitta vid rattstången eller kan man en "kommandocentral" på kardantunnel med all elektronik?

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Det finns en del bilar som har både bromsrör och bränslerör dragna inne i kupén från fabrik.
Finns dock inget som säger att SBP godkänner det på en bil som inte har det så från början.

Blinkers, tuta, torkare mm finns väl ingen egentlig standard för, många äldre bilar har ju knappar placerade lite varstans på instrumentpanelen.
Nyare bilar som är helbilsgodkända är väl ett annat kapitel, där får man ju inte ändra nånting egentligen.

Skruva banåkabil
1, 2   >>
5686 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande